Titel |
Epidemiologi og biostatistik
|
Oversat titel |
Epidemiology and biostatistics |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Sygepleje
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk * 1. semester på kandidatuddannelsen i sygepleje (begge linjer) * 3. semester på erhvervskandidat i sygepleje (begge linjer) |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Marianne Våmosi (mariannev@ruc.dk)
|
Studieleder |
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60616
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset indeholder en forskningsmetodologisk introduktion, der er fælles med kurser "Kvalitativ forskning og metode" Formål: På den forskningsmetodologiske del introduceres til forskningsprocessen og dens begreber både ud fra en kvantitativ og kvalitativ forskningstradition, så de studerende kan opnå en helhedsforståelse af forskningsmetodologi og tilhørende metoder. De studerende skal opnå et basalt kendskab til statistiske og epidemiologiske principper og metoder, så de bliver i stand til at læse og kritisk vurdere sundhedsvidenskabelig litteratur på dansk og engelsk, hvor der er anvendt epidemiologiske og/eller statistiske metoder til at understøtte konklusionerne. Indhold: Kurset introducerer de studerende til epidemiologiske og biostatistiske metoder, og hvordan metoderne anvendes i tilvejebringelse af ny viden inden for sundhedsvidenskab. Kurset struktureres, så de studerende i løbet af kurset oparbejder færdigheder i at kunne forholde sig kritisk til resultater og konklusioner, der er frembragt med brug af fagenes metoder. I Epidemiologi vil kurset komme omkring: Hovedtyper af designs, som anvendes i epidemiologiske undersøgelser. Epidemiologiske hyppigheds- og associationsmål. Undersøgelsens interne validitet: informationsproblemer, selektionsproblemer og confounding. Effektmodifikation. Kausalitetsovervejelser. Generaliserbarhed. I Biostatistik vil kurset komme omkring: Basale deskriptive metoder. Prædiktionsinterval og sikkerhedsinterval. Statistisk test. Sammenligning af to gennemsnit. Sammenligning af to proportioner. Analyse af krydstabulerede data. Sammenvægtning af flere estimater. Lineær regression og korrelation. Simple ikke-parametriske metoder. Basale egenskaber ved multipel lineær regression, logistisk regression og Cox’s regression og disse metoders anvendelse til vurdering af confounding og effektmodifikation. I kurset vil man få brug for basale udregninger ved hjælp af lommeregner og/eller regneark i Excel. Undervisningsformer: * Forelæsning * Holdundervisning |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
|
Tilrettelæggelse og indsats |
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
|
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Ved afslutning af kurset skal den studerende kunne:
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Skriftlig tilsynseksamen m. PC Eksaminationstid: 5 time(r) Tilladte hjælpemidler: Anviste Censurform: ekstern censur Bedømmelsesform: 7-trinsskala Bemærkninger: Hjælpemidler: Alle hjælpemidler undtagen internetadgang. Prøveform ved reeksamen: Prøveformen ved reeksamen svarer til kursets ordinære prøveform. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 25/08/2023 |