PDF til print Find kalender

Evidensbaseret klinisk praksis og udvikling

Titel
Evidensbaseret klinisk praksis og udvikling
Oversat titel

Evidence-based clinical nursing - development and implementation

Semester
E2023
Kandidatuddannelse i
Sygepleje
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra

Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt.

RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
5
Aktivitetsansvarlig
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
Studieleder
 
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60629
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Valgfaget bygger videre på de studerendes kompetencer til at forholde sig kritisk og analytisk til sundhedsvidenskabelige problemstillinger. Formålet med kurset er, at de studerende opnår videregående kompetencer til at anvende og kritisk vurdere teorier og metoder i forhold til sundhedsvidenskabelige problemstillinger. Valgfagene giver de studerende mulighed for at integrere deres sundhedsvidenskabelige fagligheder med andre perspektiver.

Indhold:

Der er mange forskningsresultater, som ikke anvendes til at øge kvaliteten af den sygepleje, patienter og borgere modtager. Det kaldes ”Theory-practice Gap”. Evidensbaseret klinisk sygepleje inkorporerer den bedst tilgængelige evidens og patientens præferencer og værdier i beslutninger om pleje og behandling med henblik på at lukke the ”Theory-practice Gap”. Kurset har til formål at træne de studerende i at vurdere den interne og eksterne validitet og kvaliteten (certainty) af kvantitativ og kvalitativ forskningsevidens og øge kendskabet til metoder til implementering af forskningsevidens i den kliniske sygepleje, fx vha. kliniske retningslinjer og guidelines (ex. VIP). Vi undersøger, hvordan sygeplejersken kan øge kvaliteten af de ydelser, der tilbydes ved træning i kritisk læsning af forskningsevidens og introduktion til implementeringsteori og redskaber, der kan fremme god planlægning af ændring i praksis. Der arbejdes med at formulere fokuserede kliniske spørgsmål, vurdere den interne og eksterne validitet samt kvaliteten (GRADE/GRADE-CERQual) af kvantitative og kvalitative forskningsresultater i forhold til selvvalgte problemstillinger. Der arbejdes i grupper med

Undervisningsform:

Undervisningsformen veksler mellem forelæsning og superviserede gruppeøvelser. Desuden vægtes en kontinuerlig vurdering af evidensbaseringens betydning i udøvelse, formidling, kvalitetsudvikling og faglig ledelse.

Uddybende beskrivelse
Pensum
Tilrettelæggelse og indsats
Udbudsformat 
Undervisningsevaluering
Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 

Ved afslutning af kurset skal den studerende kunne:

  • Redegøre for og kritisk diskutere udvalgte teorier og/eller metoder anvendt inden for sundhedsvidenskabelige forskning

  • Anvende disse teorier og/eller metoder til at belyse problemstillinger og/eller empirisk materiale

  • Vurdere disse teoriers og/eller metoders anvendelighed (forudsætninger, begrænsninger og styrker) i en sundhedsfaglig sammenhæng

Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Kurset bestås ved aktiv undervisningsdeltagelse. Den obligatoriske øvelse udarbejdes i grupper og består af, at de studerende forbereder et oplæg på baggrund af en udleveret metode/teori og problemstilling inden for implementering af forskningsevidens. Oplægget skal være af 45 min. varighed og skal lægge op til en vurdering og diskussion af emnet.

Alle grupper skal opponere på en anden gruppes fremlæggelse. Alle gruppens medlemmer skal bidrage ligeligt.

Bedømmelsesform: bestået/ikke bestået

B-prøve:

Består den studerende ikke kurset ved undervisningsdeltagelse bruges et prøveforsøg. Nyt prøveforsøg bestås ved følgende B-prøve: Bunden hjemmeopgave, individuel Varighed: 7 dage Omfang: max 28.800 anslag (tegn inkl. mellemrum) svarende til 12 normalsider.

Bedømmelsesform: bestået/ikke bestået

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60629
Sidst ændret 19/10/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Mandag 04-09-2023 12:15 - 04-09-2023 16:00 i uge 36
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 11-09-2023 12:15 - 11-09-2023 16:00 i uge 37
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 18-09-2023 12:15 - 18-09-2023 16:00 i uge 38
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 25-09-2023 12:15 - 25-09-2023 16:00 i uge 39
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 02-10-2023 12:15 - 02-10-2023 16:00 i uge 40
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 09-10-2023 12:15 - 09-10-2023 16:00 i uge 41
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 23-10-2023 12:15 - 23-10-2023 16:00 i uge 43
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 30-10-2023 12:15 - 30-10-2023 16:00 i uge 44
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering (SYPL)

Mandag 30-10-2023 16:00 - 30-10-2023 16:00 i uge 44
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering - Deadline for Kurset bestås ved aktiv undervisningsdeltagelse (SYPL)

Mandag 12-02-2024 10:00 - Mandag 19-02-2024 10:00 i uge 07 og uge 08
Evidensbaseret klinisk sygepleje - udvikling og implementering - Skriftlig omprøve (SYPL)