PDF til print Find kalender

Projekt: Humaniora i samfundet

Titel
Projekt: Humaniora i samfundet
Oversat titel

Humanities in Society

Semester
F2025
Kandidatuddannelse i
Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

Read about the Master Programme and find the Study Regulations at ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. ¨

You register for activities through stads selvbetjening during the announced registration period, which you can see on the Study administration homepage.

Registration for project-exam: Please remember to confirm your registration by signing up for exam as a group when the group formation is final. The registration is through STADS Online Student Service

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts and overlaps between course and exam time and dates. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programmes, which should not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programmes, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Deltagerantal
ECTS
15
Aktivitetsansvarlig
Jakob Egholm Feldt (feldt@ruc.dk)
Studieleder
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60071 / U60071GB
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

I det tværfaglige projekt arbejdes der i grupper på tværs af fagene historie, dansk og filosofi og videnskabsteori om eksemplariske, problemorienterede undersøgelser af selvvalgte humanvidenskabelige spørgsmål og problemstillinger. Formålet er at udforske og anvende humanioras kritiske og transformative potentiale i samfundet gennem problemorienteret projektarbejde. Projektarbejdets problemstilling skal således inddrage, angå, adressere eller udvikles i dialog med konkrete aktører uden for universitetet, som kan være private eller offentlige virksomheder, institutioner, organisationer, foreninger, borgergrupper, m.v. Projektrapporten skal dokumentere undersøgelsen samt anvise og/eller diskutere hvordan dens resultater har værdi for og/eller kan anvendes i praksis af, hos eller i relation til den eksterne aktør.

Uddybende beskrivelse

Projektarbejde skal gennem arbejdet med en specifik danskfaglig problemstilling give den studerende indsigt på videregående kandidatniveau i et emne inden for området dansk litteratur, sprog eller medier eller kombinationer heraf.

Pensum
Tilrettelæggelse og indsats

Projektet i dansk udfolder sig inden for Roskilde Universitets tradition for problemorienteret projektlæring (PPL). Studielederen planlægger et projektdannelsesforløb hvor de studerende i samtale med hinanden og potentielle vejledere udvikler problemstillinger som de kan arbejde med i projektgrupper, og som kan danne grundlag for vejlederansøgninger. Hver projektgruppe tildeles en vejleder, og projektforløbet påbegyndes umiddelbart derefter. Gruppen afholder møder med vejleder med udgangspunkt i skriftlige oplæg og dagsordner som gruppen sender til vejlederen forud for mødet. Vejlederen giver løbende mundtlig og skriftlig feedback på de skriftlige oplæg.

Projektarbejdets samlede arbejdsbelastning er 405 timer. Arbejdet er fordelt over hele semesteret og omfatter projektdannelse, forberedelse til eksamen og selve eksaminationen. Når projektdannelse, eksamensforberedelse og eksamen er trukket fra, er der cirka 350 timer tilbage til arbejdet med projektet. Et semester er normalt 15 uger. Bemærk således at der er omkring 23 timer til at arbejde med projektet om ugen. Og det er udgangspunktet for bedømmelsen. De ugentlige opgaver med projektarbejdet fordeler sig mellem selvstændige studier hvor hver enkelte projektdeltager læser fælleslitteraturen, indsamler materiale, analyserer materiale, skriver udkast og arbejder med sine bidrag til projektet, og gruppemøderne hvor projektdeltagerne giver feedback til hinanden, diskuterer teori, metode, beskrivelsesapparat, analyser og konklusioner, arbejder på den fælles projektrapport, forbereder møder med vejleder og holder møder med vejleder.

Udbudsformat 

Vejledningsmøder foregår på campus, med mulighed for undtagelsesvis inddragelse af digitale mødeformater. Eksamen foregår på campus.

Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • samarbejde på tværs af fagligheder om at identificere og formulere en afgrænset humanvidenskabelig problemstilling og begrunde dens relevans i forhold til en konkret aktør uden for universitetet

  • tilrettelægge, gennemføre og afrapportere en undersøgelse af den valgte problemstilling med udgangspunkt i teorier og metoder fra det brede humanvidenskabelige felt omkring historie, dansk og filosofi og videnskabsteori

  • indsamle, organisere, prioritere og kritisk analysere forskningslitteratur, empiri og andet materiale af relevans for undersøgelsen

  • reflektere over og diskutere hvordan humanistisk videnskabelse og humanistiske perspektiver på forskellige måder kan intervenere i verden uden for universitetet, herunder finde anvendelse i praksis

  • dokumentere og evaluere undersøgelsesdesign, arbejdsproces, samarbejdsformer og projektstyring

  • formidle faglig viden med sproglig præcision

Prøveform
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.

Grupperne kan bestå af 2-5 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 72.000-96.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 132.000-156.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.



Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Plancher og digitale præsentationsredskaber samt noter til oplæg/præsentation.

Bedømmelse: 7-trinsskala

Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.

Grupperne kan bestå af 2-6 studerende.

Projektrapporten skal for:

  • 2 studerende have et omfang på 72.000-96.000 tegn inkl. mellemrum.
  • 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum.
  • 4 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum.
  • 5 studerende have et omfang på 132.000-156.000 tegn inkl. mellemrum.
  • 6 studerende have et omfang på 144.000-168.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:

  • Ved 2 studerende 60 minutter.
  • Ved 3 studerende 75 minutter.
  • Ved 4 studerende 90 minutter.
  • Ved 5 studerende 105 minutter.
  • Ved 6 studerende 120 minutter.

Projektrapporten skal være skrevet på et i det væsentlige idiomatisk, grammatisk og ortografisk korrekt dansk.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Plancher og digitale præsentationsredskaber samt noter til oplæg/præsentation.

I bedømmelsen lægges der vægt på i hvilket omfang den studerende kan:

  • selvstændigt og i samarbejde med andre afgrænse en danskfaglig, eksemplarisk problemstilling
  • udvælge og diskutere etablerede og nye teorier, metoder og redskaber der er relevante i forhold til problemstillingen
  • gennemføre en selvstændig, teoretisk funderet undersøgelse af et danskfagligt problem, fx i form af en analyse af et danskfagligt materiale
  • videreformidle undersøgelsen til kolleger eller andre interessent-grupper
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60071 / U60071GB
Sidst ændret 21/02/2024

Undervisningsgange: