Titel |
Formidlingsprojekt
|
Oversat titel |
Dissemination project |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60253
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med formidlingsprojekt er med udgangspunkt i en tværfaglig og problemorienteret tilgang at styrke de studerendes færdigheder i at koble dybdegående analyser og kritisk tænkning med kort og koncis formidling af resultater i forskellige formidlingsformater. Formidlingsprojektet er således en videreudvikling af det klassiske RUC-projekt med et særligt fokus på at kunne foretage en fagfaglig formidling af egne analytiske resultater på begrænset plads. Med fagfaglig formidling menes en formidling til bredere målgruppe af både fagfæller og ikke-specialister – skriftligt såvel som mundtligt – af ny forskningsbaseret viden opnået gennem projektarbejdet i relation til socialvidenskabelige problemstillinger. Dette indbefatter genrekendskab til forskellige formidlingsformer. Refleksioner over den kommunikationssituation, som formidlingen indgår i, herunder hvem målgruppen er, og hvilken situation (hvor og hvornår) denne befinder sig i, dennes videns behov. Samtidig indbefatter det også en refleksion over, hvad der er det centrale budskab, og hvilken effekt formidlingen er tænkt at have hos målgruppen. |
Uddybende beskrivelse |
Formidlingsprojektet kan defineres som en videreudvikling af det klassiske RUC-projekt med et særligt fokus på at kunne foretage en faglig formidling af egne analytiske resultater på begrænset plads til både specialister og det brede publikum. Projektet fokuserer på at styrke de studerendes færdigheder i at koble dybdegående analyser og kritisk tænkning med kort og koncis formidling af resultater i forskellige formidlingsformater. Det endelige formidlingsprojekt består af en projektdel og en formidlingsdel. Formidlingsdelen består af to formidlingsdele. Gruppen vælger selv hvilke to blandt de følgende muligheder: En forskningsformidlende artikel. Artiklen henvender sig til en defineret målgruppe med forventet særlig interesse for projektets samfundsvidenskabelige spørgsmål. Artiklen skal formidle en socialvidenskabelig problemstilling, som projektet har behandlet. Artiklen kan tillige formidle væsentlige resultater og konklusioner som projektet er kommet frem til eller som er relevante at perspektivere til. Et notat. Notatet skal være henvendt til en person eller en organisation med formaliseret beslutningskompetence (f.eks. en/et minister/departementschef/ministerium, leder/direktør i f.eks. virksomhed/NGO/styrelse/region eller kommune mm.) eller med væsentlig uformel indflydelse (f.eks. en etableret interesseorganisation eller en tænketank). Notatet skal have en forside, der opsummerer notatet, herunder baggrunden for notatet og dets indstilling/anbefaling. Notatet skal beskrive en socialvidenskabelig problemstilling, som projektet har behandlet, og give en begrundelse for og belyse konsekvenserne af notatets indstilling/anbefaling. Et projektforslag. Projektforslaget skal være udformet som en ansøgning henvendt til en pulje, fond, offentlig institution eller lignende inden for det socialvidenskabelige genstandsfelt. Projektansøgningen skal skitsere et handlingsorienteret projekt, der sigter mod at adressere en given problematik, der er blevet behandlet eller berørt i projektet, eller som projektets resultater og konklusioner lægger op til at behandle/undersøge/intervenerer i el.lign. via et konkret projekt. Projektansøgningen skal indeholde og kort skitsere: Titel, ansøger(e), projekt ide, projektets formål tilsigtede resultater, beskrivelse af baggrund/motivation/problemstilling, eventuelle samarbejdspartnere, projektets målgruppe(r), succeskriterier/potentielle effekt(er), projektets økonomi og projektplan inklusive tidsplan og milepæle. En digital formidlingsproduktion. Den digitale formidlingsproduktion kan f.eks. udarbejdes på to måder som A (Tekstbaseret): en digital folder/brochure, et nyhedsbrev, en hjemmeside, et presse-kit, en social mediekampagne eller som B (Audio/video): en podcast eller video el.lign. Den digitale formidlingsproduktion skal være henvendt til præciseret målgruppe. Dette vil typisk være samfundsvidenskabelige kandidater og studerende, fagprofessionelle eller andre med interesse for analyse af socialvidenskabelige forhold inden for det givne problemfelt som projektet har berørt. Til den skriftlige digitale formidlingsproduktion skal vedlægges en kort beskrivelse af den digitale formidlingsproduktion. Beskrivelsen skal som minimum indeholde beskrivelse af de institutionelle/organisatoriske/kontekstmæssige rammer materialet er udarbejdet i relation til (må gerne være et konstrueret eksempel og må meget gerne indeholde f.eks. logoer eller design mv.), et kortfattet resume, kontaktinformation, samt produktionsdato. Formålet og målgruppen for formidlingsproduktionen skal desuden fremgå klart. Formidlingsproduktionen bør endvidere indeholde links til anden relevant information/baggrundsrapporten mv. såfremt denne findes digitalt. Formidlingsproduktioner vil typisk også indeholde billeder, illustrationer, QR koder mv. Vælges den audio/videomæssige digitale formidlingsproduktion skal der vedlægges en kort formålsbeskrivelse og begrundelse af de valg, der er truffet, i forhold til produktionen, herunder målgruppe, valg af fokus, forventet effekt mv., og en kort introduktion af produktionen møntet på målgruppen. Længden på indslaget bør ikke overstige 10 minutter. Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialerDer er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende). Workshoppen afholdes onsdag d. 25. spetember 2024 fra kl. 12:15-14:00 i lokale 25.2-005Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. For at aftale en tid, skriv til: afventer |
Pensum |
Det vejledende omfang af litteraturgrundlaget er 1000 sider, som udvælges af de studerende i gruppen i samarbejde med vejleder. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Organisering af formidlingsprojekt: Formidlingsprojektet starter med projektdannelse. Vejledningsmæssigt er formidlingsprojektet baseret på strukturerede vejledningsforløb der veksler mellem klyngevejledning og individuelle vejledninger. Der vil undervejs blive afholdt et formidlingsseminar med fokus på forskellige måder at formidle sin faglige viden på. Klyngevejledningssessionerne tilrettelægges med fokus på at understøtte såvel analytisk tænkning, med udgangspunkt i udvalgte teorier og metoder, som formidlings- og peerfeedback færdigheder. Indsats I alt 15 ECT = 405 timer Gruppedannelse = 15 timer Formidlingsseminar = 10 timer (forberedelse og deltagelse) Klyngevejledning = 20 timer (forberedelse, deltagelse, læse andre gruppers oplæg) Individuel vejledning = 15 timer (forberedelse og deltagelse) Eksamen = 20 timer (forberedelse og deltagelse) Projektarbejde = 325 timer |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Projektet bliver evalueret dette semester. Det sker ved spørgeskemaundersøgelser efter projektdannelsen og ved projektets slutning i henhold til [studienævnets evalueringspraksis] (https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/ ""). |
Program |
Se moodle |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemført formidlingsprojekt vil den studerende:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 81.600-110.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 81.600-110.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 81.600-110.400 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 91.200-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 91.200-122.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 15 procent. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Demonstrere evnen til selvstændigt at identificere en relevant problemstilling inden for det socialvidenskabelige fagområde, med afsæt i forskningsbaseret viden. Demonstrere evnen til at reflektere over kommunikationssituationen som formidlingsprojektets formidlingsprodukter indgår i. Herunder evnen til at identificere målgruppen, hvilken situation (hvor og hvornår) målgruppen befinder sig i, når den møder produktet såvel som målgruppen og dennes vidensbehov. Kunne diskutere og formidle faglige resultater og løsningsforslag såvel som ny forskningsbaseret viden på et højt videnskabeligt niveau i relation til socialvidenskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister på en faglig og kompetent måde. Demonstrere evnen til at formidle større analytisk og videnskabelige arbejde på et i det væsentlige korrekt dansk. Derudover indgår • Resumé på dansk eller engelsk • Stave- og formuleringsevne Mundtlig fremlæggelse Samme kriterier for projekt, samt Den studerende kan • Fremlægge og formidle • Indgå i dialog og diskussion på baggrund af den skriftlige projektrapport Bedømmelsen er samlet. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 14/11/2024 |