PDF til print    Find kalender

Basiskursus: Progressionskursus i Humanistiske metoder

Semester
F2025
Uddannelse
Den Humanistiske Bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basiskursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Studerende på 1. år bliver automatisk tilmeldt basiskurser af Studieadministrationen.

Hvis du skal tage kurset igen - og ikke er studerende på 1. semester - skal du kontakte hab-eksamen@ruc.dk.

Uddybende beskrivelse

Kurset giver en bred referenceramme for de metodiske diskussioner og det metodiske arbejde i projekterne. Kursets formål er samtidig give de studerende mulighed for at tilegne sig praktiske færdigheder i brugen af nogle af disse metoder. Det brede overblik søges opnået ved at introducere eksempler på humanistisk metodes arbejde. De enkelte kursusgange tematiserer og eksemplificerer disse almene metodiske udfordringer og diskussioner i humaniora:

  • Udfordringer med at få adgang til andre menneskers erfaringsverden

  • Udfordringer med analysearbejdets systematik

  • Fortolkningens grundlag og kundskabernes rækkevidde

  • Arbejdet med at få projektets elementer til at hænge sammen (konsistens)

  • Spørgsmål om argumentation og redelighed

  • Etik og proportionalitet

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

For at bestå kurset både skal gennemføre de øvelser / opgaver som stilles i løbet af kurset. Det kræver fremmøde, og det forudsætter, at man er forberedt, når man møder frem. At være forberedt betyder både, at man har læst litteraturen og at man har udarbejdet de opgaver / lavet de øvelser, som undervisningen tager afsæt i.

  • Samlet set omfatter kurset aktiv deltagelse i kursusaktiviteter: 25 timer

  • Forberedelse (læsning, opgavebesvarelse, onlineaktiviteter mv): 75 timer

  • Udarbejdelse af poster i gruppe: 35 timer

Pensum

Pensum vil fremgå af kursets moodle-side.

Evaluering- og feedback former

Kurset afsluttes med en postersession, der også fungerer som en del af den aktive deltagelse. Posteren udarbejdes i projektgrupper.

Ved postersessionen fremlægger de enkelte projektgrupper en poster, som præsenterer projektets metodiske problemstilling, et metodisk dilemma, som har været centralt for projektet eller på anden vis projektets metodiske arbejde. Posteren skal give anledning til, at man kan diskutere projektets metoder i forhold til kursets indhold (altså humanistiske metoder).

Posteren og diskussionen skal vise, at projektgruppen har overblik over kursets litteratur og de centrale diskussioner.

Eksamensadministration
HAB Tilmelding & Eksamen (hab-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Allan Westerling (allanw@ruc.dk)
Pernille Karen Rosengaard Eisenhardt (pnille@ruc.dk)
Carsten Tage Nielsen (ctn@ruc.dk)
Hans Ulrik Rosengaard (hansur@ruc.dk)
Sune Sønderberg Mortensen (sunes@ruc.dk)
ECTS
5
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Eksemplarisk viden om metoder som er relevante for det humanistiske område

  • Færdighed i at give en kritisk vurdering af muligheder og begrænsninger i metodiske valg inden for det humanistiske område

  • Kompetence i at kunne reflektere kritisk over metodiske problemstillinger inden for det humanistiske område

  • Kompetence i at reflektere over kursusstoffets betydning og relation til projektarbejdet

Overordnet indhold

Kurset fokuserer på kompetencer i metodisk refleksion inden for det humanistiske område, jf. kursets læringsmål

Type

Obligatorisk kursus

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning med øvelser i grupper

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 7.200-26.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage.
Den normerede arbejdstid er 20 timer. Andre prøver kan derfor forekomme inden for hjemmeopgavens varighed.



Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U26696
Sidst ændret 14/02/2024

Undervisningsgange: