PDF til print    Find kalender

Basisprojekt 2 – Samspil mellem teori, model, eksperiment og simulering i naturvidenskab

Semester
F2024
Uddannelse
Den naturvidenskabelige bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Studerende bliver automatisk tilmeldt, men skal bekræfte denne tilmelding ved at tilmelde sig eksamen som gruppe. Hvis du skal skrive projektet igen, skal du kontakte natbach-studieadministration@ruc.dk.

Husk at tilmelde dig forudsætningskravet for at kunne gå til eksamen, når du tilmelder dig til eksamen

Uddybende beskrivelse

Projektet skal tage udgangspunkt i en problemstilling, som fokuserer på de enkelte naturvidenskabelige fags nærmere indretning og på hvordan der arbejdes forskningsmæssigt med at skabe ny erkendelse gennem samspil mellem teorier, modeller, eksperimenter og simulering. Projektarbejdet lægger således op til til faglig fordybelse og har fokus på faginterne problemer og metoder. Eksperimentelt arbejde indgår ofte som et centralt element. Projekterne kan siges at være ”i” naturvidenskab.

Naturvidenskab forstås bredt som de fag som er tilknyttet Nat Bach, herunder datalogi, fysik, geografi, kemi, matematik, medicinalbiologi, miljøbiologi, og molekylærbiologi samt Tek-Sam.

Du kan læse om uddannelsens struktur, projektarbejdet, studieordning, regler og meget mere på uddannelsens intranet-side

Projektforløbet

Projektet er problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret.

Projektarbejdet skal udvikle den studerendes færdigheder i at anvende naturvidenskabelige teorier og metoder under arbejdet med et afgrænset fagligt område.

Projektarbejdet indebærer en valgfri og selvstændig formulering af et problem, således at projektet giver en eksemplarisk realisering af formålet for det pågældende projekt. Projektarbejdet afsluttes med udarbejdelse af en projektrapport.

Som et integreret element i projektet udvikles den studerendes kompetencei faglig formidling i en videnskabelig kontekst gennem formidling i mundtlige foredrag, via postere, i projektrapporten eller evt. i anden form for skriftlig formidling til enbestemt målgruppe.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Projektarbejdet er normeret til 15 ECTS, svarende til 405 arbejdstimer. Nat Bach har udarbejdet en guide til hvordan studerende forventes at anvende deres arbejdstid i løbet af semesteret intranet-side

  • Opstart/gruppedannelse: 28 timer

  • Problemformuleringsseminar: 8 timer

  • Midtvejsevalueringer: 3 timer

  • Slutevaluering: 3 timer

  • Projektprøven: 2 timer

  • Gruppevejledning (inkl. praktisk hjælp i ex lab/felt): ca. 25 timer

  • I alt: 69 timer

  • Rapportskrivning: 85 timer

  • Litteratursøgning og bearbejdning i gruppen: 115 timer

  • Praktisk arbejde fx laboratorie, udformning af model, analyse, feltarbejde: 110 timer

  • Eksamensforberedelse: 25 timer

  • I alt: 405 timer

Evaluering- og feedback former

De studerende gives løbende feedback af deres vejleder - endvidere gives feedback ved problemsformulerings- og midtvejsseminaret samt ved eksamen.

Studieleder/faglig koordinator
Martin Niss (maniss@ruc.dk)
Eksamensadministration
INM Tilmelding & Eksamen (inm-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Martin Niss (maniss@ruc.dk)
Fatima AlZahraa Alatraktchi (alzahraa@ruc.dk)
Prøveform

Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.

As per 1 September 2023, the size of the project groups for basic and subject module projects is always minimum 3 students, even if it says otherwise elsewhere.

ECTS
15
Forudsætninger for at kunne gå til eksamen

Godkendelse af projektarbejdsforløbet kræver, at den studerende har deltaget aktivt og tilfredsstillende i projektforløbet herunder i følgende elementer af projektarbejdet:

  • Projektdannelsesprocessen, samt valg og afgrænsning af projektets problem.
  • Problemformuleringsseminaret, hvor projektets problem fremlægges og diskuteres på holdet.
  • Midtvejsevalueringen, herunder i udarbejdelsen af de skriftlige midtvejsevalueringsoplæg, samt i gruppens opponentvirksomhed ved midtvejsevalueringen.
  • Gruppens udarbejdelse af projektrapporten og evt. andre produkter.
  • Gruppens projektfremlæggelse og opponentvirksomhed ved den interne slutevaluering.
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Viden om og forståelse af karakteren af grundvidenskabelige problemstillinger inden for det naturvidenskabelige område

  • Viden om samspillet mellem teorier, modeller, simulering og eksperimenter

  • Viden om naturvidenskabelige begreber, teorier og metoder, der er relevante for den valgte problemstilling

  • Færdigheder i at kunne tilrettelægge og gennemføre eksperimentelle undersøgelser på en sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde

  • Færdigheder i at fremstille, analysere og tolke empiriske data ved hjælp af kvalitative og kvantitative metoder

  • Færdigheder i at anvende matematiske og andre formelle repræsentationer og metoder til problemløsning

  • Færdigheder i at vælge og anvende relevante it-værktøjer ved empirisk arbejde og simulering

  • Færdigheder i at finde og inddrage relevant videnskabelig litteratur

  • Færdigheder i at læse og anvende videnskabelig original litteratur på dansk og engelsk

  • Færdigheder i at formidle en naturvidenskabelig problemstilling og egne undersøgelser heraf i overensstemmelse med akademiske krav og normer i en projektrapport og i en poster eller i andre former for formidling

  • Kompetencer til selvstændigt og i samarbejde med andre at erkende, beskrive, afgrænse og analysere problemstillinger inden for det naturvidenskabelige område

  • Kompetencer til at identificere og forbinde elementer af teorier, modeller, simuleringer, observationer og eksperimenter i relation til den valgte problemstilling

  • Kompetencer til at kunne skelne og se sammenhænge imellem grundvidenskabelige og anvendte problemer inden for det naturvidenskabelige område

  • Kompetencer til at designe og gennemføre relevante eksperimenter, simuleringer eller anden form for tilvejebringelse af empiriske data

  • Kompetencer til at opstille og analysere matematiske modeller

  • Kompetencer til at forholde sig kritisk til de anvendte teoriers og metoders styrker og svagheder

  • Kompetencer til at studere selvstændigt og kunne samarbejde samt dele viden og refleksioner

  • Kompetencer til at tilrettelægge og styre et projektforløb inden for fastsatte rammer og tidsfrister

Overordnet indhold

Formålet med projektet er, at den studerende gennem arbejdet med et repræsentativt eksempel får erfaring med grundvidenskabelige problemstillinger inden for det naturvidenskabelige område, idet der lægges særligt vægt på sammenspil mellem teori og model på den ene side og på den anden side tilvejebringelse og analyse af empiri gennem observation, eksperiment eller simulering.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Projektet er problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret. Projektarbejdet skal udvikle den studerendes færdigheder i at anvende naturvidenskabelige teorier og metoder under arbejdet med et afgrænset fagligt område. Projektarbejdet indebærer en valgfri og selvstændig formulering af et problem, således at projektet giver en eksemplarisk realisering af formålet for det pågældende projekt. Projektarbejdet afsluttes med udarbejdelse af en projektrapport.

Som et integreret element i projektet udvikles den studerendes kompetence i faglig formidling i en videnskabelig kontekst gennem formidling i mundtlige foredrag, via postere, i projektrapporten eller evt. i anden form for skriftlig formidling til en bestemt målgruppe.

I løbet af projektarbejdet foretages der en studievejledende personevaluering i gruppen sammen med vejlederen i forbindelse med midtvejsevalueringen og igen ved afslutningen af projektet.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport og eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et af eksaminator udvalgt emne, der meddeles de studerende senest 3 hverdage inden prøven. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for hele projektrapportens faglige område.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapporten og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2-7 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 24.000-180.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 24.000-192.000 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 24.000-192.000 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 24.000-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 24.000-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 7 studerende have et omfang på 24.000-204.000 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.
Ved 7 studerende 135 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektantologien indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U24765
Sidst ændret 03/11/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Torsdag 01-02-2024 08:15 - 01-02-2024 11:45 i uge 05
BP2 - Projektdannelse (NAB)

Mandag 05-02-2024 08:15 - 05-02-2024 12:00 i uge 06
BP2 - Projektdannelse (NAB)

Mandag 05-02-2024 12:30 - 05-02-2024 12:30 i uge 06
Basisprojekt 2 - Frist for indmelding af vejlederønsker til holdkoordinator

Onsdag 07-02-2024 08:15 - 07-02-2024 12:00 i uge 06
BP2 - Projektdannelse (NAB)

Fredag 09-02-2024 08:15 - 09-02-2024 12:00 i uge 06
BP2 - Projektdannelse (NAB)

Fredag 09-02-2024 12:30 - 09-02-2024 12:30 i uge 06
Basisprojekt 2 - Frist for upload af projektbeskrivelser

Torsdag 15-02-2024 23:59 - 15-02-2024 23:59 i uge 07
Basisprojekt 2 - Deadline for registrering af eksamensgrupper i STADS

Fredag 01-03-2024 14:15 - 01-03-2024 15:30 i uge 09
BP2 - Holdmøde (NAB)

Onsdag 06-03-2024 08:15 - 06-03-2024 14:00 i uge 10
BP2 - Problemformuleringsseminar (NAB)

Onsdag 20-03-2024 08:15 - Fredag 05-04-2024 18:00 i uge 12 til uge 14
Basisprojekt 2 - Midtvejsevaluering

Onsdag 27-03-2024 11:00 - 27-03-2024 11:45 i uge 13
BP2 - Holdmøde (NAB)

Mandag 06-05-2024 08:15 - Onsdag 08-05-2024 18:00 i uge 19
Basisprojekt 2 - Slutevaluering

Onsdag 29-05-2024 10:00 - 29-05-2024 10:00 i uge 22
BP2 - Projektaflevering (NAB)

Onsdag 12-06-2024 08:15 - 12-06-2024 16:00 i uge 24
BP2 - Fremlæggelsesseminar (NAB)

Tirsdag 18-06-2024 08:15 - Fredag 28-06-2024 18:00 i uge 25 og uge 26
BP2 - Mundtlig eksamensperiode (NAB)

Torsdag 01-08-2024 08:15 - Fredag 30-08-2024 18:00 i uge 31 til uge 35
BP2 - Mundtlig reeksamensperiode (NAB)