PDF til print Find kalender

Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv

Titel
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv
Oversat titel

Children and youth in everyday life perspective

Semester
E2023
Kandidatuddannelse i
Socialpsykologi og Læring
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal

Mindst 30 studerende skal være tilmeldt for at kurset gennemføres

ECTS
10
Aktivitetsansvarlig
Jytte Bang (jyba@ruc.dk)
Tomas Ellegaard (telle@ruc.dk)
Studieleder
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60246
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Et centralt formål med kurset er at gøre de studerende i stand til at forstå, hvordan samfundsmæssige rammer og børns og unges hverdagslivskontekster udgør betingelser for deres udvikling, læring og trivsel. Kurset beskæftiger sig med centrale pædagogiske og psykologiske teorier om børn og unge – og de voksnes faglighed og samarbejde omkring dem. Formålet er at give de studerende forudsætninger for at kunne inddrage disse teorier i analyser af socialpsykologiske og pædagogiske problemstillinger i børn og unges hverdagsliv. Kurset vil have fokus på metoder til inddragelse af børns og unges perspektiver i såvel forskning som professionelt arbejde – herunder fokus på social bæredygtighed. Kursets fokus vil gå på tværs af almen- og specialområdet.

Uddybende beskrivelse

Et centralt formål med kurset er at gøre de studerende i stand til at forstå, hvordan samfundsmæssige rammer og børns og unges hverdagslivskontekster udgør betingelser for deres udvikling, læring og trivsel. Kurset beskæftiger sig med centrale pædagogiske og psykologiske teorier om børn og unge – og de voksnes faglighed og samarbejde omkring dem. Formålet er at give de studerende forudsætninger for at kunne inddrage disse teorier i analyser af socialpsykologiske og pædagogiske problemstillinger i børn og unges hverdagsliv. Kurset vil have fokus på metoder til inddragelse af børns og unges perspektiver i såvel forskning som professionelt arbejde – herunder fokus på social bæredygtighed. Kursets fokus vil gå på tværs af almen- og specialområdet.

Børn og unge lever, udvikler sig, lærer, protesterer og forandrer i deres hverdagsliv sammen, på tværs af en række forskellige kontekster, som samfundsmæssigt er adskilt og organiseret hver for sig - fx. familie, daginstitutioner, skole og uddannelse samt fritidsliv. På kurset fordyber vi os dels i børnenes perspektiver og muligheder for at skabe sammenhæng - og dels i de mange forskellige voksne og deres institutionelle betingelser for at bidrage til børnenes udvikling, læring og dannelse. Kurset præsenterer centrale temaer og forskningsmæssige perspektiver i en række forskellige nedslag, fx:

  • Børn og unge forskning i et historisk perspektiv

  • Børneperspektiver og børnefællesskaber

  • Familieliv

  • Samarbejde og konflikter mellem familie og institutioner

  • Forskellige forståelser af ulighed og tidlig indsats

  • Daginstitutionsliv

  • Skolelivets socialpsykologi

  • Specialområdet

  • Ungdomsliv

  • Professionalisering og faglighed i praksis

Pensum

Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden semesterstudiestart.

Tilrettelæggelse og indsats

Kursets 10 ECTS udgør 270 timer i arbejdsindsats, der omtrentligt består af:

Undervisningsdeltagelse i holdundervisning samt evaluering: ca. 50 timer

Forberedelse (læsning af tekster, forberedelse af øvelser): 180 timer

Skriftlig eksamen: 40 timer

Læringsaktiviteter

  • Undervisning med faste underviserkoordinatorer og gæsteforelæsere med særlige ekspertiseområder

  • Selvstændigt individuelt arbejde

  • Arbejde i studiegrupper

  • Diskussion af oplæg og tekster i relation til kursustema

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Kurset evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester.

Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet.

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Efter gennemførelse af kurset kan den studerende:

  • Analysere børn og unges hverdagsliv i hverdagslivskontekst

  • Redegøre for og diskutere centrale videnskabelige teorier om børns og unges udvikling og læring

  • Redegøre for og kritisk diskutere videnskabelig kundskab om omsorgs- og uddannelsesinstitutioner, om forældreskab og familieliv og om børns og unges fællesskaber

  • Inddrage børns og unges perspektiver som centralt element i kvalificering og tilrettelæggelse af velfærdsstatslige indsatser og professionelles arbejde og samarbejde på børne- og ungeområdet

  • Redegøre for og diskutere metodologiske udfordringer og metodiske muligheder i forhold til at udforske og inddrage børn og unges perspektiver

  • Formidle forskningsbaseret viden i tværfaglige sammenhænge

Prøveform
Individuel skriftlig hjemmeopgave

Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage.



Bedømmelse: 7-trinsskala
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Prøvens udgangspunkt er den litteratur, der har været læst gennem kurset. Der stilles en opgave, evt. som et valg mellem flere mulige opgaver, på tværs af kursets temaer. Opgaven/-erne relaterer sig til børns og unges udvikling og læring og hverdagsliv.

Bedømmelseskriterier

I bedømmelsen af den skriftlige opgave vil der blive lagt vægt på i hvilken udstrækning den studerende demonstrerer:

  • Kompetence til at analysere en relevant problemstilling relateret til børns og unges hverdagsliv i forskellige kontekster

  • Kompetence til at belyse denne problemstilling med inddragelse af relevante teorier

  • Kompetence til at redegøre for og kritisk diskutere forskellige teorier om børn og unges udvikling og læring på tværs af kontekster

  • Kompetence til at redegøre for og kritisk diskutere kundskab om omsorgs- og uddannelsesinstitutioner

  • Kompetence til kritisk at diskutere metodologiske muligheder for og begrænsninger for at inddrage børn og unges perspektiver i tilrettelæggelse af velfærdsstatslige indsatser og professionelt arbejde og samarbejde

  • Kendskab til og forståelse af kursets litteratur

  • Opfyldelse af de formelle krav

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60246
Sidst ændret 25/08/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Tirsdag 12-09-2023 08:15 - 12-09-2023 12:00 i uge 37
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Torsdag 14-09-2023 08:15 - 14-09-2023 12:00 i uge 37
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Tirsdag 19-09-2023 08:15 - 19-09-2023 12:00 i uge 38
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Torsdag 21-09-2023 08:15 - 21-09-2023 12:00 i uge 38
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Tirsdag 26-09-2023 08:15 - 26-09-2023 12:00 i uge 39
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Tirsdag 03-10-2023 08:15 - 03-10-2023 12:00 i uge 40
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Torsdag 05-10-2023 08:15 - 05-10-2023 12:00 i uge 40
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Tirsdag 10-10-2023 08:15 - 10-10-2023 12:00 i uge 41
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Torsdag 12-10-2023 08:15 - 12-10-2023 12:00 i uge 41
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Tirsdag 17-10-2023 08:15 - 17-10-2023 12:00 i uge 42
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Torsdag 19-10-2023 08:15 - 19-10-2023 12:00 i uge 42
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv (SOL)

Torsdag 19-10-2023 14:00 - Torsdag 26-10-2023 14:00 i uge 42 og uge 43
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv - Skriftlig prøve (SOL)

Mandag 12-02-2024 10:00 - Mandag 19-02-2024 10:00 i uge 07 og uge 08
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv - Skriftlig omprøve (SOL)