Titel |
Speciale i Dansk
|
Oversat titel |
Master's Thesis |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
|
Deltagerantal |
|
ECTS |
30
|
Aktivitetsansvarlig |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
|
Studieleder |
Erik Svendsen (evs@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60077
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Specialet er et større selvstændigt studiearbejde som er problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret. Specialet udgør et tidsbegrænset og målrettet fagligt forløb hvor et danskfagligt problem formuleres, analyseres og bearbejdes. Specialearbejdet udmøntes i en specialerapport. Specialets eksemplariske karakter sikrer at de studerende gennem specialearbejdet tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer som de kan anvende i en bredere sammenhæng end i specialet. De studerende har frihed til selv at vælge specialets indhold inden for studieordningens rammer og målbestemmelser. Evnen til kritisk at vurdere kvaliteten af egen indsats og eget vidensgrundlag i forhold til en given problemstilling er en vigtig målsætning for det deltagerstyrede og problemorienterede specialearbejde. |
Uddybende beskrivelse |
Specialet er et større selvstændigt studiearbejde som er problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret. Specialet udgør et tidsbegrænset og målrettet fagligt forløb hvor et danskfagligt problem formuleres, analyseres og bearbejdes. Specialearbejdet udmøntes i en specialerapport. Specialets eksemplariske karakter sikrer at de studerende gennem specialearbejdet tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer som de kan anvende i en bredere sammenhæng end i specialet. De studerende har frihed til selv at vælge specialets indhold inden for studieordningens rammer og målbestemmelser. Evnen til kritisk at vurdere kvaliteten af egen indsats og eget vidensgrundlag i forhold til en given problemstilling er en vigtig målsætning for det deltagerstyrede og problemorienterede specialearbejde. |
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
Arbejdet med specialet udfolder sig inden for Roskilde Universitets tradition for problemorienteret projektlæring (PPL). I specialeforløbet fordyber de(n) studerende sig i et selvvalgt danskfagligt problemfelt og undersøger en selvvalgt problemstilling herindenfor. Forud for selve specialeforløbet inviteres kommende specialestuderende til en faglig workshop og inspirationsdag hvor specialeideer, muligheder, rammer og eksempler udveksles og diskuteres. Herefter tilmelder de(n) studerende sig specialeforløbet med angivelse af en foreløbig problemformulering samt vejlederønsker, og der tildeles en specialevejleder. Undervejs i forløbet arbejder de(n) studerende selvstændigt, bistået af specialevejlederen, med research, materialeindsamling, læsning, analyse og specialerapportskrivning, og deltager derudover i to specialeseminarer. På specialeseminarerne, som finder sted med ca. to måneders mellemrum, deles og drøftes specialearbejdets aktuelle status og faglige udfordringer med andre specialestuderende på Dansk samt to vejledere. Forud for specialeseminarerne rundsender de(n) studerende et skriftligt oplæg og læser desuden de andre specialestuderendes skriftlige oplæg samt forbereder spørgsmål, kommentarer og kritik til fremlæggelse på specialeseminaret. Her drøftes hvert enkelte specialearbejde således med både medstuderende og de forestående vejledere. Specialets samlede arbejdsbelastning er 810 timer fordelt over hele semestret inklusive måneden forud for den almindelige semesterstart, dvs. august hvis man skriver speciale i efteråret, og januar hvis man skriver speciale i foråret. Specialestudiet udgør i sig selv et fuldtidsstudium, og i perioder må den specialestuderende forvente at arbejde mere end 37 timer om ugen på specialeprojektet. Arbejdet omfatter - foruden arbejdet med specialeprojektet og møder med vejleder - forberedelse til og deltagelse i specialeseminarer med andre specialestuderende. |
Udbudsformat |
Møder med vejlederen foregår på campus. Eksamen foregår på campus. |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Speciale med eller uden mundtligt forsvar.
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen. Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende. Specialet skal for: - 1 studerende have et omfang på 122.400-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 2 studerende have et omfang på 163.200-211.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 204.000-254.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 244.800-312.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialet skal udfærdiges på dansk, da det er en del af prøvens formål at dokumentere færdigheder i dansk. Resuméet skal udfærdiges på engelsk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse. Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar. Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 1 studerende 30 minutter. Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Plancher og digitale præsentationsredskaber samt noter til oplæg/præsentation. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Speciale med eller uden mundtligt forsvar. De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen. Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende. Specialet skal for:
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Specialet skal forsynes med et resumé. Specialet skal udfærdiges på dansk, da det er en del af prøvens formål at dokumentere færdigheder i dansk. Resuméet skal udfærdiges på engelsk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse. Specialer skrevet af en gruppe skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise hvilken studerende der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar. Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver. Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation. Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Plancher og digitale præsentationsredskaber samt noter til oplæg/præsentation. I bedømmelse lægges der vægt på i hvilket omfang den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 21/02/2024 |