PDF til print Find kalender

Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i policy processer

Titel
Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i policy processer
Oversat titel

Project with Focus on Legal Methods in Policy Processes

Semester
E2024
Kandidatuddannelse i
Samfundsjura
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Miriam Bak McKenna (miriambm@ruc.dk)
Studieleder
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60557
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Projektet har som overordnet formål at give de studerende kompetencer til i en kompleks retlig/politisk situation at:

  • identificere juridiske aspekter knyttet til forskellige mulige løsninger på en policy-problemstilling
  • anvende et reflekteret valg af juridisk metode til at udarbejde juridiske rammer for problemstillingen
  • foretage en samlet juridisk/politisk afvejning af mulige løsningsforslag på en given samfundsmæssig problemstilling.

Med afsæt i en overordnet problemstilling fx om grøn omstilling, forebyggelse på sundhedsområdet eller integration af flygtninge og med udgangspunkt i en selvvalgt offentlig eller privat aktør, skal de studerende identificere mulige eller ønskede policytiltag. De studerende skal i forhold til sådanne policytiltag identificere og beskrive relevante politiske og organisatoriske problemstillinger, eventuelle relevante interne og eksterne aktører samt de juridiske problemstillinger, som rejser sig.

I projektet skal de studerende således forholde sig til jura som et af flere relevante redskaber til en samlet løsning af et policyproblem, samtidig med, at de trænes i at finde, beskrive, analysere og anvende relevante retskilder.

Endelig udvikler projektarbejdet den studerendes kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre længerevarende fagligt komplicerede analyser, skærper deres færdigheder til argumentation og præsentation af akademisk viden og træner dem i forpligtende samarbejde med medstuderende (kollegaer).

Alle dele af projektarbejdet understøttes gennem fælles aktiviteter og konkret vejledning.

Uddybende beskrivelse

Projektet har som overordnet formål at give de studerende kompetencer til i en kompleks retlig og politisk situation at: • identificere juridiske aspekter knyttet til forskellige mulige løsninger på en policy-problemstilling • anvende et reflekteret valg af juridisk metode i kombination med andre metodiske og teoretiske perspektiver til at udarbejde juridiske/politiske rammer for problemstillingen • foretage en samlet juridisk og politisk afvejning af mulige løsningsforslag på en given samfundsmæssig problemstilling.

Med afsæt i en overordnet problemstilling fx om grøn omstilling, forebyggelse på sundhedsområdet eller integration af flygtninge og med udgangspunkt i en selvvalgt offentlig eller privat aktør, skal de studerende identificere mulige eller ønskede policy-tiltag. De studerende skal i forhold til sådanne policy-tiltag identificere og beskrive relevante politiske og organisatoriske problemstillinger, eventuelle relevante interne og eksterne aktører samt de juridiske problemstillinger, som rejser sig.

I projektet skal de studerende således forholde sig til jura som et af flere relevante redskaber til en samlet løsning af et policy-problem, samtidig med, at de trænes i at finde, beskrive, analysere og anvende relevante retskilder.

Endelig udvikler projektarbejdet den studerendes kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre længerevarende fagligt komplicerede analyser, skærper deres færdigheder til argumentation og præsentation af akademisk viden og træner dem i forpligtende samarbejde med medstuderende (kollegaer).

Alle dele af projektarbejdet understøttes gennem fælles aktiviteter og konkret vejledning

Projektet skal indeholde følgende dele:

Problemfelt og begrebsafklaring: Et eller flere fagligt begrundede spørgsmål, som den empiriske analyse skal belyse samt en kort redegørelse for de teoretiske perspektiver og begreber som tænkes anvendt i besvarelsen af spørgsmålet/-ene.

Litteraturreview: Uddybning af problemstillingens faglige fundering gennem en redegørelse for lignende, væsentlige videnskabelige undersøgelser. Redegørelsen skal indeholde en kritisk vurdering af metodiske styrker og svagheder ved disse undersøgelser (afhængigt af undersøgelsernes karakter og de anvendte metoder, kan det være spørgsmål vedrørende valg af cases/analyseenheder/interviewpersoner, forskerpåvirkning af ’objekter’ for undersøgelsen, operationalisering af begreber, spørgsmålsformuleringer, målevaliditet, usikkerhed og bias i konklusioner, muligheder for at generalisere mv.)

Metode: Begrundet valg af metode(r) for egen undersøgelse og operationalisering af de teoretiske begreber. Man kan vælge at bruge kun juridisk metode eller anvende en ’mixed-method’ tilgang, hvor flere metoder anvendes til at belyse et givent spørgsmål. Begrundelsen skal indeholde en diskussion af styrker og svagheder ved de(n) valgte metode(r) og operationaliseringer i forhold til at belyse undersøgelsesspørgsmålet.

Præsentation af det anvendte empiriske datamateriale, bl.a retskilder, og en beskrivelse af hvordan det er indhentet og vurdering af materialets kvalitet. Datamaterialet kan være primært eller sekundært. Primær dataindsamling betyder at de studerende selv indsamler data – f.eks. ved selvstændige interviews, afholdelse af fokusgrupper, observationer, udsendelse af surveys mv. Sekundær dataindsamling betyder, at der anvendes datamateriale, som andre forskere/myndigheder/organisationer har indsamlet og gjort tilgængeligt.

Analyse: Gennemførsel af en selvstændig og dybdegående analyse af det empiriske materiale. Hertil hører både beskrivende fremstillinger af materialet, eventuel analyse af sammenhænge, fortolkninger og/eller forklaringer, der bidrager til at besvare undersøgelsesspørgsmålet.

En konklusion, som sammenfatter resultaterne af analysen og diskuterer deres bidrag til teori og eksisterende viden på området.

En policytiltag, max 2 sider, baseret på analysen.

Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer

Der er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende).

Workshoppen afholdes onsdag d. 25. spetember 2024 fra kl. 12:15-14:00 i lokale 25.2-005

Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. For at aftale en tid, skriv til: afventer

Pensum

Der er ikke et fast pensum.

Tilrettelæggelse og indsats

Ca. 270 timer for hver studerende der fordeler sig som følger:

Workshop hvor der introduceres til juridisk metode, empiriske problemstillinger og projekt / gruppedannelse: 14 timer, selvstændigt arbejde i projektgruppen med udvikling af analyser ca. 210 timer, vejledning og forberedelse til vejledning: ca. 15 timer, forberedelse til eksamen og eksamen ca. 30 timer.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema).

Program

Der udsendes via moodle et detaljeret program inden kurset startes.

BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter endt projekt har den studerende opnået

  • Viden om relevante juridiske metoders styrker og svagheder i forhold til belysning af relevante policy-problemstillinger

  • Færdigheder til at formulere en afgrænset, faglig og relevant samfundsjuridisk problemstilling

  • Færdigheder til at afgrænse og anvende relevant samfundsjuridisk (retlig og samfundsvidenskabelig) videnskabelig teori og litteratur

  • Færdigheder i at vælge, anvende og mestre juridiske og samfundsvidenskabelige metoder i identifikation og anvendelse af retlig og anden empiri til løsning af en policy-problemstilling

  • Færdigheder i at fremskaffe og fremstille data, som belyser problemstillingen

  • Færdigheder i at udarbejde en kort og præcis analyse i et korrekt sprog og med praksis-anbefalinger af de juridiske dimensioner af en policy-problemstilling.

Prøveform
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse

Grupperne kan bestå af 3-5 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 144.000-168.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.



Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala

Censur: ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse Grupperne kan bestå af 3-5 studerende.

Projektrapporten skal for: - 3 studerende have et omfang på 96.000-120.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 120.000-144.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 144.000-168.000 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60557
Sidst ændret 12/09/2024

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Torsdag 05-09-2024 08:15 - 05-09-2024 18:00 i uge 36
Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i policy processer - Projektdannelse
-

Fredag 06-09-2024 08:15 - 06-09-2024 18:00 i uge 36
Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i policy processer - Projektdannelse
-

Onsdag 18-12-2024 10:00 - 18-12-2024 10:00 i uge 51
Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i Policy Processer - Projektaflevering, ordinær prøve
-

Mandag 20-01-2025 08:15 - Fredag 31-01-2025 18:00 i uge 04 og uge 05
Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i Policy Processer - Mundtlig projekteksamen, ordinær prøve
-

Mandag 03-02-2025 08:15 - Fredag 28-02-2025 18:00 i uge 06 til uge 09
Samfundsjuridisk projekt med fokus på juridisk metode i Policy Processer - Mundtlig projekteksamen, omprøve
-