PDF til print    Find kalender

Speciale

Semester
F2024
Uddannelse
Psykologi *
Aktivitetstype
Speciale
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Registration through STADS-Selvbetjeningwithin the announced registration period, as you can see on the Studyadministration homepage.

When registering for courses, please be aware of the potential conflicts between courses or exam dates on courses. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programs which do not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programs, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose.

Uddybende beskrivelse

Formålet med specialet er, at de studerende på baggrund af et større problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret projektarbejde tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for udvalgte områder af Psykologi. Specialet skal på et videnskabeligt grundlag demonstrere en sammenhængende forståelse af den valgte psykologiske problemstilling og dens kontekst. Centrale dele af specialet skal relatere sig tydeligt til Psykologi, som faget er beskrevet i uddannelsens kompetenceprofil og uddannelseselementer i studieordningen.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

30 ECTS = 810 timer

Evaluering- og feedback former

Der afholdes i forbindelse med specialeopstart et Speciale-network med sparring på specialeemne og mulighed for gruppedannelse - de studerende har desuden mulighed for at deltage i specialeworkshop med løbende feedback på deres specialeproces - samt et midtvejsseminar med feed-back fra medstuderende og opponentvejledere. Endvidere får studerende løbende feedback fra deres vejleder.

Herudover evalueres alle uddannelseselementer på psykologi i en treårig evalueringsturnus. Resultatet af evalueringen diskuteres i studienævn og fagudvalg. Bemærkninger angående tilrettelæggelse og indhold af uddannelseselementer kan desuden altid sendes til studielederen. - specialeworkshop udgør fx et feed-back-forum

Studieleder/faglig koordinator
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
Eksamensadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Charlotte Højholt (charh@ruc.dk)
ECTS
30
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Forståelse for de anvendte psykologiske teorier og psykologiske problemstillinger.

  • Viden om de anvendte psykologiske teoriers metodologiske grundlag og implikationer, samt kendskab til muligheder og begrænsninger ved disse.

  • Forståelse for de videnskabsteoretiske diskussioner, der knytter sig til problemstillingen og de valgte teoretiske og metodiske tilgange.

  • Identificering og formulering af en videnskabelig psykologisk problemstilling.

  • Analyse og selvstændigt arbejde med videnskabelig litteratur vedrørende teorier i forhold til specialets problemstilling.

  • Argumentation for valget af den anvendte litteratur.

  • Analyse og gennemførsel af en selvstændig og kritisk analyse af de anvendte teoretiske tilgange og metoder.

  • Gennemførsel af en selvstændig og kritisk diskussion af de teoretiske tilgange og metoder, der er anvendt i bearbejdelsen af den konkrete problemstilling.

  • Dragning af klar(e), sammenhængende og selvstændig(e) konklusion(er) på grundlag af de gennemførte analyser og behandlingen af problemstillingen.

  • Teoretisk eller praksisorienteret perspektivering af konklusionen.

  • Perspektivering af konklusionen i forhold til dens psykologiske og/eller samfundsmæssige og/eller praksisrelaterede implikationer.

  • Udarbejdelse af en videnskabeligt struktureret rapport over et selvvagt emne.

  • Selvstændig igangsættelse af et undersøgelsesforløb indenfor det psykologiske fagområde.

  • Tilrettelæggelse, styring og gennemførsel af en undersøgelse baseret på psykologiske teorier og metoder.

  • Selvstændig varetagelse af egen faglig udvikling.

Overordnet indhold

Specialemodulet omfatter et afsluttet speciale med et emne og en problemstilling valgt af den studerende selv inden for kandidatuddannelsens rammer. I specialet skal indgå elementer af teoretiske, metodiske og praktiske problemer indenfor uddannelsens område. Modulet har til formål at give den studerende dybere indsigt i et selvvalgt specialeemne og dets videnskabelige problemstillinger. Specialearbejdet har teoretisk og empirisk afsæt i konkrete psykologiske problemstillinger, som identificeres i relation til specifikke kontekster og med inddragelse af viden fra fag 2.

Type

Speciale

Undervisnings- og arbejdsform

Individuel eller gruppe vejledning.

Der kan forekomme vejledning i klynger.

Prøveform
De(n) studerende kan vælge om specialet skal bedømmes alene på baggrund af specialeafhandlingen eller på baggrund af specialeafhandlingen og en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i specialeafhandlingen.

Specialeafhandlingen kan udarbejdes individuelt eller i en gruppe. Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende.

Specialet skal for:
- 1 studerende have et omfang på 100.800-151.200 tegn inkl. mellemrum.
- 2 studerende have et omfang på 132.000-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 163.200-312.200 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 192.000-312.200 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Specialet skal forsynes med et resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Resuméet indgår i den samlede bedømmelse.

Specialer skrevet af en gruppe, skal være individualiseret ved aflevering, for at en bedømmelse udelukkende på baggrund af specialeafhandlingen er mulig. Individualiseringen skal være reel og vise, hvilken studerende, der har hovedansvaret for de enkelte afsnit. Indledning, konklusion og resumé er omfattet af fællesansvar.

Den eventuelle mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.
Ved den eventuelle mundtlige prøve tages der udgangspunkt i hele specialeafhandlingen. Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for de(t) faglige område(r), der relaterer sig til specialet.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 1 studerende 30 minutter.
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.

Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den eventuelle mundtlige præstation.
Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U40337U
Sidst ændret 27/09/2023

Undervisningsgange: