Titel |
Projekt A: Projekt med faciliteret empiri
|
Oversat titel |
Project A: Project with facilitated empirical data |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Virksomhedsledelse
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Martin Lund Kristensen (malupe@ruc.dk)
|
Studieleder |
Mette Apollo Rasmussen (apollo@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60024
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende deltager i et faciliteret og rammesat forløb og udfærdiger på baggrund heraf en projektrapport om en selvvalgt problemstilling inden for uddannelsens områder, som f.eks. ledelsesprocesser og/eller innovationsledelse. Projektet skal producere tydelig ledelsesrelevant viden og skal give de studerende dybtgående indsigt i et afgrænset emne, resultere i reflekterede overvejelser om det relevante problem- og teorifelt, projektets videnskabsteoretiske ståsted, metodiske og analytiske angrebsvinkel samt projektets implikationer for ledelse. Projektet understøttes af seminarer med input fra organisationer og/eller sekundær empiri. Her udvikles relevante problemstillinger og tilbydes vejledningssessioner. Seminarerne danner således en ramme for et intensivt forløb for problembaseret projektlæring inden for det erhvervsøkonomiske område. |
Uddybende beskrivelse |
Projektet har fokus på følgende aktiviteter: Vælge, begrunde og reflektere over en relevant problemstilling for uddannelsen. Overvejelser om det relevante problem- og teorifelt, projektets videnskabsteoretiske ståsted, metodiske, teoretiske og analytiske angrebsvinkel samt projektets implikationer for ledelse. Udvikle og reflektere over problemorienterede analyser af virksomhedsmæssige problemstillinger samt at omsætte den tilegnede viden til handlingsrelevante konklusioner. Oparbejde empiri. Indgå i problembaseret projektarbejde indenfor problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse. Producere ledelsesrelevant viden / analyse og omsætte den tilegnede viden til handlingsrelevante konklusioner. Reflektere over projektarbejdets forløb og proces. Udvikle individuel studieforløbsbeskrivelse diskuteret i gruppen. |
Pensum |
De studerende oparbejder selv relevant teoretisk ramme. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Gennem anvendelse af videnskabelige teorier, metoder og tværfaglige kompetencer bidrager de studerende med selvstændige, kritiske analyser relevante problemstillinger på baggrund af viden fra cand. merc studiet i virksomhedsledelse. De studerende arbejder med virksomhedens problemstilling i et 10 ECTS-projekt svarende til ca. 270 timer pr. studerende og bidrager på baggrund heraf med solide analyser og relevante perspektiver på en problemstilling der optager virksomheden. De ca. 270 timer for hver studerende fordeler sig som følger: Workshop hvor der introduceres til empiriske problemstillinger og projekt / gruppedannelse: 14 timer, selvstændigt arbejde i projektgruppen med udvikling af analyser ca. 210 timer, vejledning og forberedelse til vejledning: ca. 15 timer, forberedelse til eksamen og eksamen ca. 30 timer. Projekt- og gruppedannelse: De studerende deltager i en projekt- og gruppedannelse med det overordnede formål at danne projektgrupper på baggrund af sammenfald i faglig Interessefelt. Undervejs i projekt- og gruppedannelsen kan de studerende møde følgende undervisningsformer: Workshop der introducerer til arbejdet med problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse i et problemorienteret perspektiv. Udarbejde individuel studieforløbsbeskrivelse der diskuteres med gruppen. Gruppedannelse på baggrund af problemstillinger relateret til uddannelsen i virksomhedsledelse Feltarbejde – tematisering af relevante problemstillinger Præcisere problemstillingen og behovet for og metoder til, at opnå empirisk adgang / materiale Projektarbejde i grupper: Når de studerende har dannet grupper, skal de arbejde i projektgrupper. Her skal de studerende indgå i et samarbejde om projektrapporten, de studerende samarbejder om følgende: Litteratursøgning, diskussion af læst litteratur, empiri indsamling, analyse, samskrivning, feedback til projektmedlemmer og forberedelse af vejledermøder. Vejledning: De studerende har tilknyttet en projektvejleder og skal deltage i vejledning. Vejledningen er muligheden for at få feedback på projektarbejdets elementer og proces, samt fagligt feedback på indhold og metode. De studerende skal evne at lede vejledermøder ved at sende materiale til forberedelse og dagsorden, således at gruppens formål med vejledning sessionen opnås. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema). |
Program |
• Gruppe-/projektdannelse, workshop og feltarbejde • Projektarbejde og rapportskrivning • Projektvejledning • Udarbejde studieforløbsbeskrivelse • Eksamen |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 48.000-84.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 48.000-84.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 48.000-84.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 48.000-110.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 48.000-132.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen samt individuelle studieforløbsbeskrivelser. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den studerende kan: Demonstrere indsigt i feltet Vælge, begrunde og reflektere over selvvalgt ledelsesmæssig problemstilling, metodisk og teoretisk angrebsvinkel, relevant litteratur og videnskabsteoretisk afsæt Oparbejde samt begrunde valg af empiri Analysere og argumentere for projektets implikationer for ledelse Derudover indgår: Resumé på dansk eller engelsk Stave- og formuleringsevne Mundtlig fremlæggelse: Samme kriterier for projekt, samt Den studerende kan: Fremlægge og formidle indgå i dialog og diskussion på baggrund af den skriftlige projektrapport. Individuelt studieforløbsbeskrivelse: Individuel studieforløbsbeskrivelse på baggrund af bachelorforløb. Som en del af opstart på kandidatforløbet (kan evt. foregå i forbindelse med semesterintro) afleverer den studerende en skitse til første del af en studieforløbsbeskrivelse der omfatter baggrund for kandidatuddannelsen og interesser for de faglige interesser den studerende gerne vil udvikle og dyrke på kandidatuddannelsen. Studieforløbsbeskrivelsen afleveres med projektet og inkluderer en refleksion over hvordan den studerende er nået i mål med de faglige interesser der var i fokus og hvordan læringen fra 1. semester sætter nye mål for det kommende. Link til skema til udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelse: https://intra.ruc.dk/index.php?id=50106 Bedømmelsen er samlet. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/09/2024 |