PDF til print    Find kalender

Basisprojekt 3

Semester
E2024
Uddannelse
Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through stads self-service within the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs, which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

I Basisprojekt 3 forbindes valgte teori(er) med deres videnskabsteoretiske betydning for besvarelsen af problemformuleringen. Formålet er ikke at de studerende skal bekende sig til en bestemt videnskabsteori, men at arbejde med hvordan teorivalget giver projektet en videnskabsteoretisk retning, og hvordan dette påvirker besvarelsen af problemformuleringen.

De studerende arbejder videre med deres metode forståelse, hvor metodevalget og teorivalget bindes sammen i besvarelsen af problemformuleringen. På tredje semester forventes det at de studerende har lært om den samfundsvidenskabelig litteraturens rolle i projektet, og dette er blevet en integreret del af projektarbejdet.

På tredje semester har de studerende haft de fire basisfag og starter på deres valgte fagmodulsspecialisering. Derfor er basisprojekt 3 interdisciplinært.

De studerende på tredje semester har BK7 videnskabsteori, hvor de lærer om forskellige samfundsvidenskabelige videnskabsteoriers syn på viden (epistemologi, ontologi, metodologi, og validitet) og værdigrundlag. Videnskabsteorikurset bindes sammen med Basisprojekt 3, der vægter teoriernes rolle og deres videnskabsteoretiske betydning for projektet.

Projektforløbet

Semesteret starter med en introduktion til projektet, metodekurset, hvor den kursusansvarlige for Videnskabsteorikurset og holdkoordinatoren uddyber hvordan semestrets kurser og projektet er forbundet.

Derefter er der undervisning hvor de studerende begynder at arbejde med projektets læringsmål og identificerer temaer, som de er interesseret i at undersøge videre i et projekt.

I løbet af de intensive dage projektdannelsen arbejder de studerende med forskellige temaer og problemstillinger, som de evt vil undersøge i løbet af semesteret. I løbet af projektdannelsen identificerer den enkelte studerende en problemstilling, som de sammen med 3-6 andre medstuderende vil undersøge nærmere og tilslut danner de en projektgruppe.

Selve projektarbejdet veksler mellem selvstændigt at arbejde forskellige elementer af projekter, møder i projektgruppen og møder med vejlederen, hvor projektgruppen får feedback på det skriftlige materiale som de har fremsendt. Vejlederen kan også spørge ind til samarbejdet i projektgruppen.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den enkelte studerendes arbejdsindsats fordelt på et 15 ECTS projekt svarer til 405 arbejdstimer.

De 405 timers arbejde indbefatter bl.a. semester start, projektdannelse, workshop på holdet samt selve projektgruppe arbejdet, inklusiv problem felt seminar og intern evaluering.

Projektgruppe arbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering, eksamen mv.

Hvert medlem af en projektgruppe forventes at ligge 405 arbejdstimer.

Pensum

Pensum bliver udviklet af projektgruppen i samarbejde med den enkelte vejleder.

Evaluering- og feedback former

Feedback er en vigtig del af projektarbejdet og sker på forskellige måder gennem hele projektforløbet.

peer-til-peer feedback sker internt i projektgruppen, for eksempel når de studerende diskuterer noget litteratur de har læst, eller når projektgruppen taler om empiriindsamlingen og analysen. Hele projektsamarbejdet handler om at give og modtage feedback.

Vejlederen er også en vigtig kilde til feedback. Vejlederen giver i begyndelsen feedback på gruppens projekt ideer og problemformuleringerne, senere giver vejlederen feedback på litteraturstudiet, teori, metode og analyse. Feedback sker både gennem vejledningsmøder og skriftlige kommentarer på kladder.

De studerende deltager aktivt i midtvejsevalueringen hvor de giver feedback til en anden projektgruppe og modtager feedback fra denne gruppe samt en anden vejleder. Denne feedback er med til at kvalificere projektarbejde og hjælpe projektgruppen videre med projektet.

De studerende får eksamensfeedback, som de kan bruge til i fremtidigt projektarbejde.

Desuden evaluerer Studienævnet regelmæssigt projektet som helhed. Her er de studerendes evaluering vigtig for videreudviklingen af projektets i forhold til læringsmål og projektforløbet.

Studieleder/faglig koordinator
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
Eksamensadministration
SAB Tilmelding & Eksamen (sab-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Birgitte Poulsen (bkrp@ruc.dk)
Maria Duclos Lindstrøm (marial@ruc.dk)
Annika Agger (aagger@ruc.dk)
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
Martin Bæk Carstensen (mcar@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Det er en betingelse for at deltage i den ordinære projektprøve, at den studerende har afleveret og fået godkendt en individuel skriftlig studieforløbsbeskrivelse.

Studieforløbsbeskrivelsen består af en række spørgsmål, som den studerende skal besvare. Den studerendes studieforløbsbeskrivelse skal have et omfang på mellem 4.800-7.200 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Deadline for aflevering af gruppeopgaven oplyses på study.ruc.dk.

Omprøve:

Hvis den studerende ikke lever op til forudsætningskravet, er der brugt et forsøg. Omprøven har samme form og vil være underlagt de samme krav. Den nye studieforløbsbeskrivelse må baseres på den tidligere studieforløbsbeskrivelse. Deadline for aflevering af studieforløbsbeskrivelsen vil fremgå af study.ruc.dk. Hvis den nye studieforløbsbeskrivelse afvises eller ikke godkendes, er der brugt endnu et prøveforsøg, og den studerende får ikke mulighed for at deltage i projektprøven.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden

    • Viden om valgte teori(er)s og deres videnskabsteoretiske betydning for undersøgelsesdesignet jvf. besvarelsen af problemformuleringen
    • Viden om anvendelse af de forskellige elementer i projektrapporten, med fokus på refleksion af teoriens betydning for problemformuleringen
  • Faglige færdigheder

    Teoretiske valg og refleksioner:

    • Begrunde og reflektere teorivalg i forhold til andre mulige teorier i relation til besvarelsen af problemformuleringen
    • Identificere og afgrænse (videnskabs)teoretiske valg og deres betydning for projektets analyse

    Metodiske valg og refleksioner:

    • Begrunde og reflektere over valg af metode og empirisk materiale, samt relatere disse valg til valg af (videnskabs)teori
    • Lave en empiri indsamling og udføre en dataanalyse, samt kritisk vurdere kvaliteten af data/det empiriske materiale
    • Udføre et interdisciplinær problemorienteret samfundsvidenskabeligt projekt, og reflektere over sammenhængen mellem fagene i forhold til problemformuleringen
  • Kompetencer

    • Fagligt forholde sig til (videnskabs)teoretiske diskussioners betydning for eget og andres projekt
    • Kompetence i konstruktiv håndtering af udfordringer i projektgruppen
    • Kompetence i at give konstruktiv feedback på andre studerendes arbejde og reflektere over feedback fra andre studerende
Overordnet indhold

Formålet med projektarbejdet er at analysere en problemstilling ud fra et interdisciplinært perspektiv, med inddragelse af perspektiver repræsenteret ved to eller flere af de fire fagområder, som indgår i de samfundsvidenskabelige grundkurser. Analysen skal være teoretisk underbygget. Teorierne skal være videregående i forhold til grundkurserne, og der lægges ved projektprøven vægt på, at den studerende kan relatere forskellige teorier til hinanden. I projektarbejdet skal der desuden gennemføres en videnskabsteoretisk refleksion i forhold til valg af problemstilling, teori og metode.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Den primære undervisningsform består af projektvejledning, hvor den enkelte projektgruppe mødes med den tildelte vejleder efter individuelle aftaler.

Projektvejledningen suppleres af et projektunderstøttende forløb. Det projektunderstøttende forløb inkluderer følgende elementer:

1) Projektdannelse 2) Projektworkshops 3) Midtvejsevaluering 4) Individuel studieforløbsbeskrivelse

Det konkrete indhold af det projektunderstøttende forløbs enkelt-elementer vil fremgå af Moodle.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område og det projektunderstøttende forløbs relevans og betydning for processen.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 3-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 3 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 100.800-141.600 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 100.800-141.600 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 122.400-163.200 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U27163
Sidst ændret 21/02/2024

Undervisningsgange: