Titel |
Samfundsjura i kommuner og regioner
|
Oversat titel |
Law and public policy in subnational governance |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Samfundsjura
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Jonas Krogh Madsen (jkroghm@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kerstin Carlson (carlson@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60560
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Med dette kursus får den studerende et grundigt kendskab til de særlige juridiske og politiske forhold, der karakteriserer det kommunale og regionale landskab i Danmark. Kurset undersøger, hvordan grundlæggende politologiske og forvaltningsretlige problemstillinger udspiller sig i den kommunale og regionale verden ved at se på de særlige retlige rammer og spilleregler, på finansiering og opgavesammensætning, på samspil mellem offentligt og privat, såvel som på det politiske og folkelige grundlag for det lokale selvstyre i Danmark. I kurset ses på forholdet mellem politiske og administrative niveauer, såvel som på ledelse af velfærdsopgaver i fagprofessionelle institutioner. Kurset gør den studernede i stand til at forstå, indgå i og skabe samspil mellem retlige aspekter og andre roller og styringsinstrumenter, fx. borgerinddragelse, faglig ledelse mv. Den faktiske virkelighed i den kommunale og regionale organisation er udgangspunktet, ligesom statslige regulerings-, tilsyns- og kontrolinstanser inddrages. Der fokuseres på de store opgaveområder sundhed og omsorg, skoler og dagtilbud, social og beskæftigelsesområdet, samt teknik og miljø, og kurset søges afholdt i samarbejde med en eller flere eksterne parter evt. fra uddannelsens praktiksamarbejde. |
Uddybende beskrivelse |
Med dette kursus får den studerende et grundigt kendskab til de særlige juridiske og politiske forhold, der karakteriserer det kommunale og regionale landskab i Danmark. Kurset undersøger, hvordan grundlæggende politologiske og forvaltningsretlige problemstillinger udspiller sig i den kommunale og regionale verden ved at se på de særlige retlige rammer og spilleregler, på finansiering og opgavesammensætning, på samspil mellem offentligt og privat, såvel som på det politiske og folkelige grundlag for det lokale selvstyre i Danmark. I kurset ses på forholdet mellem politiske og administrative niveauer, såvel som på ledelse af velfærdsopgaver i fagprofessionelle institutioner. Kurset gør den studerende i stand til at forstå, indgå i og skabe samspil mellem retlige aspekter og andre roller og styringsinstrumenter, fx. borgerinddragelse, faglig ledelse mv. Den faktiske virkelighed i den kommunale og regionale organisation er udgangspunktet, ligesom statslige regulerings-, tilsyns- og kontrolinstanser inddrages. Der fokuseres på de store opgaveområder sundhed og omsorg, skoler og dagtilbud, social og beskæftigelsesområdet, samt teknik og miljø, og kurset søges afholdt i samarbejde med en eller flere eksterne parter evt. fra uddannelsens praktiksamarbejde Kurset samlæses med specialiseringskurset Politik og Administration i danske kommuner, som udbydes i kandidatuddannelsen Politik og Forvaltning. Der vil være enkelte variationer mellem det, de studerende for henholdsvis Politik og Forvaltning og Samfundsjura præsenteres for, herunder en enkelt, anderledes kursusgang (nr. 5) samt andre læringsmål for studerende på Samfundsjura med en større betoning af de juridiske aspekter. |
Pensum |
På kurset arbejdes der med to grundbøger: Blom-Hansen, Jens, Marius Ibsen, Thorkil Juul & Poul Erik Mouritzen (2012). Fra Sogn til Velfærdsproducent. Kommunestyret gennem fire årtier: Syddansk Universitetsforlag. J. Torfing & P. Triantafillou (2017). NPG på dansk. København: Akademisk Forlag. Derudover lægges øvrig litteratur op på moodle under de enkelte kursusgange. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursusforløb tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser og ekskursioner, såvel som oplæg fra eksterne aktører fra den kommunale sektor. Kursusdeltagere forventes at lægge følgende arbejdsindsats: Holdundervisning: 24 Andet (f.eks. gruppearbejde, øvelser, ekskursioner): 46 Forberedelse: 180 Eksamen: 20 Timer i alt: 270 |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kursusansvarlig vil undervejs lave formative, mundtlige evalueringer for løbende at forventningsafstemme og evt. tilpasse kursusindhold. Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne |
Program |
Kurset indeholder 11 kursusgange, hvoraf den ene (kursusgang 8) er et besøg hos en kommune. Nedenstående er et foreløbigt program, og der tages forbehold for ændringer:
Kommunebesøget er slået sammen til at dække to sessioner, da de er der en halv dag og har flere oplæg. Den tæller derfor 2 gange. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus har/kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 10/05/2024 |