Titel |
Evidensbaseret klinisk praksis og udvikling
|
Oversat titel |
Evidence-based clinical nursing - development and implementation |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Sygepleje
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
|
Studieleder |
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60629
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Valgfaget bygger videre på de studerendes kompetencer til at forholde sig kritisk og analytisk til sundhedsvidenskabelige problemstillinger. Formålet med kurset er, at de studerende opnår videregående kompetencer til at anvende og kritisk vurdere teorier og metoder i forhold til sundhedsvidenskabelige problemstillinger. Valgfagene giver de studerende mulighed for at integrere deres sundhedsvidenskabelige fagligheder med andre perspektiver. Indhold: Der er mange forskningsresultater, som ikke anvendes til at øge kvaliteten af den sygepleje, patienter og borgere modtager. Det kaldes ”Theory-practice Gap”. Evidensbaseret klinisk sygepleje inkorporerer den bedst tilgængelige evidens og patientens præferencer og værdier i beslutninger om pleje og behandling med henblik på at lukke the ”Theory-practice Gap”. Kurset har til formål at træne de studerende i at vurdere den interne og eksterne validitet og kvaliteten (certainty) af kvantitativ og kvalitativ forskningsevidens og øge kendskabet til metoder til implementering af forskningsevidens i den kliniske sygepleje, fx vha. kliniske retningslinjer og guidelines (ex. VIP). Vi undersøger, hvordan sygeplejersken kan øge kvaliteten af de ydelser, der tilbydes ved træning i kritisk læsning af forskningsevidens og introduktion til implementeringsteori og redskaber, der kan fremme god planlægning af ændring i praksis. Der arbejdes med at formulere fokuserede kliniske spørgsmål, vurdere den interne og eksterne validitet samt kvaliteten (GRADE/GRADE-CERQual) af kvantitative og kvalitative forskningsresultater i forhold til selvvalgte problemstillinger. Der arbejdes i grupper med Undervisningsform: Undervisningsformen veksler mellem forelæsning og superviserede gruppeøvelser. Desuden vægtes en kontinuerlig vurdering af evidensbaseringens betydning i udøvelse, formidling, kvalitetsudvikling og faglig ledelse. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Ved afslutning af kurset skal den studerende kunne:
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kurset bestås ved aktiv undervisningsdeltagelse. Den obligatoriske øvelse udarbejdes i grupper og består af, at de studerende forbereder et oplæg på baggrund af en udleveret metode/teori og problemstilling inden for implementering af forskningsevidens. Oplægget skal være af 45 min. varighed og skal lægge op til en vurdering og diskussion af emnet. Alle grupper skal opponere på en anden gruppes fremlæggelse. Alle gruppens medlemmer skal bidrage ligeligt. Bedømmelsesform: bestået/ikke bestået B-prøve: Består den studerende ikke kurset ved undervisningsdeltagelse bruges et prøveforsøg. Nyt prøveforsøg bestås ved følgende B-prøve: Bunden hjemmeopgave, individuel Varighed: 7 dage Omfang: max 28.800 anslag (tegn inkl. mellemrum) svarende til 12 normalsider. Bedømmelsesform: bestået/ikke bestået |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 19/10/2023 |