Titel |
Børn og unge i et hverdagslivsperspektiv
|
Oversat titel |
Children and youth in everyday life perspective |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
Mindst 30 studerende skal være tilmeldt for at kurset gennemføres |
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60246
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et centralt formål med kurset er at gøre de studerende i stand til at forstå, hvordan samfundsmæssige rammer og børns og unges hverdagslivskontekster udgør betingelser for deres udvikling, læring og trivsel. Kurset beskæftiger sig med centrale pædagogiske og psykologiske teorier om børn og unge – og de voksnes faglighed og samarbejde omkring dem. Formålet er at give de studerende forudsætninger for at kunne inddrage disse teorier i analyser af socialpsykologiske og pædagogiske problemstillinger i børn og unges hverdagsliv. Kurset vil have fokus på metoder til inddragelse af børns og unges perspektiver i såvel forskning som professionelt arbejde – herunder fokus på social bæredygtighed. Kursets fokus vil gå på tværs af almen- og specialområdet. |
Uddybende beskrivelse |
Et centralt formål med kurset er at gøre de studerende i stand til at forstå, hvordan samfundsmæssige rammer og børns og unges hverdagslivskontekster udgør betingelser for deres udvikling, læring og trivsel. Kurset beskæftiger sig med centrale pædagogiske og psykologiske teorier om børn og unge – og de voksnes faglighed og samarbejde omkring dem. Formålet er at give de studerende forudsætninger for at kunne inddrage disse teorier i analyser af socialpsykologiske og pædagogiske problemstillinger i børn og unges hverdagsliv. Kurset vil have fokus på metoder til inddragelse af børns og unges perspektiver i såvel forskning som professionelt arbejde – herunder fokus på social bæredygtighed. Kursets fokus vil gå på tværs af almen- og specialområdet. Børn og unge lever, udvikler sig, lærer, protesterer og forandrer i deres hverdagsliv sammen, på tværs af en række forskellige kontekster, som samfundsmæssigt er adskilt og organiseret hver for sig - fx. familie, daginstitutioner, skole og uddannelse samt fritidsliv. På kurset fordyber vi os dels i børnenes perspektiver og muligheder for at skabe sammenhæng - og dels i de mange forskellige voksne og deres institutionelle betingelser for at bidrage til børnenes udvikling, læring og dannelse. Kurset præsenterer centrale temaer og forskningsmæssige perspektiver i en række forskellige nedslag, fx:
|
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden semesterstudiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursets 10 ECTS udgør 270 timer i arbejdsindsats, der omtrentligt består af: Undervisningsdeltagelse i holdundervisning samt evaluering: ca. 50 timer Forberedelse (læsning af tekster, forberedelse af øvelser): 180 timer Skriftlig eksamen: 40 timer Læringsaktiviteter
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøvens udgangspunkt er den litteratur, der har været læst gennem kurset. Der stilles en opgave, evt. som et valg mellem flere mulige opgaver, på tværs af kursets temaer. Opgaven/-erne relaterer sig til børns og unges udvikling og læring og hverdagsliv. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af den skriftlige opgave vil der blive lagt vægt på i hvilken udstrækning den studerende demonstrerer:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 25/08/2023 |