PDF til print    Find kalender

Basisprojekt 1: Projekt med fokus på projektstyring

Semester
E2024
Uddannelse
Den Humanistiske Bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Studerende på 1. år bliver automatisk tilmeldt basisprojekter af Studieadministrationen.

Hvis du skal tage projektet igen - og ikke er studerende på 1. år - skal du kontakte hab-eksamen@ruc.dk.

Projektforløbet

Problemorienteret projektarbejde under fagkyndig vejledning

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Projektarbejdet er normeret til 15 ECTS, hvilket svarer til at den enkelte studerende skal lægge en arbejdsindsats på 405 timer i løbet af semestret.

Vejledende angivelse af hvordan timerne anvendes:

  • Projektdannelsen foregår over 3 uger á 10 timer: samlet 30 timer.

  • Forberedelse og deltagelse i problemformuleringsseminar: 10 timer.

  • Udarbejdelse af midtvejsevalueringsrapport: 8 timer.

  • Forberedelse til midtvejsevaluering: 8 timer.

  • Forberedelse af feedback til midtvejsseminar: 8 timer.

  • Deltagelse i midtvejsevaluering: 2 timer.

  • Koordination, udarbejdelse af oplæg og forberedelse til eksamen: 25 timer.

  • Deltagelse i eksamen: 3 timer.

  • Projektarbejdet, omfattende litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, gruppemøder, vejledermøder, udarbejdelse af projektrapport, evaluering: 300 timer.

  • Deltagelse i faglige fællesaktiviteter i huset: 10 timer.

I praksis varierer den ugentlige arbejdsindsats afhængigt af byrden af samtidige kurser eller workshops. Hovedparten af timerne indløses i den sidste halvdel af semestret hvor der typisk er mindre kursusarbejde.

Evaluering- og feedback former

Problemorienteret projektlæring indeholder både formative og summative evalueringsformer, samt flere forskellige feedback-former som grundlæggende elementer. Projektarbejdet evalueres løbende, dels ved et problemformuleringsseminar, dels ved et midtvejsseminar, og dels ved eksamen. Projektarbejdet er baseret dels på de studerendes daglige peer-feedback (skriftlig og mundtlig respons på medstuderendes faglige oplæg og diskussionsbidrag), og dels på projektvejlederens løbende feedback på projektgruppens skriftlige arbejde.

Studieleder/faglig koordinator
Niels Møller Nielsen (nmn@ruc.dk)
Eksamensadministration
HAB Tilmelding & Eksamen (hab-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Pernille Karen Rosengaard Eisenhardt (pnille@ruc.dk)
Carsten Tage Nielsen (ctn@ruc.dk)
Hans Ulrik Rosengaard (hansur@ruc.dk)
Sune Sønderberg Mortensen (sunes@ruc.dk)
Allan Westerling (allanw@ruc.dk)
ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Det er en forudsætning for at kunne gå til eksamen, at projektet er forankret i mindst en af de fire faglige dimensioner.

Projektvejledningen suppleres af et midtvejsseminar i løbet af semestret.

Det er en betingelse for at kunne begynde prøven, at den studerende på tilfredsstillende måde har deltaget i midtvejsseminaret.

Det er målet med midtvejsseminaret, at den studerende erhverver sig viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet for de samtidige projektforløb som seminaret relaterer sig til. I tilgift er det målet, at den studerende erhverver sig kompetencer i at give og modtage akademisk kritik.

Tilfredsstillende deltagelse i midtvejsseminaret indløses ved aktiv deltagelse som beskrevet i bilag 2 ("projektseminarer") til studieordningen, eller, i tilfælde af fravær til seminaret, ved aflevering af en skriftlig aflevering som svarer indholdsmæssigt til den almindelige aktive deltagelse. Den skriftlige opgave skal opfylde nedenstående krav:

Den skriftlige aflevering som erstatter aktiv deltagelse i midtvejsseminaret skal indeholde en faglig kritik af opponentgruppens midtvejspapir, eller i, i tilfælde af at der ikke findes en opponentgruppe, en opgave stillet af vejleder/huskoordinator. Teksten skal have et omfang på minimum 4.800 og maksimum 9.600 antal tegn inkl. mellemrum.

Skriftlige afleveringer, som afviger fra omfangskravene, kan afvises fra bedømmelse.

Det er en betingelse for at den studerende kan deltage i eksamen, at den studerendes deltagelse på en af de ovenfor beskrevne måder, er godkendt af vejlederen senest to uger før projektaflevering.

Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om humanistiske teorier, metoder og begreber, som er relevante for den valgte problemstilling

  • Færdighed i at udføre problemorienteret projektarbejde forankret i en eller flere af de humanistiske dimensioner

  • Færdighed i at anvende humanistiske teorier, metoder og begreber, som er relevante for den valgte problemstilling

  • Færdighed i at anvende projektarbejdets metode i forbindelse med projektvalg, problemformulering, informations- og litteratursøgning, rapportskrivning og evaluering

  • Færdighed i at anvende international, humanistisk faglitteratur, så vidt muligt på originalsprogene

  • Kompetence i at kunne gennemføre et problemorienteret projektarbejde i samarbejde med andre studerende og vejleder

Overordnet indhold

Projektet skal tage udgangspunkt i en eksemplarisk, humanistisk problemstilling, gennem hvilken projektets læringsmål kan indløses. Projektets fokus på projektstyring skal fremgå af projektrapporten.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Problemorienteret projektarbejde under fagkyndig vejledning.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 3-7 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 3 studerende have et omfang på 57.600-93.600 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 76.800-124.800 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 96.000-156.000 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 115.200-187.200 tegn inkl. mellemrum.
- 7 studerende have et omfang på 134.400-206.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive bilag.



Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.
Ved 7 studerende 135 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U26694
Sidst ændret 08/02/2024

Undervisningsgange: