Titel |
Videns- og forskningsperspektiver
|
Oversat titel |
Knowledge and research perspectives |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Tine Rostgaard (tiro@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60249
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
I relation til produktionen af tværfaglig og problemorienteret socialvidenskabelig viden og forskning er det væsentligt at kunne vurdere, hvordan forskellige videns- og forskningsperspektiver relaterer sig til hinanden, og hvad de kan bidrage med i konkrete og praktiske videns- og projektarbejder. Her spiller forskellige former for forskningsoversigter eller ’reviews’ en vigtig rolle i akademisk og forskningsmæssigt arbejde både i forhold til at tilegne sig overblik over en konkret litteratur, at gå i dybden med specifikke tematikker, teorier, værker eller traditioner, at få status på udviklingen inden for en given problemstilling og at kunne argumentere for videns- og forskningsmæssige huller. Videns- og forskningsperspektiver giver den studerende evner og kvalifikationer til at kunne sammenligne, sammenholde og vurdere forskellige og til tider modstridende socialvidenskabelige tilgange, teorier og forskningslitteratur i relation til en konkret problemstilling. Dette gøres ved at udarbejde en ‘tværfaglig og problemorienteret forskningsoversigt’ i en projektgruppe med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling i relation til minimum et af de tre tematiske profiler inden for det socialvidenskabelige område. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset og projektet fokuserer på at styrke den studerendes viden om socialvidenskabelig teoridannelse. Derudover er der fokus på at udvikle den studerendes evne til at kunne sammenligne og vurdere forskellige socialvidenskabelige tilgange i relation til en given problemstilling. Formålet med det skriftlige produkt er at få overblik over et selvvalgt videnskabeligt felt og at kunne reflektere over de forskellige videnskabelige perspektiver inden for feltet. Deraf hvis muligt påpege eventuelle “videnshuller” i feltet. |
Pensum |
Tekster vil være tilgængelige på moodle for de studerende |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er bygget op omkring en række workshops og individuel vejledning med afsæt i det obligatoriske kursus “Sociale forandringer, ulighed og mangfoldighed”. De studerende skal i grupper udarbejde en ‘tværfaglig og problemorienteret forskningsoversigt’ i en projektgruppe med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling i relation til minimum et af de tre tematiske profiler inden for det socialvidenskabelige område. Workshopperne vil fungere som en kombination af oplæg ved underviser og praktiske øvelser, hvor den studerende får kendskab til systematiske reviews. Workshops vil i stor udstrækning stille krav til den studerende om aktiv deltagelse i form af øvelser i relation til det selvvalgte forskningsemne. I alt 5 ECT = 135 timer Workshop: 12 timer. Forberedelse til workshop: 12 timer Vejledning: 10 Eksamen og forberedelse: 10 timer Projektarbejde: 90 timer |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
De studerende evaluerer kurset dette semester. Der vil være evaluering midtvejs og ved kursets afslutning (spørgeskema) i henhold til [studienævnets evalueringspraksis] (https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/ ""). |
Program |
Programmet vil fremgå på Moodle |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus, kan den studerende:
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Grupperne kan bestå af 2-5 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på 19.200-36.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 19.200-36.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 19.200-36.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 19.200-36.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 40 minutter. Ved 4 studerende 50 minutter. Ved 5 studerende 60 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
"Analysere og reflektere over og vurdere videregående socialvidenskabelige tilgange og analysestrategier, deres styrker og svagheder, og deres im- og eksplicitte antagelser i forhold til selvstændigt og refleksivet at kunne indhente, genere, analysere og formidle empiriske data. Demonstrere evnen til at sammenholde og sammenligne og vurdere socialvidenskabelige begreber, teorier, metoder, redskaber med det formål at kunne omsætte disse til vurdere og udvikling af nye analysestrategier, scenarier og løsningsorienterede forslag på et videnskabeligt grundlag. Demonstrere kompetencerne til på et videregående niveau at kunne forholde sig refleksivt til forskellige socialvidenskabelige teorier og samfundsvidenskabelige metoders’ styrker og svagheder, videnskabsteoretiske forudsætninger såvel som til spørgsmål om forskningsetik og integritet. Demonstrere evnen til at kunne tilrettelægge og gennemføre tværfaglige og problemorienterede analyser af samfundsmæssige problemstillinger. Demonstrere evnen til at reflektere over spørgsmål om forskningsetik og integritet. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. " |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 11/09/2024 |