Titel |
Køn og mangfoldighed (Videregående metodekursus - praksisrettede metoder)
|
Oversat titel |
Advanced methodology course – practice-related methods |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Lise Lotte Hansen (liselh@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60614
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et praksisrettet metodekursus har til formål at dygtiggøre den studerende til kompetent at kunne anvende en given teknik eller et redskab, som hyppigt anvendes i praksis. Kurset vil gøre den studerende i stand til argumentere for teknikken/redskabets anvendelighed og relevans i praksis og sætte den studerende i stand til at anvende teknikken/redskabet i arbejdssituationer. |
Uddybende beskrivelse |
Den tidlige kønsforskning kritiserede de traditionelle forskningsmetoder, deres relation til forskningens ’objekter’ og forestillingen om den neutrale og objektive forsker. Det har ført til centrale bidrag til forskningens metodologi. Kønsforskningen startede som kvindeforskning, men inkluderer nu både mandeforskning og mangfoldighed, intersektionelle og queer perspektiver. Erindringsarbejde er en forskningsmetode udviklet af kønsforskere, men det er også den eneste egentlige kønsforskningsmetode. Køn og mangfoldighed kan til gengæld sagtens undersøges gennem andre metoder. Vi vil på kurset udforske forskellige kvalitative metoder med køn+ i fokus. Frigørelse og forandring har fra kønsforskningens start udgjort en central del. Forskningen har derfor også været engageret i både kritik og udvikling af ligestillings- og mangfoldighedsstrategier og værktøjer. Kurset klæder jer på til at arbejde med køn, mangfoldighed/ intersektioner og ligestilling empirisk og analytisk i projekter samt giver jer grundlag for at kunne arbejde med ligestilling og mangfoldighed som konsulenter og ledere. Forudsætninger: Har du ikke deltaget i HUM/SAM bach valgkurset ’Kønsteori for begyndere og letøvede’ eller i SV-B2 kurset ’Køn, klasse, etnicitet, generationer’, så bedes du inden kursusstart læse følgende tekster: · Widerberg, K. (2005):”Køn og samfund” i Heine Andersen og Lars Bo Kaspersen. Klassisk og moderne samfundsteori. København: Hans Reitzel: 597-624 * Sune Qvotrup Jensen og Ann-Dorte Christensen (2011): 'Intersektionalitet som sociologisk begreb' i Dansk Sociologi årg. 22 nr. 4 https://rauli.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/3922 |
Pensum |
Uddrag - fuld pensumliste på moodle • Hansen, LL (2019): Køn, magt & mangfoldighed, Frydenlund Academic, Kapitel 1 (moodle) • Harding, Sandra (2015): Objectivity and Diversity. Another Logic of Scientific Research. Chapter 2 ’Stronger Objectivity for Sciences from below’: 26-51 (25s) • Søndergård, Dorte Marie (2001): ’Kønsforskningen: en udfordrer og fornyer i relation til vidensformer og forskningsstrukturer’, Kvinder, Køn & Forskning 10 (4):50-53 (4s) (moodle) • Haug, F.: Memory-Work as a Method of Social Science Research: A Detailed Rendering of Memory-Work Method • Onyx, J. & Small, J. (2001): ’Memory-Work: The Method’ i Qualitative Inquiry vol.7 no.6:773-786 • Widerberg, K. (1995): Kunnskapens Kjønn. Minner, refleksjoner og teori, Pax-forlag, kap. 10 ’Minnearbeid –en metode til at komme på sporet av erfaringerne’ * Borchorst, A. & Dahlerup, D. (2020): Konflikt & konsensus. Det danske ligestillingspolitiske regime, Frydenlund Academic, kap.2 & konklusion * Davies, B. & Harré. (2000). Positioning: The Discursive Production of Selves. I Journal for the Theory of Social Behaviour 20(1):43 – 63 * Bacchi, C. & Eveline J. (2010): Mainstreaming Politics. Gendering practices and feminist theory, University of Adelaide Press, kap. 1,2,4,5 * Temanr. af Kvinder, Køn & Forskning: Køn i Akademia, 2019 |
Tilrettelæggelse og indsats |
Der veksles mellem underviseroplæg, diskussioner og øvelser. Øvelserne indgår i eksamensportofolio. Undervisning: 20 t Forberedelse og arbejde med øvelser: 75 t Eksamen: 40 t |
Udbudsformat |
Campus |
Undervisningsevaluering |
|
Program |
Gang 1: Introduktion til kurset og kønsforskningens metodologi Gang 2: Erindringsarbejde del I Gang 3 & 4: Kan vi tælle til køn? Gang 5: At interviewe om køn+ Gang 6: Ligestilling & mangfoldighed: politik. strategier og værktøjer I Gang 7: Ligestilling & mangfoldighed: politik. strategier og værktøjer II Gang 8: At arbejde med ligestilling i praksis Gang 9 & 10: Erindringsarbejde del II |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter endt kursus vil de studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på maksimalt 24.000 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamensform: Portfolien bygger på tre øvelser fra kurset. Øvelserne skal bearbejdes af den enkelte studerende til individuel tekst med en klar systematik og argumentation. 6-10.000 tegn pr øvelse. Det nærmere indhold af øvelser og portofolio vil blive gennemgået på kurset og være tilgængeligt på moodle |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 08/05/2023 |