Semester |
E2024
|
Uddannelse |
Den Humanistiske Bacheloruddannelse
|
Aktivitetstype |
Basisprojekt
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside |
Projektforløbet |
Problemorienteret projektarbejde under fagkyndig vejledning. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Projektarbejdet er normeret til 15 ECTS, hvilket svarer til at den enkelte studerende skal lægge en arbejdsindsats på 405 timer i løbet af semestret. Vejledende angivelse af hvordan timerne anvendes:
I praksis varierer den ugentlige arbejdsindsats afhængigt af byrden af samtidige kurser eller workshops. Hovedparten af timerne indløses i den sidste halvdel af semestret hvor der typisk er mindre kursusarbejde. |
Evaluering- og feedback former |
Problemorienteret projektlæring indeholder både formative og summative evalueringsformer, samt flere forskellige feedback-former som grundlæggende elementer. Projektarbejdet evalueres løbende, dels ved et problemformuleringsseminar, dels ved et midtvejsseminar, og dels ved eksamen. Projektarbejdet er baseret dels på de studerendes daglige peer-feedback (skriftlig og mundtlig respons på medstuderendes faglige oplæg og diskussionsbidrag), og dels på projektvejlederens løbende feedback på projektgruppens skriftlige arbejde. |
Studieleder/faglig koordinator |
Niels Møller Nielsen (nmn@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
HAB Tilmelding & Eksamen (hab-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Allan Westerling (allanw@ruc.dk)
Pernille Karen Rosengaard Eisenhardt (pnille@ruc.dk) Carsten Tage Nielsen (ctn@ruc.dk) Hans Ulrik Rosengaard (hansur@ruc.dk) Sune Sønderberg Mortensen (sunes@ruc.dk) |
ECTS |
15
|
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen |
Det er en forudsætning for at påbegynde prøven, at den studerende har bestået 2. semesterprojekt med fokus på metode. Det er en forudsætning for at kunne gå til eksamen, at projektet er forankret i mindst en af de fire faglige dimensioner. Projektvejledningen suppleres af et midtvejsseminar i løbet af semestret. Det er en betingelse for at kunne begynde prøven, at den studerende på tilfredsstillende måde har deltaget i midtvejsseminaret. Det er målet med midtvejsseminaret, at den studerende erhverver sig viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet for de samtidige projektforløb som seminaret relaterer sig til. I tilgift er det målet, at den studerende erhverver sig kompetencer i at give og modtage akademisk kritik. Tilfredsstillende deltagelse i midtvejsseminaret indløses ved aktiv deltagelse som beskrevet i bilag 2 ("projektseminarer") til studieordningen, eller, i tilfælde af fravær til seminaret, ved aflevering af en skriftlig aflevering som svarer indholdsmæssigt til den almindelige aktive deltagelse. Den skriftlige opgave skal opfylde nedenstående krav: Den skriftlige aflevering som erstatter aktiv deltagelse i midtvejsseminaret skal indeholde en faglig kritik af opponentgruppens midtvejspapir, eller i, i tilfælde af at der ikke findes en opponentgruppe, en opgave stillet af vejleder/huskoordinator. Teksten skal have et omfang på minimum 4.800 og maksimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum. Skriftlige afleveringer, som afviger fra omfangskravene, kan afvises fra bedømmelse. Det er en betingelse for at den studerende kan deltage i eksamen, at den studerendes deltagelse på en af de ovenfor beskrevne måder, er godkendt af vejlederen senest to uger før projektaflevering. |
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Projektet skal tage udgangspunkt i en eksemplarisk, humanistisk problemstilling, gennem hvilken projektets læringsmål kan indløses. Projektets fokus på videnskabsteori skal fremgå af projektrapporten. |
Type |
Projekt |
Undervisnings- og arbejdsform |
Problemorienteret projektarbejde under fagkyndig vejledning. |
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Grupperne kan bestå af 3-7 studerende. Projektrapporten skal for: - 3 studerende have et omfang på 57.600-93.600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 76.800-124.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 96.000-156.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 115.200-187.200 tegn inkl. mellemrum. - 7 studerende have et omfang på 134.400-206.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Ved 7 studerende 135 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 08/02/2024 |