PDF til print Find kalender

Strategier for afbureaukratisering

Titel
Strategier for afbureaukratisering
Oversat titel

Advanced study course

Semester
F2024
Kandidatuddannelse i
Politik og Forvaltning
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Kim Sass Mikkelsen (ksass@ruc.dk)
Studieleder
Studieleder for Politik og Forvaltning (pf-sl@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
Aktivitetsnummer
U60675
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen.

Specialiseringskurser på Politik og Forvaltning udbydes under et af tre profilområder:

  • Demokrati, interessevaretagelse og politisk kommunikation
  • Organisation, styring og ledelse
  • Velfærdsstat og samfund
Uddybende beskrivelse

Afbureaukratisering i politik og forvaltning

Under paroler om at sætte borgeren i centrum, gå fra kontrol til tillidsbaseret ledelse og skabe større nærhed i velfærden har skiftende regeringer sat afbureaukratisering på dagsordenen. Men at slippe af med regler – og helst kun de unødvendige – er ikke let. Derfor er der efterspørgsel på viden om afbureaukratisering både i den offentlige sektor, hos konsulentbureauerne og iblandt politikere på alle niveauer.

På dette kursus analyserer og diskuterer vi, hvorfor afbureaukratisering er så vanskeligt, og hvad der skal til for at lykkes med det. Vi ser på, hvordan og hvorfor bøvl og bureaukrati ophober sig i offentlige organisationer. Vi ser på, hvordan ønsket om at slippe af med samme bøvl former både det politiske spil og indholdet af reformer som Tillidsreformen. Og vi ser på, hvordan afbureaukratisering oversættes, implementeres, samskabes, lykkes eller slår fejl ude i virkelighedens offentlige organisationer. Vi stiller især skarpt på afbureaukratisering som samskabt styring, hvor borgere, ledere og medarbejdere arbejder sammen om at identificere og reducere unødvendige eller unødvendigt besværlige regler og producerer.

Kurset giver viden om muligheder, udfordringer og dynamikker i bureaukratiet og færdigheder i at analysere, designe og gennemføre forskellige typer af afbureaukratiseringstiltag. Undervejs inviterer vi gæster fra offentlige organisationer, der selv har prøvet kræfter med afbureaukratisering i praksis. Jeres fremtidige arbejdsplads arbejder efter al sandsynlighed allerede med at reducere bøvl og besvær, gennem samarbejder, digitalisering, reformer, eller forskellige eksperimenter. Faget klæder jer på til at bidrage effektivt til den type af processer.

Pensum
Tilrettelæggelse og indsats

Læsning af kursuslitteratur og forberedelse til undervisning: 200 timer

Deltagelse i undervisning: 20 timer

Studenterøvelser og præsentationer imellem kursusgange: 20 timer

Forberedelse til eksamen: 30 timer

I alt: 270 timer

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

De studerende vil løbende have mulighed for at få feedback på spørgsmål til pensum og via øvelser i undervisningen.

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

  • med faglig relevant terminologi kunne redegøre for og vurdere fordele og ulemper ved forskellige teorier/teoretiske retninger indenfor det aspekt af et emnefelt, som specialiseringskurset beskæftiger sig med

  • være i stand til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge og anvende relevante teorier i forhold til en problemstilling

  • kritisk kunne reflektere over den behandlede tematiks betydning for uddannelsens genstandsfelt

  • udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig kreativt og løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema

  • formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret.

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave.

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 16.800-24.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)
  • Viden baseret på højeste internationale niveau i forhold til et udvalgt område inden for politiske og forvaltningsmæssige problemstillinger.

  • Dyb indsigt i og kritisk refleksion på et videnskabeligt grundlag over det udvalgte områdes teorier, metoder og praksisser, samt identifikation af centrale videnskabelige problemstillinger inden for området.

  • Vurdere, vælge og mestre kursets videnskabelige teorier, metoder og redskaber i forhold til centrale problemstillinger inden for kursets tema.

  • Udføre analyser på et videnskabeligt grundlag og forholde sig løsningsorienteret til centrale problemstillinger inden for kursets tema.

  • Formidle og diskutere relevante problemstillinger inden for kursets tema i en sproglig form, der er korrekt, klar, fagligt præcis, velstruktureret og velargumenteret.

  • Skriftlige formidlingsfærdigheder med forskellige tidshorisonter.

  • Anvende og udforme forskellige analyseteknikker og -strategier i forhold til praktisk og teoretisk relevante problemstillinger inden for kursets tema.

  • Håndtere en tidsmæssig afgrænset faglig situation og kunne prioritere og strukturere tid og stof.

  • Refleksion over egen læring og ansvar egen faglige udvikling.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60675
Sidst ændret 16/10/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 19-02-2024 10:15 - 19-02-2024 12:00 i uge 08
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Mandag 26-02-2024 10:15 - 26-02-2024 12:00 i uge 09
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Mandag 04-03-2024 10:15 - 04-03-2024 12:00 i uge 10
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Mandag 11-03-2024 10:15 - 11-03-2024 12:00 i uge 11
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Mandag 08-04-2024 08:15 - 08-04-2024 10:00 i uge 15
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Mandag 08-04-2024 10:15 - 08-04-2024 12:00 i uge 15
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Mandag 15-04-2024 09:00 - 15-04-2024 13:00 i uge 16
Strategier for afbureaukratisering - ekskursion til København (PF)

Mandag 22-04-2024 08:15 - 22-04-2024 10:00 i uge 17
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Mandag 29-04-2024 10:15 - 29-04-2024 12:00 i uge 18
Strategier for afbureaukratisering (PF)

Fredag 31-05-2024 10:00 - Fredag 07-06-2024 10:00 i uge 22 og uge 23
Strategier for afbureaukratisering - Eksamen (PF)

Fredag 23-08-2024 10:00 - Fredag 30-08-2024 10:00 i uge 34 og uge 35
Strategier for afbureaukratisering - Omprøve (PF)