PDF til print Find kalender

Borgerinddragelse i teori og praksis (Videregående metodekursus – praksisrettede metoder)

Titel
Borgerinddragelse i teori og praksis (Videregående metodekursus – praksisrettede metoder)
Oversat titel

Advanced methodology course – practice-related methods

Semester
E2024
Kandidatuddannelse i
Politik og Forvaltning / Socialvidenskab / Samfundsjura
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Der er 50 pladser på kurset, der tildeles efter først-til-mølle

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Annika Agger (aagger@ruc.dk)
Studieleder
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60718
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Et praksisrettet metodekursus har til formål at dygtiggøre den studerende til kompetent at kunne anvende en given teknik eller et redskab, som hyppigt anvendes i praksis.

Kurset vil gøre den studerende i stand til argumentere for teknikken/redskabets anvendelighed og relevans i praksis og sætte den studerende i stand til at anvende teknikken/redskabet i arbejdssituationer.

Uddybende beskrivelse

Indenfor det seneste årti har vi kunne se at borgerinddragelse i offentlige beslutninger får en større vægt i den offentlige styring.

Samskabelse af offentlige politikker og services har været et område, der er i vækst og som stiller nye krav til, hvad det er for kompetencer de offentligt ansatte/og i særdeleshed forvaltere skal kunne. Intentionen her er, at borgernes stemmer og ressourcer, skal mobiliseres i den offentlige styring for både at skræddersy services mere præcist til berørte borgeres behov, men også for at undgå implementerings modstand af politikker.

Samtidig ser vi vækst i en række demokratiske innovationer som borgerting, borgerbudgetter, borgerforslag, 17.4 udvalg mm – institutionelle demokratiske designs for mere interaktiv styring mellem politikere og borgere. Intentionen er, at skabe arenaer for fagligt funderet deliberationer mellem forskellige ofte modstridende perspektiver, og komme med forslag til folkevalgte politikere.

Forskningen viser, at mange offentligt ansatte ikke føler sig ”klædt på” til arbejde i mere inter-aktive og participatoriske rammer – og at det kræver nye og mere faciliterende kompetencer at kunne arbejde ”front-stage” fremfor ”back-stage”.

Formål: At indføre de studerende i forskellige teoretiske såvel som praktiske perspektiver på forståelsen af borgerne i forhold til den offentlige styring, og de rammer og vilkår der er i forbindelse med samskabelsesprojekter og demokratiske innovationer i de her år.

Kurset vil introducere de studerende til: a) teoretiske perspektiver på konflikter og deres håndteringsstrategier, b) konkrete redskaber for konflikthåndtering

Viden: • En kvalificeret forståelse af borgernes rolle i forhold til offentlig politik og styring. Samt indsigt i hvilke udfordringer samt drivkræfter der kan være for samskabet politik udvikling og service produktion • Viden om ”front-møder” mellem borgere og offentlige ansattes betydning for borgernes tillid til det politiske establisement • Forståelse for forskellige typer af borgere (fx ekspert aktivister, hverdagsmagere og deres motivationer for at deltage) • Stedets betydning for lokalt engagement – og hvorledes sociale ressourcer kan mobilseres med afsæt i fysiske ressourcer

Færdigheder: • At kunne ”designe” en inddragelses proces til forskellige typer af borgere og interessenter • At kunne identificere hvile ”redskaber” og ”tilgange” der er relevante i forhold til forskellige politik områder og på forskellige niveauer • At kunne relatere til «deltagelses stigen» og de forskellige former for «udbytte” der kan komme ud af inddragelses processer, samt hvad det er for magt – relationer og dynamikker der kan være på spil i de institutionelle designs for deltagelse

Kompetencer: • Øvelse i at kunne facilitere processer med mange forskellige og til tider modsatrettede interesser! • Kendskab til forskellige borgerinddragelses teknikker og redskaber • Refleksion over egen rolle og bevidsthed om at arbejde på indersiden og ydersiden af en offentlig organisation

Pensum

Der vil blive lagt pensum op på kursets moodle side en måned inden kursus start.

Pensum vil bestå af et mix af danske og engelske forskningsartikler og tekster.

Tilrettelæggelse og indsats

Kurset er baseret på aktiv deltagelse. Det vil sige, at du vil indgå i studie grupper, hvori du drøfter og fremlægger pensum til de enkelte kursus gange. Øvelser og fremlæggelser i plenum, sker også med afsæt i studie grupperne.

Kurset tager afsæt i principperne om "flipped class room", hvilket betyder at underviser faciliterer rammerne for de studerendes drøftelser og læring. Det betyder i praksis, at dette er kurset, hvor det forventes at i møder velforberedte op, da i dermed får mulighed for at få sat jeres læring i spil, sammen med jeres medstuderende. Denne fremgangsmåde, er anvendt tidligere på kurset "Konstruktiv konflikfhåndtering for offentlige forvaltere", hvor de studerende både øgede deres præstations niveau ift. tidligere på kurset, men hvor de også udtrykte stor tilfredshed med denne pædagogiske fremgangsform.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

De studerende evaluerer kurset dette semester. Der vil være evaluering midtvejs og ved kursets afslutning (spørgeskema) i henhold til [studienævnets evalueringspraksis] (https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevnet-for-samfundsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/ "").

Program

Der vil blive lagt et program op på kursets moodle side i september. Men det vil bestå af følgende temaer:

  • Introduktion til borgerinddragelse, hvorfor er det vigtigt og hvad kan det bidrage med?
  • Borgerroller og deres betydning for hvordan vi synes de skal inddrages
  • Kompetencer og roller, hvilken betydning har møder mellem borgere og forvaltere
  • _Evaluering af borgerinddragelse__, kriterier for succes?
  • _Demokratiske designs og faciliteringsteknikker_hvordan oraniserer man det gode møde?
  • _Studietur__, til Københavns kommune, og hører hvordan de arbejder med forskellige demokratiske inddragelses formater (endnu ikke bekræftet)
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter endt kursus vil de studerende:

  • med faglig relevant terminologi kunne redegøre for og vurdere centrale begreber relateret til den/det givne teknik/redskab

  • kunne argumentere for teknikkens/redskabets anvendelighed i praksis

  • mestre anvendelsen af grundlæggende funktioner ved den/det givne teknik/redskab

  • kunne forholde sig kritisk til teknikkens/redskabets brug i praksis.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøven består af en 48 timers opgave på 5 sider. Opgaven bedømmes ud fra karakter skalaen.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60718
Sidst ændret 11/09/2024

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Torsdag 24-10-2024 08:15 - 24-10-2024 12:00 i uge 43
Borgerinddragelse i teori og praksis (PF, SV)

Torsdag 31-10-2024 08:15 - 31-10-2024 12:00 i uge 44
Borgerinddragelse i teori og praksis (PF, SV)

Torsdag 07-11-2024 08:15 - 07-11-2024 12:00 i uge 45
Borgerinddragelse i teori og praksis (PF, SV)

Torsdag 14-11-2024 08:15 - 14-11-2024 12:00 i uge 46
Borgerinddragelse i teori og praksis (PF, SV)

Torsdag 28-11-2024 08:15 - 28-11-2024 12:00 i uge 48
Borgerinddragelse i teori og praksis (PF, SV)

Mandag 13-01-2025 10:00 - Onsdag 15-01-2025 10:00 i uge 03
Borgerinddragelse i teori og praksis - prøve (PF, SV)

Mandag 24-02-2025 10:00 - Onsdag 26-02-2025 10:00 i uge 09
Borgerinddragelse i teori og praksis - omprøve (PF, SV)