PDF til print    Find kalender

Basisprojekt 1

Semester
E2024
Uddannelse
Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt. Hvis du skal tage kurset igen, og ikke går på 1. semester, skal du kontakte sab-eksamen@ruc.dk.

Students on their 1st semester will be registered automatically. If you are taking the course again and are not on your 1st semester, please contact sab-eksamen@ruc.dk.

Uddybende beskrivelse

Basisprojekt 1 giver de studerende de grundlæggende redskaber til projektarbejdet. Projektet har en faglig forankring af samfundsvidenskabelige problemstillinger, hvor de studerende skal identificere et samfundsvidenskabeligt problemfelt og kvalificere problemformuleringen med henvisninger til eksisterende litteratur.

I Basisprojekt 1 bliver de studerende introduceret til akademisk praksis som litteraturhenvisninger, reference håndtering og de studerende skal lære at lave en litteratur review.

Endvidere understøttes basisprojekt 1 af Basiskursus 3 Samfundsvidenskabelige Metoder (se Moodle for mere information), hvor de studerende bliver introduceret til nogle af de metodiske redskaber, som de anvender i projektarbejdet.

Forelæsningshold

Hold 1: SAB-A-24 og SAB-C-24

Hold 2: SAB-B-24 og SAB-D-24

Projektforløbet

Semesteret starter med en introduktion til projektet, metodekurset og de faglige kurser, hvor de kursusansvarlige og holdkoordinatoren uddyber hvordan semestrets kurser og projektet er forbundet.

Derefter er der undervisning hvor de studerende begynder at arbejde med projektets læringsmål og identificerer temaer, som de er interesseret i at undersøge videre i et projekt. De studerende undervises også i forskellige projekt kompetencer, som skal styrke deres projektarbejde og gruppesamarbejde.

I de intensive dage, kaldet projektdannelse, arbejder de studerende med forskellige temaer og problemstillinger, som de evt vil undersøge i løbet af semesteret. I løbet af projektdannelsen identificerer den enkelte studerende en problemstilling, som de sammen med 3-6 andre medstuderende vil undersøge nærmere og tilslut danner de en projektgruppe.

Selve projektarbejdet veksler mellem selvstændigt at arbejde forskellige elementer af projekter, møder i projektgruppen og møder med vejlederen, hvor projektgruppen får feedback på det skriftlige materiale som de har fremsendt. Vejlederen kan også spørge ind til samarbejdet i projektgruppen.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den enkelte studerendes arbejdsindsats fordelt på et 15 ECTS projekt svarer til 405 arbejdstimer.

De 405 timers arbejde indbefatter bl.a. semester start, projektdannelse, workshop på holdet samt selve projektgruppe arbejdet, inklusiv problem felt seminar og intern evaluering.

Projektgruppe arbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering, eksamen mv.

Hvert medlem af en projektgruppe forventes at ligge 405 arbejdstimer.

Pensum

Pensum bliver udviklet af projektgruppen i samarbejde med den enkelte vejleder.

Evaluering- og feedback former

Feedback er en vigtig del af projektarbejdet og sker på forskellige måder gennem hele projektforløbet.

peer-til-peer feedback sker internt i projektgruppen, for eksempel når de studerende diskuterer noget litteratur de har læst, eller når projektgruppen taler om empiriindsamlingen og analysen. Hele projektsamarbejdet handler om at give og modtage feedback.

Vejlederen er også en vigtig kilde til feedback. Vejlederen giver i begyndelsen feedback på gruppens projekt ideer og problemformuleringerne, senere giver vejlederen feedback på litteraturstudiet, teori, metode og analyse. Feedback sker både gennem vejledningsmøder og skriftlige kommentarer på kladder.

De studerende deltager aktivt i midtvejsevalueringen hvor de giver feedback til en anden projektgruppe og modtager feedback fra denne gruppe samt en anden vejleder. Denne feedback er med til at kvalificere projektarbejde og hjælpe projektgruppen videre med projektet.

De studerende får eksamensfeedback, som de kan bruge til i fremtidigt projektarbejde.

Desuden evaluerer Studienævnet regelmæssigt projektet som helhed. Her er de studerendes evaluering vigtig for videreudviklingen af projektets i forhold til læringsmål og projektforløbet.

Studieleder/faglig koordinator
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
Eksamensadministration
SAB Tilmelding & Eksamen (sab-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Birgitte Poulsen (bkrp@ruc.dk)
Maria Duclos Lindstrøm (marial@ruc.dk)
Annika Agger (aagger@ruc.dk)
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
Martin Bæk Carstensen (mcar@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Det er en forudsætning for at deltage i projekteksamen, at den studerende har deltaget midtvejsevalueringen.

Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, skal den studerende bestå en bunden skriftlig individuel opgave. Opgaven skal godkendes af vejlederen. Besvarelse af den individuelle opgave skal have et omfang på maks. 4.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden

    • Viden om problemformuleringens rolle og funktion i problemorienteret projektarbejde
    • Forståelse af de forskellige elementer, der indgår i projektrapporten, med vægtningen på problemfelt, problemformulering, undersøgelsesdesign og litteraturen
    • Forståelse af den relevant samfundsvidenskabelig litteratur inden for det valgte problemfelt
  • Faglige færdigheder

    Forståelse og anvendelse af samfundsvidenskabelig litteratur:

    • Skrive fyldestgørende og korrekte citater samt litteraturliste
    • Lave en relevant litterature gennemgang og redegøre for den valgte litteraturs relevans for problemformuleringen
    • Forstå hvordan den samfundsvidenskabelig litteratur kan bruges på forskellige måder i projektet
    • Identificere relevante datakilder og vurder disse kilders potentielle gyldighed ift. besvarelsen af problemformuleringen

    Forståelse af problemformulering:

    • Definere og besvare en problemformulering inden for et afgrænset samfundsvidenskabeligt område
    • Udforme et grundigt undersøgelsesdesign, som kvalificerer problemformuleringen
  • Kompetencer

    • Kompetence i at kunne gennemføre et problemorienteret pilotprojekt i samarbejde med andre studerende og vejleder
    • Kompetence i at foretage en procesevaluering af projektarbejdet
    • Viden om forskellige former for faglig feedback
Overordnet indhold

Formålet med projektarbejdet er at introducere den studerende til det problemorienterede projektarbejdes metodik. Den studerende skal i projektet opstille, begrunde og undersøge en samfundsfaglig problemformulering. Hvert hold fastsætter et fælles tema, som danner udgangspunkt for projektarbejdet.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Den primære undervisningsform består af projektvejledning, hvor den enkelte projektgruppe mødes med den tildelte vejleder efter individuelle aftaler.

Projektvejledningen suppleres af et projektunderstøttende forløb. Det projektunderstøttende forløb inkluderer følgende elementer: 1) Projektdannelse; 2) Tre Projektworkshops, 3) Midtvejsevaluering og 4) Studieforløbsbeskrivelse.

Det konkrete indhold af det projektunderstøttende forløbs enkeltelementer vil fremgå af Moodle.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport og eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et af eksaminator udvalgt emne, der meddeles de studerende senest 3 hverdage inden prøven. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for hele projektrapportens faglige område og den vedlagte studieforløbsbeskrivelse.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapporten og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 3-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 3 studerende have et omfang på 60.000-100.800 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 100.800-141.600 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen samt en gruppebaseret studieforløbsbeskrivelse.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U27186
Sidst ændret 21/02/2024

Undervisningsgange: