PDF til print    Find kalender

Basisprojekt 1: Projekt med fokus på design

Semester
E2024
Uddannelse
Den humanistisk-teknologiske bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Studerende på 1. semester bliver automatisk tilmeldt, men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe.

Hvis du skal skrive projektet og ikke skal på 1. semester, skal du selv tilmelde dig projektet.

Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside.

Husk at bekræfte din tilmelding ved at eksamenstilmelde dig som en del af en projektgruppe efter projektdannelsen.

Projektforløbet

Undervisning- og arbejdsformen er: Vejledning, undervisning og evt. øvelser

Indledes med projektdannelse. Dernæst gruppearbejde med assistance fra vejleder. Forløbet indeholder problemformuleringsseminar med feedbackgruppe og midtvejsevaluering med feedbackgruppe, og afsluttes med mundtlig eksamen baseret på projekt.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den forventede arbejdsindsats på et projekt er 405 timer pr. studerende i gruppen. *

  • Projektdannelse ca. 24 timer

  • Forberedelse til problemformuleringsseminar ca. 8 timer.

  • Deltagelse i problemformuleringsseminar ca. 2 timer

  • Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport 8 timer

  • Forberedelse til midtvejsevaluering ca. 8 timer

  • Forberedelse af feedback til midtvejsseminar ca. 8 t.

  • Deltagelse i midtvejsevaluering ca. 2 timer

  • Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen ca. 25 timer

  • Deltagelse i eksamen ca. 3 timer.

  • Projektgruppearbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering ca. 300 timer.

  • Deltagelse i holdmøder ca. 10 timer

Læs mere om arbejdsindsats her: At læse på universitetet er en fuldtidstidsbeskæftigelse

Evaluering- og feedback former

Der gives feedback løbende under projektvejledning, problemformuleringsseminar, midtvejsevaluering, og eksamen. Evaluering af projektforløbet er underlagt Studienævnets evalueringspraksis og evaluereres via spørgeskema inden projekteksamen. Deruover er en løbende diaglog mellem vejleder og studerende vedr. projektforløbet.

Sammenfatning af evalueringer kan ses her: Arbejdet med kvalitet i uddannelserne

Studieleder/faglig koordinator
Martin Severin Frandsen (martinfr@ruc.dk)
Eksamensadministration
HUMTEK Tilmelding & Eksamen (humtek-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Martin Severin Frandsen (martinfr@ruc.dk)
Stine Rosenlund Hansen (stroha@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

For at kunne begynde prøven i projekt BP1 skal den studerende have bestået aktiv og tilfredsstillende deltagelse i problemformuleringsseminaret og midtvejsevalueringen.

Inden problemformuleringsseminaret skal den studerende, som del af en gruppe, aflevere et skriftligt oplæg. Oplægget skal være på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved seminaret skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt.

Inden midtvejsevalueringen skal den studerende, som en del af en gruppe, afleverer et skriftligt oplæg til midtvejsevalueringen. Oplægget skal være på minimum 31.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 52.800 tegn. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag. Ved evalueringen skal den studerende aktivt og selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde gennem fremlæggelse og diskussion af såvel eget som feedbackgruppens projekt.

Hvis den studerende ikke deltager i problemformuleringsseminaret eller midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:

Efter problemformuleringsseminaret skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt opponentgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Hvis den studerende ikke deltager i midtvejsevalueringen, eller den studerendes deltagelse ikke vurderes som tilfredsstillende af pågældendes vejleder, kan den studerende dog påbegynde prøven, såfremt følgende opfyldes:

Efter midtvejsevalueringen skal den studerende udarbejde et skriftligt oplæg, der giver kritisk-konstruktiv feedback på den problemstilling eller det problemfelt feedbackgruppen har valgt. Opgaven skal have et omfang på minimum 7.200 tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 12.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusiv eventuelle bilag.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Har kendskab til grundlæggende teorier, metoder og begreber og problemstillinger indenfor dimensionen Design

  • Kan gennemføre en analyse af design- og designbehov, samt foreslå en løsning af et designproblem

  • Kan organisere, tilrettelægge og evaluere designprocesser, , samt redegøre for egne designløsninger inden for en afgrænset tidsramme

  • Kan selvstændigt indgå og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre studerende i at opstille en problemstilling og gennemføre problemorienteret projektarbejde, der inddrager dimensionen Design i sammenhæng med dimensionen Mennesker

Overordnet indhold

Projektet er forankret i dimensionen Design.

Projektet skal herudover inddrage dimensionen Mennesker. Projektrapporten skal beskrive, hvorledes de to dimensioner er inddraget i projektarbejdet.

Dimensionen Design er forankret i en designvidenskabelig tradition og har fokus på, hvordan design kan bruges til at iværksætte bæredygtige, inkluderende og teknologisk understøttede forandringsprocesser. Dimensionen trækker derfor på teorier og begreber fra designvidenskab, og fokuserer på metoder og værktøjer, der har til formål at understøtte og organisere designprocesser såsom behovsanalyse, modellering og evaluering.

I forbindelse med projekt BP1 skal projektgruppen arbejde med selv at skabe et konkret designforslag. Projektrapporten skal identificere, hvad designet består i, f.eks. i et særskilt kapitel i projektrapporten, eller gennem dokumentation i form af modeller, foto, brugsbeskrivelse mv. Bedømmelsen af projektarbejdet er en helhedsvurdering af projektrapporten og designforslaget, hvor hovedvægten lægges på projektrapporten. Rapporten skal derfor beskrive og reflektere over den viden der ligger til grund for designet, og den viden der er opnået gennem arbejdet, f.eks. i form af en indledende brugerundersøgelse eller en afsluttende evaluering af designet.

Som støtte til projektarbejdet udbydes udover vejledning en række seminarer med fokus på opbygning af projektkompetencer - herunder undervisning i at indgå i projektsamarbejde og -styring i forbindelse med gruppedannelse, emnevalg, problemformulering, informations- og litteratursøgning, feedback, rapportskrivning og evalueringer. I undervisningen indgår også at de studerende støttes i at beskrive egne læreprocesser i løbet af projektet.

Projektarbejdet foregår i grupper bestående af min. 3 og max. 6 studerende.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Vejledning og projektunderstøttende seminarer

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg inkl. spørgsmål hertil har en varighed på op til 3 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport samt supplerende materiale og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 3-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 3 studerende have et omfang på 60.000-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 81.600-141.600 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 100.800-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 122.400-182.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U27353
Sidst ændret 27/02/2024

Undervisningsgange: