Titel |
Formidlingsprojekt
|
Oversat titel |
Dissemination Project |
Semester |
E2024
|
Kandidatuddannelse i |
Politik og Forvaltning
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Studieleder |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60209
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med formidlingsprojektet er at styrke de studerendes evner til at formidle resultaterne af deres faglige analyser i projektet til forskellige målgrupper og gennem forskellige formidlingsformater. |
Uddybende beskrivelse |
Formidlingsprojektet (projektrapporten) består af en projektdel og en formidlingsdel. Omfangskravet kan findes i "Prøveformer". Projektdelen består af: * en fagligt begrundet problemstilling * et overblik over den videnskabelige litteratur af relevans for problemstillingen * en kritisk redegørelse for den anvendte teori, herunder begrundelse for valg af teori * redegørelse for metode, herunder vurdering af metodernes styrke/svaghed i forhold til det undersøgte * en selvstændig analyse, som belyser problemstillingen * en konklusion, som sammenfatter resultaterne af analysen og diskuterer deres bidrag til eksisterende viden på området. Formidlingsdelen skal indeholde 2 produkter. Gruppen vælger selv hvilke 2 blandt de følgende muligheder:
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse. Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialerDer er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende). Workshoppen afholdes onsdag d. 25. spetember 2024 fra kl. 12:15-14:00 i lokale 25.2-005Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. For at aftale en tid, skriv til: afventer |
Pensum |
Der er ikke et fast pensum. |
Tilrettelæggelse og indsats |
ECTS Den beskrevne forventede arbejdsindsats er timeforbrug for hver studerende. For et 15 ects projekt er den samlede forventede arbejdsindsats 405 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 18 timer pr. uge i løbet af semesteret. arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter: - Selvstændigt arbejde i projektgruppen: ca. 354 timer - vejledningstimer (konfrontationstid): ca. 6 timer - Evaluering (konfrontationstid, forberedelse af opponering): ca. 6 timer - eksamensforberedelse: ca. 37 timer - eksamen: ca. 2 timer Projekt- og gruppedannelse De studerende deltager i en projekt- og gruppedannelse med det overordnede formål at danne projektgrupper på baggrund af sammenfald i faglig Interessefelt. Undervejs i projekt- og gruppedannelsen kan de studerende møde følgende undervisningsformer: Socialisering: Aktiviteter der fremmer de studerendes kendskab til deres medstuderendes personlige og faglige interesser og giver indsigt i deres tilgange til projektarbejdsformen Idegenererings: Aktiviteter der faciliterer ideudvikling ud fra de studerendes interessefelter, og giver mulighed for at kollaborerer med medstuderende om fælles interessefelter. Kvalificering af ideer: Aktiviteter i grupper der kvalificerer de studerendes ideer til reelle projektideer i samarbejde med vejlederne og projekt- og gruppedannelsesansvarlig Vejleder præsentationer: Oplæg der introducerer vejledernes faglige kompetencer. Projektarbejde i grupper Når de studerende har dannet grupper og lavet problemformulering, skal de studerende arbejde i projektgrupper. Her skal de studerende indgå i en kollaboration om projektrapporten, de studerende kan blandt andet kollaborere om følgende: Litteratursøgning, diskussion af læst litteratur, empiri indsamling, samskrivning, udarbejdelse af formidlingsprodukter, feedback til projektmedlemmer og forberedelse af vejledermøder. Vejledning De studerende har tilknyttet en projektvejleder og skal deltage i vejledning. Vejledningen er muligheden for at få feedback på projektarbejdets elementer og proces, samt fagligt feedback på indhold og metode. De studerende skal evne at lede vejledermøder ved at sende materiale til forberedelse og dagsorden, således at gruppens formål med vejledning sessionen opnås. Formidlingsseminar Workshop om formidling der giver mulighed for at de studerende får en øget forståelse for at arbejde med at formidle en given faglig tematik i et projekts kontekst. I forbindelse med seminaret vil der være obligatoriske opgaver i projektgrupper med det formål at bearbejde det faglige indhold på seminaret. Workshops v. Roskilde Universitetsbibliotek Videregående kursus i review-skrivning, litteratur- og informationssøgning Få et kvalitetstjek af projektets referencehåndtering v. Roskilde Universitetsbibliotek Husker du at få alle referencer med? Er du konsekvent med citationsformat? Send 3 sider til gennemgang og få et kvalitetstjek af referencehåndteringen i jeres projekt, inden aflevering. |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
Denne studieaktivitet er ikke en del af ISE’s evalueringsturnus i indeværende semester, så den bliver ikke evalueret af ISE’s administration (via spørgeskema). |
Program |
Der udsendes via moodle et detaljeret program inden kurset startes. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt projektskrivning har den studerende opnået:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 81.600-86.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 81.600-86.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 91.200-100.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 91.200-100.800 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 91.200-100.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle. Bedømmelse: 7-trinsskala. Censur: Intern medbedømmer. |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Skriftligt og mundtligt demonstration af empirisk og teoretisk viden om samfundsforhold inden for projektemnets genstandsfelt, argumentere for valg af en relevant problemstilling, samt identificere og argumentere for valg akademisk litteratur til belysning af valgt problemstilling. Kombinere akademiske indsigter (teorier, metoder, tilgange) fra uddannelsen og koble disse i analyse af projekts problemstilling. Arbejde analytisk med indsamlet empirisk data og producere ny viden Skriftligt og mundtligt argumentere for valget af resultater og konklusioner fra projektet, der skal formidles, valg af formidlingsformater, målgruppens informationsbehov, den forventede og ønskede effekt hos målgruppen, samt kommunikationssituationen som formidlingsproduktet indgår, inklusive barrierer for kommunikationen. Derudover indgår • Resumé på dansk eller engelsk • Stave- og formuleringsevne Mundtlig fremlæggelse Samme kriterier for projekt, samt Den studerende kan • Fremlægge og formidle • Indgå i dialog og diskussion på baggrund af den skriftlige projektrapport” Bedømmelsen er samlet. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/09/2024 |