Titel |
Adfærdsinformeret Offentlig Politik og Forvaltning (Specialiseringskursus)
|
Oversat titel |
Advanced study course |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Jon Kvist (jkvist@ruc.dk)
|
Studieleder |
Studieleder for Politik og Forvaltning (pf-sl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60610
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen. Specialiseringskurser på Politik og Forvaltning udbydes under et af tre profilområder:
|
Uddybende beskrivelse |
Det er helt afgørende, at politik virker efter hensigten. Men at lykkes med det, kræver indgående forståelse af de udfordringer som politik møder fra diagnose af problem og vedtagelse af politik over rejsen gennem forvaltningen og ud til borgerens hverdag. En sådan forståelse kræver et blik for adfærd – for hvordan embedsfolk, frontmedarbejdere og brugerne af offentlig service træffer beslutninger og agerer. I dette kursus bruger vi indsigter fra psykologi til at forstå politik og forvaltning ud fra et mikroperspektiv. Vi ser på problemforståelse; på design af politikker; på implementering og adfærden hos dem, der konverterer politik til virkelighed; og på reaktionen hos brugerne, politikken implementeres overfor. Det gennemgående spørgsmål er hvordan adfærdsindsigter kan bruges til at udforme en mere effektiv politik? Hvis vi bruger policy cyklussen gælder det i første fase om at opnå en bedre forståelse af det problem, der skal løses – kan vi antage borgere og andre aktører handler rationelt? I næste fase handler det om hvordan vi kan designe politikker, så de ændrer adfærd i ønskede retninger. Hvordan reagerer frontmedarbejdere på styring og ledelse og hvad betyder det for deres adfærd overfor borgere? Og vi ser på adfærden blandt dem som politik rettes mod og er til for: Hvordan reagerer borgere på mødet med forvaltningen? Indsigter i hvordan mennesker – frontmedarbejdere og borgere - rent faktisk træffer beslutninger kan på den måde foranledige et eftersyn af politikker og styringsformer, og kvalificere valget og udformningen af politikker og styringsformer, uanset om det drejer sig om fx sundhedspolitik, beskæftigelsespolitik, konkurrence- og forbrugerpolitik, erhvervspolitik, uddannelsespolitik, socialpolitik, energipolitik, miljøpolitik, transportpolitik, skattepolitik, integrationspolitik eller styring internt i den offentlige sektor. På kurset diskuterer vi muligheder og begrænsninger, udfordringer og dilemmaer ved adfærdsinformeret politik. Kurset ruster dig til at tage menneskers psykologi alvorligt i relation til politik og forvaltning, og til at forstå, hvorfor nogle politikker virker, mens andre ikke virker. Mest af alt lærer du på kurset, hvordan vi kan lave bedre, mere adfærdsinformeret, politik. Internationalt er der en voksende interesse og erfaringer fra mange forskellige politikområder, herunder især i USA og England, men efterhånden er der gjort erfaringer i mange lande, herunder Danmark. Den type viden er der en stor og stødt stigende efterspørgsel på i virkelighedens offentlige organisationer - nationalt og lokalt, som internationalt – og i konsulentvirksomheder og andre private organisationer, som rådgiver politikerne og den offentlige sektor. |
Pensum |
Total antal sider: ca. 1000. Pensum vil bestå af nyere litteratur og studier, der dækker teorier og den empiriske udvikling. Det nærmere pensum fastlægges senere og vil fremgå i Moodle, men eksempler på klassiske tekster (uddrag) og et par nyere studier er: Bregn, K. (2019). Adfærdsinformeret politik: Anvendelse af indsigter fra adfærdsøkonomi og psykologi i offentlig politik. Djøf Forlag. (uddrag) Herd, P., & Moynihan, D. P. (2019). Administrative burden: Policymaking by other means. Russell Sage Foundation. (uddrag) Kahneman, D. (2013). At tænke-hurtigt og langsomt. Lindhardt og Ringhof. (uddrag) Lipsky, M. (2010). Street-Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Service, Russel Sage Foundation (uddrag) Maynard-Moody, S., & Musheno, M. (2003). Cops, teachers, counselors: narratives of street-level judgment. Ann Arbor: University of Michigan Press. (uddrag) Mikkelsen, M. F., Pedersen, M. J., & Petersen, N. B. G. (2023). To Act or Not to Act? How Client Progression Affects Purposeful Performance Information Use at the Frontlines. Journal of Public Administration Research and Theory, 33(2), 296-312. Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2009). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. Penguin. (uddrag) Webeck, S., & Lee, H. (2022). The Behavioral Foundations of Representative Bureaucracy. Perspectives on Public Management and Governance, 5(3), 209-221. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursusforløbet tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil også gøre brug af andre undervisnings- og arbejdsformer som mindre gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, og peer feedback. Holdunderviserne – Jonas Krogh Madsen, Kim Sass Mikkelsen og Jon Kvist – besidder bred og komplementerede viden og kompetencer om adfærdsinformeret politik og forvaltning, men det vil blive overvejet at inddrage oplæg fra eksterne aktører og borgere. Holdundervisning: 24 timer Forberedelse: 140 timer Aktiv deltagelse (øvelser, hjemmeopgaver, studenteroplæg, og peer feedback): 70 Eksamen: 37 timer I alt: 271 timer |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Derudover vil undervisere kort indledningsvist afstemme forventninger, midtvejs indbyde til kritik og afslutningsvist indhente studerendes kritik og forslag til forbedringer m.v. |
Program |
Kommer på Moodle |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve med forberedelsestid.
Forberedelsestid inkl. udtrækning: 25 minutter. Eksaminationstid inkl. votering: 25 minutter. Tilladte hjælpemidler: Alle (dog kun medbringe noter udarbejdet under forberedelsen med ind til selve den mundtlige prøve). Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Individuel mundtlig prøve med forberedelsestid Forberedelsestid 25 minutter og eksaminationstid inklusive votering 25 minutter, Tilladte hjælpemidler: Alle (dog kun medbringe note udarbejdet under forberedelse med ind til mundtlig prøve) Med fagligt relevant terminologi kunne redegøre for og vurdere fordele og ulemper ved forskellige teorier og teoretiske aspekter indenfor adfærdsinformeret politik Være i stand til sikkert og selvstændigt at vurdere, vælge og anvende relevante teorier i forhold til at designe adfærdsinformerede politikker på forskellige politikområder Kritisk kunne reflektere over indsigter fra psykologi og andre adfærdsdiscipliner for design af offentlige politikker Forholde sig kreativt og løsningsorienteret til hvordan adfærdsindsigters betydning kan inddrages i design af offentlige politikker Formidle sin indsigt i en sproglig form, der er faglig præcis, velstruktureret og velargumenteret |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 12/05/2023 |