Titel |
Borgerinddragelse i teori og praksis (Videregående metodekursus – praksisrettede metoder)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course – practice-related methods |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Samfundsjura
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. Der er 50 pladser på kurset, der tildeles efter først-til-mølle |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Annika Agger (aagger@ruc.dk)
|
Studieleder |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60718
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et praksisrettet metodekursus har til formål at dygtiggøre den studerende til kompetent at kunne anvende en given teknik eller et redskab, som hyppigt anvendes i praksis. Kurset vil gøre den studerende i stand til argumentere for teknikken/redskabets anvendelighed og relevans i praksis og sætte den studerende i stand til at anvende teknikken/redskabet i arbejdssituationer. |
Uddybende beskrivelse |
Indenfor det seneste årti har vi kunne se at borgerinddragelse i offentlige beslutninger får en større vægt i den offentlige styring. Samskabelse af offentlige politikker og services har været et område, der er i vækst og som stiller nye krav til, hvad det er for kompetencer de offentligt ansatte/og i særdeleshed forvaltere skal kunne. Intentionen her er, at borgernes stemmer og ressourcer, skal mobiliseres i den offentlige styring for både at skræddersy services mere præcist til berørte borgeres behov, men også for at undgå implementerings modstand af politikker. Samtidig ser vi vækst i en række demokratiske innovationer som borgerting, borgerbudgetter, borgerforslag, 17.4 udvalg mm – institutionelle demokratiske designs for mere interaktiv styring mellem politikere og borgere. Intentionen er, at skabe arenaer for fagligt funderet deliberationer mellem forskellige ofte modstridende perspektiver, og komme med forslag til folkevalgte politikere. Forskningen viser, at mange offentligt ansatte ikke føler sig ”klædt på” til arbejde i mere inter-aktive og participatoriske rammer – og at det kræver nye og mere faciliterende kompetencer at kunne arbejde ”front-stage” fremfor ”back-stage”. Formål: At indføre de studerende i forskellige teoretiske såvel som praktiske perspektiver på forståelsen af borgerne i forhold til den offentlige styring, og de rammer og vilkår der er i forbindelse med samskabelsesprojekter og demokratiske innovationer i de her år. Kurset vil introducere de studerende til: a) teoretiske perspektiver på konflikter og deres håndteringsstrategier, b) konkrete redskaber for konflikthåndtering Viden: • En kvalificeret forståelse af borgernes rolle i forhold til offentlig politik og styring. Samt indsigt i hvilke udfordringer samt drivkræfter der kan være for samskabet politik udvikling og service produktion • Viden om ”front-møder” mellem borgere og offentlige ansattes betydning for borgernes tillid til det politiske establisement • Forståelse for forskellige typer af borgere (fx ekspert aktivister, hverdagsmagere og deres motivationer for at deltage) • Stedets betydning for lokalt engagement – og hvorledes sociale ressourcer kan mobilseres med afsæt i fysiske ressourcer Færdigheder: • At kunne ”designe” en inddragelses proces til forskellige typer af borgere og interessenter • At kunne identificere hvile ”redskaber” og ”tilgange” der er relevante i forhold til forskellige politik områder og på forskellige niveauer • At kunne relatere til «deltagelses stigen» og de forskellige former for «udbytte” der kan komme ud af inddragelses processer, samt hvad det er for magt – relationer og dynamikker der kan være på spil i de institutionelle designs for deltagelse Kompetencer: • Øvelse i at kunne facilitere processer med mange forskellige og til tider modsatrettede interesser! • Kendskab til forskellige borgerinddragelses teknikker og redskaber • Refleksion over egen rolle og bevidsthed om at arbejde på indersiden og ydersiden af en offentlig organisation |
Pensum |
Der vil blive lagt pensum op på kursets moodle side en måned inden kursus start. Pensum vil bestå af et mix af danske og engelske forskningsartikler og tekster. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er baseret på aktiv deltagelse. Det vil sige, at du vil indgå i studie grupper, hvori du drøfter og fremlægger pensum til de enkelte kursus gange. Øvelser og fremlæggelser i plenum, sker også med afsæt i studie grupperne. Kurset tager afsæt i principperne om "flipped class room", hvilket betyder at underviser faciliterer rammerne for de studerendes drøftelser og læring. Det betyder i praksis, at dette er kurset, hvor det forventes at i møder velforberedte op, da i dermed får mulighed for at få sat jeres læring i spil, sammen med jeres medstuderende. Denne fremgangsmåde, er anvendt tidligere på kurset "Konstruktiv konflikfhåndtering for offentlige forvaltere", hvor de studerende både øgede deres præstations niveau ift. tidligere på kurset, men hvor de også udtrykte stor tilfredshed med denne pædagogiske fremgangsform. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
De studerende evaluerer kurset dette semester. Der vil være evaluering midtvejs og ved kursets afslutning (spørgeskema) i henhold til [studienævnets evalueringspraksis] (https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/ ""). |
Program |
Der vil blive lagt et program op på kursets moodle side i september. Men det vil bestå af følgende temaer:
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil de studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøven består af en 48 timers opgave på 5 sider. Opgaven bedømmes ud fra karakter skalaen. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 11/09/2024 |