Titel |
Projekt med fokus på fagligt forløb: Digital Designer
|
Oversat titel |
Project with focus on Digital designer or Digital leader |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Digital Transformation
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan, at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Mads Hobye (hobye@ruc.dk)
|
Studieleder |
Nina Boulus-Rødje (ninabr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60515
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Projektarbejdet er problemorienteret og eksemplarisk, og det udvikler den studerendes færdigheder i at anvende teorier og metoder indenfor et afgrænset fagligt emne. Projektarbejdet indebærer et selvvalgt problem i relation til design og implementering af it-anvendelse og digital transformation i en kompleks sammenhæng. Projektet skal give den studerende lejlighed til at beskrive og reflektere over et selvstændigt udført arbejde, hvori en kompleks problemstilling behandles. Projektet skal forholde sig til de(n) valgte specialisering(er) |
Uddybende beskrivelse |
Den studerende finder og udvælger en case der er relevant inden for deres specialiseringsprofil. Gennem en iterativ design proces skal de studerende udvikle og undersøge casen med henblik på at skabe nye løsninger og/eller nye forståelser for hvordan man kan tilgå de problemstillinger som er forbundet med den. Det forventes at der bliver udviklet flere iterationer af en eller flere prototyper som eksemplificerer centrale elementer i det genstandsfelt de arbejder med. For hvert spor er der forskellige vægtninger og fokuspunkter og det forventes at projektet spiller imod en af disse (se programsektionen for flere detaljer). |
Pensum |
Pensum er emergerende og vil udgøres af selvfundet akademisk og praktisk litteratur, og der kan også trækkes på pensum fra Digital Leder og/eller Digital Designer kurserne. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats • Total indsats: 412.5 timer (27,5 t/pr ECTS • Selvstændigt gruppearbejde udgør størstedelen af indsatsen. • Eksamen: 40 timers forberedelse og 1-2 timers afholdelse Læringsaktiviteter
|
Udbudsformat |
Aktiviteter inkl. eksamen foregår på campus. Der kan vejledes virtuelt efter aftale og behov. |
Undervisningsevaluering |
Der vil løbende indsamles feedback i løbet af semesteret sammen med en afsluttende formel evaluering i slutningen af kurset. |
Program |
Grupperne vil blive dannet i den første uge af semesteret, hvorefter de studerende vil etablere projektplan og eksterne samarbejder. For Digital Leder skal de studerende etablere et virksomhedssamarbejde hvor de udformer et produkt og dokumenterer produktet i relation til kurset “Digital Leders” centrale grundområder og teorier og som løser et relevant og eksemplarisk problem for virksomheden. Produkt, produktdokumentation og procesdokumentation afleveres som et samlet dokument og udgør aktivitetens skriftlige aflevering. Produkttyperne de studerende kan vælge imellem beskrives særskilt af aktivitetsansvarlig og godkendes af samme. For Digital Designer skal de studerende udvikle en prototype baseret på en konkret problemstilling eller undersøgelse. Prototypen skal danne grundlag for en reflekteret, nuanceret og kritisk undersøgelse af den valgte problemstilling. Det forventes at projektet gennemgår flere iterationer og at prototypen skaber aktivt grundlag for empiriindsamling. Det forventes yderligere at processen og den undersøgte problemstilling er rigt illustreret gennem dokumentation af video, billeder, skærmdumps og/eller illustrationer; og at disse indgår aktivt som en del af argumentationen for vidensbidraget. Der er ikke nogen krav til hvor avanceret prototypen er, men det forventes derimod en reflekteret overvejelser omkring hvad det er prototypen skal hjælpe med at afklare og hvordan det spiller ind i forhold til hvor avanceret den skal være. De studerende har mulighed for at levere delprodukter undervejs hvor der gives peer review af andre studerende og undervisere. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Grupperne kan bestå af 2-5 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på maksimalt 204.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på maksimalt 204.000 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på maksimalt 204.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på maksimalt 204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Bedømmelseskriterier: I bedømmelsen af det skriftlige produkt vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende kan: - Formulere en praktisk funderet og relevant problemstilling indenfor Digital Transformation. - Identificere, udvælge og anvende relevante teknikker og metoder til udvikling og/eller indsamling, bearbejdning og præsentation af projektet. - Dokumentere beslutninger, rationaler og resultater på baggrund af en it-planlægnings- udviklings- og/eller konstruktionssituation baseret på egen erfaring. - Vurdere og evaluere en it-planlægnings- udviklings- og/eller konstruktionssituation baseret på egen erfaring. - Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten/specialet indgår i bedømmelsen med vægten 10% - Udforme en projektrapport der opfylder alle formelle krav. I bedømmelsen af den mundtlige præstation vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende kan: - Mundtligt formidle, indgå i konstruktiv og fremadrettet dialog i.f.t. tilgangen til projektet. - Reflektere over selvstændigt udført empirisk arbejde (indsamlet empiri, prototyper, test og undersøgelser) og alternative tilgange; disse forankret i kursuslitteratur og/eller indsamlet erfaring. - Diskutere projektet og dets problemstilling på et teoretisk niveau baseret på den valgte teori, empiri og analyse. - Argumentere for design- og metodevalg på empirisk og teoretisk grundlag. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 15/11/2023 |