Titel |
Projekt C: Projekt med produkt
|
Oversat titel |
Project C: Project with product |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Mette Apollo Rasmussen (apollo@ruc.dk)
|
Studieleder |
Mette Apollo Rasmussen (apollo@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60029
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende udfærdiger en projektrapport på baggrund af et selvvalgt emne og en selvvalgt problemstilling. De studerende søger og udvælger selv den relevante akademiske litteratur og danner selv den nødvendige empiri, der er nødvendig for at besvare problemstillingen. Projektet skal behandle et emne, der ligger inden for et eller flere af de temaer, der behandles på uddannelsen og skal producere tydelig ledelsesrelevant viden. Projektet skal give de studerende dybtgående indsigt i et afgrænset emne, resultere i reflekterede overvejelser om det relevante teorifelt, projektets videnskabsteoretiske ståsted, metodiske og analytiske angrebsvinkel samt projektets implikationer i en ledelsesmæssig forstand. Rapporten skal inkludere en forretningsplan, prototype, en projektplan, en plan for involvering, en kommunikationsplan, resultatformidling, til offentligheden eller lignende produkt rettet mod en eller flere af projektets relevante stakeholders eller offentligheden. |
Uddybende beskrivelse |
Projektet har fokus på følgende aktiviteter: Vælge, begrunde og reflektere over en relevant problemstilling for uddannelsen Overvejelser om det relevante problem- og teorifelt, projektets videnskabsteoretiske ståsted, metodiske, teoretiske og analytiske angrebsvinkel samt projektets implikationer for ledelse. Udvikle og reflektere over problemorienterede analyser af virksomhedsmæssige problemstillinger samt at omsætte den tilegnede viden til handlingsrelevante konklusioner. Oparbejde empiri Indgå i problembaseret projektarbejde indenfor problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse Producere ledelsesrelevant viden / analyse og omsætte den tilegnede viden til handlingsrelevante konklusioner Reflektere over projektarbejdets forløb og proces Udvikle individuel studieforløbsbeskrivelse diskuteret i gruppen. Link til skema til udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelse: https://intra.ruc.dk/index.php?id=50106 Særligt for dette projekt gælder, at der skal udarbejdes et produkt, der omsætte projektresultaterne i formater der har praktisk relevans stakeholders eller offentligheden. Produktet kan være en handleplan for implementering af organisationsudvikling, ledelsesudvikling eller medarbejderkompetenceudvikling, en forretningsplan, en prototype, en projekt-, kommunikations- eller involveringsplan eller lignende. Pointen er, at I på baggrund af projektarbejdet arbejder videre med projektresultatet og omformer det til et produkt svarende til noget, man ville anvende i en virksomhed. |
Pensum |
De studerende oparbejder selv relevant teoretisk ramme. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Gennem anvendelse af videnskabelige teorier, metoder og tværfaglige kompetencer bidrager de studerende med selvstændige, kritiske analyser relevante problemstillinger på baggrund af viden fra cand. merc studiet i virksomhedsledelse. De studerende arbejder med virksomhedens problemstilling i et 15 ECTS-projekt svarende til ca. 405 timer pr. studerende og bidrager på baggrund heraf med solide analyser og relevante perspektiver på en problemstilling der optager virksomheden. Projekt- og gruppedannelse: De studerende deltager i en projekt- og gruppedannelse med det overordnede formål at danne projektgrupper på baggrund af sammenfald i faglig Interessefelt. Undervejs i projekt- og gruppedannelsen kan de studerende møde følgende undervisningsformer: Workshop der introducerer til arbejdet med problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse i et problemorienteret perspektiv. Udarbejde individuel studieforløbsbeskrivelse der diskuteres med gruppen. Link til skema til studieforløbsbeskrivelse: https://intra.ruc.dk/index.php?id=50106 Gruppedannelse på baggrund af problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse Feltarbejde – tematisering af relevante problemstillinger Præcisere problemstillingen og behovet for og metoder til, at opnå empirisk adgang / materiale Projektarbejde i grupper: Når de studerende har dannet grupper, skal de arbejde i projektgrupper. Her skal de studerende indgå i et samarbejde om projektrapporten, de studerende samarbejder om følgende: Litteratursøgning, diskussion af læst litteratur, empiri indsamling, analyse, samskrivning, feedback til projektmedlemmer og forberedelse af vejledermøder. Vejledning; De studerende har tilknyttet en projektvejleder og skal deltage i vejledning. Vejledningen er muligheden for at få feedback på projektarbejdets elementer og proces, samt fagligt feedback på indhold og metode. De studerende skal evne at lede vejledermøder ved at sende materiale til forberedelse og dagsorden, således at gruppens formål med vejledning sessionen opnås. Klyngeseminarer Klyngeseminar 1: Problemformuleringsseminar: Din gruppe skal forberede omkring 1 ½ side, der afklarer feltet for det problem, du undersøger, og angiver en klar problemformulering Du forventes også at søge efter videnskabelig litteratur om din problemformulering og udarbejde en foreløbig referenceliste. Dine foreløbige ideer til, hvordan du kan undersøge din problemformulering, bør også skitseres. Klyngevejlederen opstiller en plan for peer-feedback, som skal hjælpe med at fokusere dit projekt. Du forventes også at give peer-feedback til andre projektgrupper Klyngeseminar 2: Intern evaluering: Afholdes lige før den intensive afsluttende projektfase. Her forventes du at have udført det meste af arbejdet, - du mangler kun at skrive den endelige rapport. Derfor er du i stand til at skrive et udvidet abstrakt hvor du skitserer: Problemfelt Problemformulering Metode Din empiri Din teori Analyse/diskussion Forventet konklusion Sidebegrænsning: ca. 5-6 sider Igen giver og får du peer-feedback, hvilket skærper dit sidste arbejde. |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema). |
Program |
Gruppe-/projektdannelse Projektarbejde og rapportskrivning Projektvejledning Klyngevejledning Udarbejdelse af produkt Udarbejde studieforløbsbeskrivelse Eksamen |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 69.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 69.600-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 69.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen samt individuelle studieforløbsbeskrivelser. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den studerende kan: Demonstrere indsigt i feltet Vælge, begrunde og reflektere over selvvalgt ledelsesmæssig problemstilling, metodisk og teoretisk angrebsvinkel, relevant litteratur og videnskabsteoretisk afsæt Oparbejde samt begrunde valg af empiri Analysere og argumentere for projektets implikationer for ledelse Dokumentere, fremlægge og omsætte resultater i produktformater der har praktisk relevans for relevante stakeholders eller offentligheden Derudover indgår: Resumé på dansk eller engelsk Stave- og formuleringsevne Mundtlig fremlæggelse: Samme kriterier for projekt, samt Den studerende kan: Fremlægge og formidle Indgå i dialog og diskussion på baggrund af den skriftlige projektrapport. Forklare og diskutere det udarbejdede produkt og dets præmisser, styrker og svagheder Individuelt studieforløbsbeskrivelse: Individuel studieforløbsbeskrivelse. Ved afslutning af 3. semester vedlægger den studerende en refleksion over hvordan uddannelsen indtil nu har sat sine spor hos den studerende, og hvordan de tre semestre har spillet en rolle i dens studerendes forståelse af det erhvervsøkonomiske felt. Det kan være særlige metodiske og analytiske kompetencer den studerende har opnået, teori der har spillet en speciel rolle eller interesser der får betydning for den kommende specialeskrivning. Bedømmelsen er samlet. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/09/2024 |