Titel |
Projekt om policy og jura i kommunalt og regionalt regi
|
Oversat titel |
Project on policy and law in sub-national governance |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Samfundsjura
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60563
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
I dette projekt undersøger den studerende, hvordan udvalgte politologiske og forvaltningsretlige problemstillinger udspiller sig i den kommunale eller regionale verden. Projektet har til formål at analysere og forstå politikudvikling og policyprocesser set fra et lokalt eller regionalt perspektiv, men giver i øvrigt studerende mulighed for at fordybe sig i et område af eget valg og dermed arbejde på deres faglige profil. Projektarbejdet har til formål yderligere at styrke de studerendes analytiske og metodiske samfundsjuridiske kompetencer og anvende disse på en problemstilling, der handler om samspillet mellem policy og jura i kommunalt eller regionalt regi. Formålet er at forstå og analysere, hvordan og hvorfor retlige aspekter og politiske styringsinstrumenter bringes i anvendelse i konkrete situationer. Projektet er fokuseret på at analysere konkrete cases af policyudfordringer på et eller flere relevante policyområder, herunder eksempelvis klima og miljø, byudvikling, kultur, erhverv, økonomi, sundhed, uddannelse, social, beskæftigelse eller ældre. Projektet skrives i grupper. Formålet er her at skærpe de studerendes samarbejdskompetencer og kompetencer til at planlægge og gennemføre en større akademisk undersøgelse. Projektet har form som en større analytisk undersøgelse. De studerende kan vælge at gennemføre projektet i samarbejde med en ekstern aktør. |
Uddybende beskrivelse |
Alle dele af projektarbejdet understøttes gennem fælles aktiviteter og konkret vejledning. Projektet skal indeholde følgende dele: Problemfelt og begrebsafklaring: Et eller flere fagligt begrundede spørgsmål, som den empiriske analyse skal belyse samt en kort redegørelse for de teoretiske perspektiver og begreber som tænkes anvendt i besvarelsen af spørgsmålet/-ene. Problemstillingen skal have politisk-forvaltningsmæssig relevans og være funderet i faglitteraturen. Litteraturreview: Uddybning af problemstillingens faglige fundering gennem en redegørelse for lignende, væsentlige videnskabelige undersøgelser. Redegørelsen skal indeholde en kritisk vurdering af metodiske styrker og svagheder ved disse undersøgelser (afhængigt af undersøgelsernes karakter og de anvendte metoder, kan det være spørgsmål vedrørende valg af cases/analyseenheder/interviewpersoner, forskerpåvirkning af ’objekter’ for undersøgelsen, operationalisering af begreber, spørgsmålsformuleringer, målevaliditet, usikkerhed og bias i konklusioner, muligheder for at generalisere mv.) Metode: Begrundet valg af metode(r) for egen undersøgelse og operationalisering af de teoretiske begreber. Man kan vælge at anvende én metode eller anvende en ’mixed-method’ tilgang, hvor flere metoder anvendes til at belyse et givent spørgsmål. Begrundelsen skal indeholde en diskussion af styrker og svagheder ved de(n) valgte metode(r) og operationaliseringer i forhold til at belyse undersøgelsesspørgsmålet. Præsentation af det anvendte empiriske datamateriale, herunder beskrivelse af hvordan det er indhentet og vurdering af materialets kvalitet. Datamaterialet kan være primært eller sekundært. Primær dataindsamling betyder at de studerende selv indsamler data – f.eks. ved selvstændige interviews, afholdelse af fokusgrupper, observationer, udsendelse af surveys mv. Sekundær dataindsamling betyder, at der anvendes datamateriale, som andre forskere/myndigheder/organisationer har indsamlet og gjort tilgængeligt. En selvstændig fremstilling af relevante parametre for undersøgelsens genstandsfelt ved hjælp af beskrivende statistik (tabeller, søjlediagrammer eller lign). Analyse: Gennemførsel af en selvstændig og dybdegående analyse af det empiriske materiale. Hertil hører både beskrivende fremstillinger af materialet, eventuel analyse af sammenhænge, fortolkninger og/eller forklaringer, der bidrager til at besvare undersøgelsesspørgsmålet. En konklusion, som sammenfatter resultaterne af analysen og diskuterer deres bidrag til teori og eksisterende viden på området. |
Pensum |
Den studerende/gruppen vælger i dialog med vejleder den litteratur, som inddrages i projektet. |
Tilrettelæggelse og indsats |
270 timer for hver studerende der fordeler sig som følger: - workshop hvor der diskuteres juridisk metode, empiriske problemstillinger og projekt-/gruppedannelse: 14 timer, - selvstændigt arbejde i projektgruppen med udvikling af analyser: ca. 210 timer, - vejledning og forberedelse til vejledning: ca. 15 timer, - forberedelse til eksamen og eksamen: ca. 30 timer. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Der udsendes via moodle et detaljeret program inden projektets start. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt projekt opnår den studerende
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 2-4 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 96.000-108.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 144.000-168.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den studerendes arbejde bliver vurderet ud fra, i hvilken grad man har:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/05/2024 |