PDF til print    Find kalender

Basiskursus 3: Naturvidenskabsteori og metoder i naturvidenskab

Semester
E2024
Uddannelse
Den naturvidenskabelige bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basiskursus
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Studerende bliver tilmeldt til dette kursus af studieadministrationen. Skal du tage kurset igen, skal du kontakte inm-eksamen@ruc.dk

Uddybende beskrivelse

Målet med Basiskursus 3 er at give dig nogle redskaber til at reflektere over naturvidenskaberne og deres roller og funktioner i uddannelse, forskning og anvendelse, så du kan blive klogere på naturvidenskab som genstand og fænomen.

Kurset omhandler grundlæggende videnskabsteori, hvor du både lærer hvordan videnskabsteori kan bruges til at reflektere over naturvidenskab, og hvordan du selv kan gennemføre undersøgelser af og refleksioner over naturvidenskaberne og deres roller og funktioner i uddannelse, forskning og anvendelse.

På kurset vil vi beskæftige os med følgende problemstillinger: Hvordan opnås naturvidenskabelig viden? Hvilke etiske udfordringer er der ved naturvidenskabeligt arbejde og hvordan kan man forholde sig til dem? Hvordan kan man afgrænse naturvidenskab fra pseudovidenskab? Adskiller naturhistorie sig fra eksperimentel naturvidenskab? Udfordrer brugen af computersimulationer mere traditionelle opfattelser af naturvidenskab – For eksempel, hvordan adskiller den viden man får fra klimasimulation sig fra mere traditionel naturvidenskabelig viden? Hvordan passer matematik ind i billedet – hvad er matematik for noget, fra et filosofisk perspektiv og fra et internt matematisk perspektiv (”matematikken på gaden”)?

Basiskursus 3 understøtter Basisprojekt 3, som omhandler videnskabsteoretiske analyser af naturvidenskaberne.

Uddybende beskrivelse af eksamensformen: De studerende skal i løbet af kurset udarbejde seks gruppeopgaver, stillet af kursuslæreren. Grupperne består af 2-3 studerende. Gruppeopgaverne har karakter af skriftlige og mundtlige opgavebesvarelser, muligvis inkluderende videoproduktioner. Grupperne dannes ved kursets start. Der kan ske gruppesplit undervejs i kurset, men der kan ikke dannes nye grupper. Gruppeopgaverne udarbejdes og afleveres ved angivne frister i løbet af kurset, og der gives feedback. Ved afslutningen af kurset skal de endelige versioner af samtlige gruppeopgaver afleveres i Digital Eksamen systemet.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)
  • Forelæsninger: 12 t

  • Holdøvelser: 12 t

  • Forberedelse til forelæsninger: 29 t

  • Forberedelse til holdøvelser: 24 t

  • Udarbejdelse af opgavebesvarelser: 53 t

  • Forberedelse til mundtligt oplæg: 5 timer

Læs mere om forventninger til din arbejdsindsats på Natbach her

Pensum

Materiale som findes på Moodle.

Evaluering- og feedback former

der vil blive givet feedback på opgaverne der afleveres i løbet af kurset. Der finder en elektronisk evaluering sted ved kursets afslutning

Eksamensadministration
INM Tilmelding & Eksamen (inm-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Martin Niss (maniss@ruc.dk)
Torben Braüner (torben@ruc.dk)
ECTS
5
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om videnskabsteoretiske aspekter af naturvidenskabelige fag

  • Viden om filosofiske, historiske, fagdidaktiske og etiske aspekter af naturvidenskab

  • Færdigheder i at kunne udvælge og inddrage relevant litteratur, herunder videnskabsteoretisk litteratur og relevante, originale videnskabelige kilder

  • Færdigheder i at kunne beskrive et naturvidenskabeligt område eller en naturvidenskabelig problemstilling, så det/den bliver tilgængelig for videnskabsteoretisk analyse og refleksion

  • Færdigheder i at kunne gennemføre undersøgelser af og refleksioner over naturvidenskaberne og deres roller og funktioner i uddannelse, forskning og anvendelse

  • Kompetencer til at kunne analysere videnskabsteoretisk en afgrænset naturvidenskabelig problemstilling

  • Kompetencer til at kunne formidle undersøgelser af og refleksioner over videnskabsteoretiske aspekter ved naturvidenskabelige fag og problemstillinger

Overordnet indhold

Kurset er bygget op om en række videnskabsteoretiske temaer med tilhørende cases. Det vil bl.a. omhandle traditionelle videnskabsteoretiske positioner som fx logisk positivisme, Poppers falsifikationisme og Kuhns teori om videnskabelige revolutioner, samt centrale problemstillinger angående naturvidenskabelige metoder, naturhistorie versus eksperimentiel naturvidenskab, matematikkens grundlag og matematik som modelleringsredskab, pseudovidenskab, etik, og computersimulations rolle i naturvidenskab.

Type

Obligatorisk kursus

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og gruppearbejde med rapporter for casene.

Prøveform
Aktiv og tilfredsstillende deltagelse

Ved aktiv deltagelse forstås:
- Den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper, feedback-sessioner).

Ved tilfredsstillende deltagelse forstås:
- Den studerende skal i forløbet aflevere seks skriftlige og mundtlige opgavebesvarelser.
- Den studerende skal i forløbet deltage i mindst ét gruppeoplæg (mundtlig).

Bedømmelse: bestået/ikke bestået
Omprøveform
Individuel mundtlig prøve med udgangspunkt i bunden opgave evt. udarbejdet af en gruppe
Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en samtale

Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum.
Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-3 studerende.

Det skriftlige produkt skal for:
- 1 studerende have et omfang på 4.800-24.000 tegn inkl. mellemrum.
- 2 studerende have et omfang på 4.800-24.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 4.800-24.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag.

Eksaminationstiden inkl. votering: 20 minutter.

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve..
Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.

Tilladte hjælpemidler til prøven: alle

Bedømmelse: bestået/ikke-bestået
Censur: intern medbedømmer
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U27323
Sidst ændret 29/04/2024

Undervisningsgange: