Titel |
Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i policy processer
|
Oversat titel |
Project with Focus on Legal Methods in Policy Processes |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Samfundsjura
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Miriam Bak McKenna (miriambm@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60557
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Projektet har som overordnet formål at give de studerende kompetencer til i en kompleks retlig/politisk situation at:
Med afsæt i en overordnet problemstilling fx om grøn omstilling, forebyggelse på sundhedsområdet eller integration af flygtninge og med udgangspunkt i en selvvalgt offentlig eller privat aktør, skal de studerende identificere mulige eller ønskede policytiltag. De studerende skal i forhold til sådanne policytiltag identificere og beskrive relevante politiske og organisatoriske problemstillinger, eventuelle relevante interne og eksterne aktører samt de juridiske problemstillinger, som rejser sig. I projektet skal de studerende således forholde sig til jura som et af flere relevante redskaber til en samlet løsning af et policyproblem, samtidig med, at de trænes i at finde, beskrive, analysere og anvende relevante retskilder. Endelig udvikler projektarbejdet den studerendes kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre længerevarende fagligt komplicerede analyser, skærper deres færdigheder til argumentation og præsentation af akademisk viden og træner dem i forpligtende samarbejde med medstuderende (kollegaer). Alle dele af projektarbejdet understøttes gennem fælles aktiviteter og konkret vejledning. |
Uddybende beskrivelse |
Projektet har som overordnet formål at give de studerende kompetencer til i en kompleks retlig og politisk situation at: • identificere juridiske aspekter knyttet til forskellige mulige løsninger på en policy-problemstilling • anvende et reflekteret valg af juridisk metode i kombination med andre metodiske og teoretiske perspektiver til at udarbejde juridiske/politiske rammer for problemstillingen • foretage en samlet juridisk og politisk afvejning af mulige løsningsforslag på en given samfundsmæssig problemstilling. Med afsæt i en overordnet problemstilling fx om grøn omstilling, forebyggelse på sundhedsområdet eller integration af flygtninge og med udgangspunkt i en selvvalgt offentlig eller privat aktør, skal de studerende identificere mulige eller ønskede policy-tiltag. De studerende skal i forhold til sådanne policy-tiltag identificere og beskrive relevante politiske og organisatoriske problemstillinger, eventuelle relevante interne og eksterne aktører samt de juridiske problemstillinger, som rejser sig. I projektet skal de studerende således forholde sig til jura som et af flere relevante redskaber til en samlet løsning af et policy-problem, samtidig med, at de trænes i at finde, beskrive, analysere og anvende relevante retskilder. Endelig udvikler projektarbejdet den studerendes kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre længerevarende fagligt komplicerede analyser, skærper deres færdigheder til argumentation og præsentation af akademisk viden og træner dem i forpligtende samarbejde med medstuderende (kollegaer). Alle dele af projektarbejdet understøttes gennem fælles aktiviteter og konkret vejledning Projektet skal indeholde følgende dele: Problemfelt og begrebsafklaring: Et eller flere fagligt begrundede spørgsmål, som den empiriske analyse skal belyse samt en kort redegørelse for de teoretiske perspektiver og begreber som tænkes anvendt i besvarelsen af spørgsmålet/-ene. Litteraturreview: Uddybning af problemstillingens faglige fundering gennem en redegørelse for lignende, væsentlige videnskabelige undersøgelser. Redegørelsen skal indeholde en kritisk vurdering af metodiske styrker og svagheder ved disse undersøgelser (afhængigt af undersøgelsernes karakter og de anvendte metoder, kan det være spørgsmål vedrørende valg af cases/analyseenheder/interviewpersoner, forskerpåvirkning af ’objekter’ for undersøgelsen, operationalisering af begreber, spørgsmålsformuleringer, målevaliditet, usikkerhed og bias i konklusioner, muligheder for at generalisere mv.) Metode: Begrundet valg af metode(r) for egen undersøgelse og operationalisering af de teoretiske begreber. Man kan vælge at bruge kun juridisk metode eller anvende en ’mixed-method’ tilgang, hvor flere metoder anvendes til at belyse et givent spørgsmål. Begrundelsen skal indeholde en diskussion af styrker og svagheder ved de(n) valgte metode(r) og operationaliseringer i forhold til at belyse undersøgelsesspørgsmålet. Præsentation af det anvendte empiriske datamateriale, bl.a retskilder, og en beskrivelse af hvordan det er indhentet og vurdering af materialets kvalitet. Datamaterialet kan være primært eller sekundært. Primær dataindsamling betyder at de studerende selv indsamler data – f.eks. ved selvstændige interviews, afholdelse af fokusgrupper, observationer, udsendelse af surveys mv. Sekundær dataindsamling betyder, at der anvendes datamateriale, som andre forskere/myndigheder/organisationer har indsamlet og gjort tilgængeligt. Analyse: Gennemførsel af en selvstændig og dybdegående analyse af det empiriske materiale. Hertil hører både beskrivende fremstillinger af materialet, eventuel analyse af sammenhænge, fortolkninger og/eller forklaringer, der bidrager til at besvare undersøgelsesspørgsmålet. En konklusion, som sammenfatter resultaterne af analysen og diskuterer deres bidrag til teori og eksisterende viden på området. En policytiltag, max 2 sider, baseret på analysen. Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialerDer er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende). Workshoppen afholdes onsdag d. 25. spetember 2024 fra kl. 12:15-14:00 i lokale 25.2-005Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. For at aftale en tid, skriv til: afventer |
Pensum |
Der er ikke et fast pensum. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Ca. 270 timer for hver studerende der fordeler sig som følger: Workshop hvor der introduceres til juridisk metode, empiriske problemstillinger og projekt / gruppedannelse: 14 timer, selvstændigt arbejde i projektgruppen med udvikling af analyser ca. 210 timer, vejledning og forberedelse til vejledning: ca. 15 timer, forberedelse til eksamen og eksamen ca. 30 timer. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema). |
Program |
Der udsendes via moodle et detaljeret program inden kurset startes. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt projekt har den studerende opnået
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse
Grupperne kan bestå af 3-5 studerende. Projektrapporten skal for: - 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 144.000-168.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse Grupperne kan bestå af 3-5 studerende. Projektrapporten skal for: - 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 144.000-168.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/09/2024 |