Titel |
Sociale forandringer, ulighed og mangfoldighed
|
Oversat titel |
Social Change, Inequality and Diversity |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Troels Schultz Larsen (tschultz@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60740
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
SUM-kurset (Sociale forandringer, ulighed og mangfoldighed) bygger oven på bacheloruddannelsen i socialvidenskab. Det fokuserer på nutidens centrale, komplekse sociale forandringsprocesser og de skiftende udfordringer, kriser, uligheds-, magt- og modsætningsforhold, der opstår inden for moderne velfærdssamfund- og stater. Kurset undersøger, hvordan forskellige dynamikker, mekanismer og sociale kampe kontinuerligt skaber forandringer på forskellige samfundsmæssige niveauer. Det berører, hvordan disse forandringsprocesser bidrager til nye samfundsmæssige formationer, opdelinger og modsætningsforhold, og hvordan de ændrer adgangen til, reguleringen af og fordeling af forskellige ressourcer, services, privilegier, status og indflydelse. Kurset undersøger også, hvordan sociale forandringsprocesser er relateret til udbredelsen af og sammenhængene mellem forskelssættende kategoriseringer som køn, klasse, race, etnicitet, seksuel og religiøs orientering, funktionsnedsættelser og generation, og hvordan de påvirker menneskers medborgerskab, tilhørsforhold, hverdagsliv og identitet. Endelig rejser kurset nye spørgsmål om betydningen af retfærdighed og kritik og undersøger nye veje for sociale og praktiske forandringer i en aktuel samfundsmæssig kontekst og deres konsekvenser for forskellige samfundsgrupper og samfundets sammenhængskraft. Som et avanceret kandidatkursus bygger SUM på primær forskningslitteratur. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset er bygget op i mindre blokke af forelæsninger med tilhørende workshops dels i relation til de tre tematiske profiler dels i relation til en række problemstillinger, der eksemplificerer og går på tværs af de tre profiler. Pensummæssigt bygger kurset på primær forskningslitteratur i form af internationale fagfællebedømte forskningsartikler og bøger. Aktivitetsformer: Kurset er struktureret omkring en række forelæsninger med afsæt i den læste litteratur. Her forventes det at den studerende er forberedt ved at have læst pensum samt deltager aktivt ved at tage noter, være aktiv i øvelser og diskussioner samt ved stille spørgsmål til underviser og litteraturen. Øvelser i mindre grupper i relation til den aktuelle litteratur. Spørgsmål og plenumdiskussioner i relation til litteratur og forelæsning. Workshops i grupper med øvelser i relation til den aktuelle litteratur med fokus på f.eks. at anvende, sammenligne, kombinerer og tage stilling til styrker og svagheder ved forskellige tilgange. De studerende tilbydes at deltage i studiegrupper der sammen læser og diskuterer den aktuelle litteratur og formulerer spørgsmål til denne og forelæsningerne samt at udarbejde skriftlige sammenfatninger af centrale pointer fra de enkelte tekster til at understøtte læringen samt eksamensforberedelsen. |
Pensum |
Forudsætninger I det SUM kurset bygger oven på bacheloruddannelsen i socialvidenskabs fagmodulkurser tages det for givet at at de studerende er bekendt med litteraturen fra bogen ""Socialvidenskab, Nyt fra Samfundsvidenskaberne (2019)"" såvel som med litteraturen i SV B1 fagmodulkurset: Samfundstypologier, transformationer og globalisering eller tilsvarende. For studerende der ikke er bekendt med denne litteratur vil det være hensigtsmæssigt som minimum at orientere sig i denne. Endelig er det også en fordel at have læst/orienteret sig i klassisk og moderne socialvidenskabelige værker som f.eks. T. H. Marshall (1950[2003]) Medborgerskab og Social Klasse, Hans Reitzels Forlag. REX link til e-bog engelsek udgave J. Loftager (2012) Karl Marx, Statskundskabens klassikere, Samfundslitteratur. H. H. Bruun (2013) Max Weber, Statskundskabens klassikere, Samfundslitteratur. D. Østerberg (2002) Émile Durkheim og hans teorier om samfundet, Hans Reitzels Forlag. Pensum Kurset er pensumorienteret men rækker også udover det snævre eksamenspensum det betyder at alt pensum ikke nødvendigvis gennemgås detaljeret i de enkelte forelæsninger lige såvel som der vil indgå pensum i forelæsningerne der ikke er opgivet som eksamenspensum. Supplerende litteratur er ikke eksamenspensum. Det forudsættes at i som studerende selv er i stand til at fremsøge den litteratur der opgives som kursuspensum der udgøres af peer-reviewed forskningsartikler udgivet i anerkendte forskningstidsskrifter eller som e-bøger via Roskilde Universitetsbiblioteks (www.rub.ruc.dk) adgang til det Kongelige Bibliotek (www.kb.dk), eller lignende. NB du skal være logget ind på KB for at kunne tilgå litteratur via links. Kursuspensum fremgår af Moodle. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er berammet til 10 ECTS-point som svarer til 270 studenterarbejdstimer. Konfrontationstimer udgør ca. 30 timer ud af det samlede studenterarbejdstimer. Den største del arbejdsbelastning udgøres af timer til læsning og bearbejdning af kursuslitteraturen (noter mm) (ca. 140 timer). Herudover er der afsat timer til aktiv deltagelse udenfor undervisningstiden (ca. 30 timer), det omfatter blandt andet studiegruppeaktiviteter med diskussion og forberedelse af tekstfremlæggelse, 10% referater af pensumtekster samt spørgsmålsforberedelse til undervisningen. De resterende timer tænkes anvendt til eksamensforberedelse og eksamen (ca. 70 timer). |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema). |
Program |
Programmet vil fremgå på Moodle |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus
|
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af skriftlig aflevering
Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 9.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
"Demonstrerer evnen til at identificere, anvende, sammenligne, kombinere og tage kritisk stilling til et udvalg af socialvidenskabelige teorier og tilgange i relation til de tre tematiske profiler. Reflekterer over og kritisk vurdere hvad et tværfagligt og problemorienteret socialvidenskabeligt perspektiv tilbyder frem for andre, mere traditionelle perspektiver i relation til de tre tematiske profiler. Argumenter for og reflekter over forskellige socialvidenskabelige teoriers og tilganges styrker og svagheder. Analyser og vurder hvorledes forskellige socialvidenskabelige teorier og tilgange kan bidrage løsningsorienteret til konkrete samfundsmæssige udfordringer i relation til eller på tværs af de tre tematiske profiler. " |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/09/2024 |