Titel |
Valgkursus i Digital Transformation: High Fidelity
|
Oversat titel |
Elective course |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Digital Transformation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Sune Thomas Bernth Nielsen (stbn@ruc.dk)
|
Studieleder |
Nina Boulus-Rødje (ninabr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60591
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med valgkurserne er at give den studerende muligheder for at specialisere sig inden for et specifikt emneområde, hvor den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer med henblik på at kunne omsætte teorier, metoder og teknikker til egen praksis. |
Uddybende beskrivelse |
I mange tilfælde er low-fidelity prototyper ikke informative nok til afprøve nye koncepter. Ikke al funktionalitet kan prototypes med træ, papir og tape eller statiske billeder på en skærm. Det er ofte nødvendigt med en højt-fungerende prototype som kan give rige og kritiske informationer om potentialer og begrænsninger. Dette kursus introducerer redskaber og metoder til udvikling af digitale interaktive prototyper der kan afprøve avanceret funktionalitet: High-fidelity prototyper. Det centrale værktøj er frameworket P5JS hvor du med et minimum af kode kan bygge digitale prototyper ved at kombinere eksisterende funktionaliteter som talegenkendelse, animationer, stedbestemmelse, visualisering af data mmm til et fungerende program. Blandt metoderne fokuserer kurset på tankegange, teknikker og praksisser som anvendes af softwareudviklere og ingeniører, men som kun sjælden er en del af programmeringsundervisningen. Fejlfinding, vurdering af teknologier, struktur og genbrug af kode, problemløsning, versionsstyring mm. Du bliver introduceret til hvordan man navigerer rundt i og arbejder med softwarebiblioteker (libraries) og datatjenester (APIs). Gennem forelæsninger og øvelser vil du blive i stand til at forholde dig til forskellige teknologier og aktivt programmere disse til fungerende prototyper. Kurset har fokus på den praktiske dimension og tager udgangspunkt i konkrete programmeringsopgaver hvori du skal lære at kombinere forskellige komponenter til et konkret koncept. |
Pensum |
Pensum tager udgangspunkt online ressourcer og enkelte artikler. Der forventes at de studerende selv supplerer med relevant litteratur. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Kursets 5 ECTS svarer til en samlet arbejdsbelastning på 135 timer med 40 timers forelæsninger og øvelser, 70 timers forberedelse over en 10-11 ugers kursus periode og 25 timer til eksamen og forberedelse før kursusperioden. |
Udbudsformat |
Læringsaktiviteter Undervisningen vil bestå af en kombination of øvelser og forelæsninger. Til hver forelæsning vil der være øvelser hvori den studerende får konkret erfaring med de koncepter som er blevet introduceret. |
Undervisningsevaluering |
Der indsamles feedback i løbet af semesteret sammen med en afsluttende formel evaluering i slutningen af kurset. |
Program |
Forelæsninger indeholder typisk en stor del code-along og øvelser som giver konkret erfaring med de koncepter som der er blevet undervist i. Der vil være hjemmeopgaver og enkelte øvelser som leder frem mod eksamensopgaven. Eksempler på emner:
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
De studerende vil oparbejde viden og færdigheder til at
|
Prøveform |
Skriftlig hjemmeopgave udarbejdet i gruppe
Gruppeopgaver skal være individualiseret. Grupperne kan bestå af 2-5 studerende. Hjemmeopgaven skal for: - 2 studerende have et omfang på maksimalt 36.000 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på maksimalt 40.800 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på maksimalt 42.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på maksimalt 45.600 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgaverne påbegyndes under kurset og har en varighed på 10 uger inkl. evt. weekend og helligdage. Afleveringstidspunktet vil fremgå af study.ruc.dk. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam |
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
I bedømmelsen af vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer om hvorvidt eksaminationen opfylder alle formelle krav:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/06/2023 |