Titel |
Valgkursus: Pluralismens idéhistorie. Baggrund og udfordringer for det moderne demokrati
|
Oversat titel |
Elective course |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Dansk / Filosofi og Videnskabsteori / Historie
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
Afholdelse af kurset er betinget af antal tilmeldte. |
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Kim Esmark (kesmark@ruc.dk)
|
Undervisere |
Kurset tilrettelagt af Emil Lauge Christensen (ELC), Historie, og Aksel Haaning (AH), Filosofi & Videnskabsteori, med bidrag fra Esther Oluffa Pedersen (EOP), Filosofi & Videnskabsteori og Claus Bundgård Christensen (CBC), Historie. AH indleder og gennemgående tilstede ved alle kursusgange. |
Studieadministration |
IKH Tilmelding & Eksamen (ikh-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60554
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Dette kursus har til formål at give de studerende mulighed for fordybelse i et afgrænset emne, problemkompleks, forskningsfelt eller værk inden for humaniora. Kursets specifikke fokus fastlægges fra semester til semester. |
Uddybende beskrivelse |
Pluralismens idéhistorie. Baggrund og udfordringer for det moderne demokrati. Den demokratiske samfundsmodel er i disse år under stigende pres – indefra og udefra. Kurset giver overblik og grundige studier i forestillingen om mangfoldighed og den demokratiske idé og styreform – det åbne samfund. De bærende ideer og idealer, hvad satte dem i gang – hvordan er de realiseret? Vi nærlæser nøgletekster og diskuterer demokrati og pluralisme i det 21. århundrede. |
Pensum |
Tekster vil komme til at fremgå af kursets moodle-side. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Samlet arbejdsbelastning: 5 ECTS= 135 timer. Der skal påregnes i alt 134 timer, der fordeles således: Mødetimer på kurset: 16 timer (8 kursusgange à 2 timer) Løbende forberedelse: 70 timer (10 timer pr kursusgang) Afsluttende eksamensopgave: 40 timer Litteratursøgning: 8 timer Forberedelsestid omfatter både læsning af og andet arbejde med kursets pensum forud for og mellem kursusgangene samt løsning af evt opgaver undervejs på kurset, som forudsætter forberedelse. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset vil blive evalueret mundtligt på sidste kursusgang. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Kurset bestås gennem aktiv og tilfredsstillende deltagelse.
Ved aktiv deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i de med undervisningen forbundne aktiviteter (f. eks. workshops, seminarer, felt-ekskursioner, processtudiegrupper, arbejdskonferencer, supervisionsgrupper, feedback-sessioner). Ved tilfredsstillende deltagelse forstås: - at den studerende skal deltage i f.eks. mundtlige oplæg (individuelt eller i gruppe), peer rewievs, miniprojekter, tests, præsentationer, tilrettelæggelse af kursusgang. Bedømmelse: Bestået / Ikke bestået. |
Omprøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 48 timer inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 30/05/2023 |