Titel |
Fænomenologi og hermeneutik som filosofi og metode
|
Oversat titel |
Phenomenology and hermeneutic as philosophy and method |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Sygepleje
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Bente Martinsen (bentema@ruc.dk)
|
Studieleder |
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60630
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formål: Valgfaget bygger videre på de studerendes kompetencer til at forholde sig kritisk og analytisk til sundhedsvidenskabelige problemstillinger. Formålet med kurset er, at de studerende opnår videregående kompetencer til at forstå og anvende fænomenologiske og hermeneutiske forskningstilgange i arbejdet med sundhedsvidenskabelige problemstillinger. Indhold: På kurset er der fokus på at analysere data ud fra en fænomenologisk og hermeneutisk forståelsesramme. På kurset udfoldes, anvendes og diskuteres tre metodiske tilgange til analyse:
Omdrejningspunktet for analysen er primært et patient- eller pårørendeperspektiv. Resultatet af analyse og diskussion fremlægges den sidste undervisningsgang sammen med en kritisk vurdering af undersøgelsen. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Ved afslutning af kurset skal den studerende kunne:
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Aktiv og tilfredsstillende undervisningsdeltagelse Den obligatoriske øvelse omfatter en undersøgelse af et fænomen med afsæt i én af de på kurset præsenterede metoder. Øvelsen består af en skriftlig og en mundtlig del og foregår i selvvalgte grupper. Undersøgelsen præsenteres sidste undervisningsgang for de øvrige studerede, hvor der også vil være opponance. Alle grupper skal opponere på en anden gruppes undersøgelse og fremlæggelse. I løbet af kurset er der afsat skemalagt tid på alle undervisningsgange til at arbejde med øvelsen (undersøgelsesplan, analyse og diskussion) på Padlet. Hver gruppe modtager feedback på øvelsen af undervis****er online på PadLetten 3 gange á 30 min. Bedømmelsesform: bestået/ikke bestået B-prøve Består den studerende ikke kurset ved undervisningsdeltagelse bruges et prøveforsøg. Nyt prøveforsøg bestås ved følgende B-prøve: Bunden hjemmeopgave, individuel Varighed: 3 dage Omfang: max 16.800 anslag (tegn inkl. mellemrum) svarende til 7 normalsider Bedømmelsesform: bestået/ikke bestået |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/06/2023 |