Titel |
Modstandsdygtighed eller sårbarhed – sociologiske og politologiske perspektiver og mekanismer (specialiseringskursus)
|
Oversat titel |
Advanced study course |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Tine Rostgaard (tiro@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60671
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen. Specialiseringskurser på Socialvidenskab udbydes under et af tre tematiske profiler: * Sociale forandringsprocesser og retfærdighed * Velfærd, Institutioner og Ulighed * Køn og Mangfoldighed |
Uddybende beskrivelse |
At være modstandsdygtig eller resilient’ er kommet i fokus i de senere år, både som en forståelse for hvorfor nogle individer nemmere synes at kunne modstå modgang i livet, men også i forståelsen af at nogle samfund er mere modstandsdygtige end andre. De to ting spiller dog nøje sammen. Vi kan som individer være mere eller mindre psykisk sårbare, men den måde vi fra samfundets side understøttes ressourcemæssigt, har en stor betydning. Samfundsmæssige forandringer (fx øget acceleration, præstations- og forventningspres, forandrede fællesskaber) skaber nye krav til individerne og forandrede modstandsdygtigheds- og udsathedsdynamikker. Samtidig kommer udsathed til udtryk på forskellige måder over livsforløbet og i overgangen fra barn/ung til voksen og senlivet, fx stigende mistrivsel blandt børn og unge, ny udsathed i ungdomslivet, forældreudbrændthed , og ensomhed i alderdommen. Den samfundsmæssige anerkendelse af udsathed i disse livsfaser kan også være forskellig, f.eks. som udtrykt i den socialpolitiske prioritering af bestemte behovsgrupper. Diskussioner om modstandsdygtighed/resiliens læner sig derfor op ad forståelser af sociale risici og (u)retfærdighed. På dette kursus ser vi derfor nærmere på modstandsdygtighed/resiliens og sårbarhed/udsathed over livsforløbet og hvilke individuelle og samfundsmæssige strukturer, der faciliterer resiliens, samt på forståelsen af hvordan vi skaber mere robuste samfund. Kurset vil se på de forskellige forståelser af mekanismer, der skaber henholdsvis modstandsdygtighed og sårbarhed/udsathed. Det gælder mekanismer på individniveau, som psykologiske faktorer og erfaringer gennem livet, mesofaktorer som netværk og relationer , og makrofaktorer, som f.eks. velfærdspolitik. Vi kommer til kritisk at diskutere selve begrebet resiliens/modstandsdygtighed og hvilken teoretisk og praktisk betydning det har. F.eks. er der en magtbaseret kritik af at begreberne bruges politisk til at ansvarliggøre borgerne. Og til at retfærdiggøre en given fordeling og prioritering af samfundets ressourcer på tværs af forskellige befolkningsgrupper f.eks. unge/gamle, normalområdet/ specialområdet. Kurset ser også på hvad der er betragtes som typiske udsatte tidspunkter hen over vores livsforløb, både nu og før i tiden, herunder nogle af de nye former for udsathed som samfundsmæssige forandringer skaber og hvordan velfærdsstaten på den ene side forsøger at modificere disse, f.eks. igennem social investerings- uddannelses- eller aktiv aldringspolitik og på den anden side (utilsigtet) kan være medvirkende til at forstærke dem. |
Pensum |
Mmfatter videnskabelige artikler og bogkapitler, bl.a. fra D. Chandler & J. Coaffee (Eds.), The Routledge handbook of international resilience, UK: Routledge og Kumar (red.) (2016) The Routledge International Handbook of psychological resilience, TaylorFrancis. |
Tilrettelæggelse og indsats |
10 lektioner a 2 t. Kursets 10 ECTS udgør 270 timer i arbejdsindsats, fordelt på følgende:
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
|
Program |
Under-visningsgang
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 36.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Redegøre for og diskutere forskellige teorier om modstandsdygtighed og sårbarhed på individ – og samfundsniveau, ved hjælp af den fagligt relevante terminologi, samt at diskutere forskelle og ligheder mellem dem. Forstå og redegøre for mekanismerne bag modstandsdygtighed og sårbarhed over livsfasen og i samfundsmæssige fællesskaber. Kritisk at diskutere og vurdere teoriernes styrke og svagheder, og deres anvendelse i politik og praksis, og ved hjælp af faglig relevant terminologi . Demonstrere evnen til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge og anvende relevante teorier i forhold til en given problemstilling relateret til modstandsdygtighed/resiliens og udsathed/sårbarhed Skriftligt konstruere en analyse og forholde sig kreativt, og løsningsorienteret til centrale problemstillinger ift. modstandsdygtighed/resiliens og sårbarhed/udsathed på et videnskabeligt grundlag. Formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 11/01/2024 |