Titel |
Projekt: Sundhed i tværvidenskabeligt perspektiv
|
Oversat titel |
Health in interdisciplinary perspectives |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Tværvidenskabelige Sundhedsstudier
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Studieleder |
Nicole Thualagant (nicole@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60257
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med projektet er at give de studerende eksemplarisk indsigt i en selvstændig afgrænset og motiveret problemstilling i relation til sundhed. Projektet skal samtidig give erfaring med analyse af subjektive, kulturelle, samfundsmæssige, institutionelle eller politiske vilkår af betydning for denne problemstilling med et selvvalgt og begrundet perspektiv på den problemstilling, der undersøges. De studerende skal opnå evne til refleksion over de sygdoms- og/eller sundhedsforståelser, der kan ligge bag arbejdet med den valgte problemstilling. De studerende skal demonstrere evne til at gennemføre en selvstændig analyse, hvor der er reflekteret over videnskabsteoretisk perspektiv samt teoretisk, metodisk og empirisk grundlag for projektet og for den vidensproduktion, analysen kan lede frem til. Projektet skal inddrage kvalitative data i analysen, således at der opnås færdigheder i arbejde med kvalitativ metode. |
Uddybende beskrivelse | |
Pensum |
Projektgruppen søger, fremskaffer og behandler tematisk, teoretisk og metodisk litteratur, der er relevant for projektets problemstilling. Dette sker i samråd med vejleder og eventuelt med assistance fra bibliotekar mv. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Projektet er på 15 ECTS svarende til 405 timer, som fordeler sig således: Generelt forventes det, at de studerende i gennemsnit lægger ca. 20 timer i projektarbejdet hver uge. Indsatsen varierer hen gennem semesteret. Heraf skal der mere specifikt afsættes tid til følgende aktiviteter:
Læringsaktiviteter
Projekt- og gruppedannelse: Projekt- og gruppedannelse består af en række aktiviteter såsom læsning af tekster, oplæg og plenumdiskussioner, sparring med vejledere og diskussion i grupper. Formålet er, at de studerende identificerer og formulerer relevante og realiserbare problemstillinger. Projektarbejde i grupper: Projektarbejdet foregår i grupper på 2-6 studerende. I projektarbejdet forventes det, at hver studerende bidrager produktivt til læringsfællesskabet, blandt andet ved at bidrage til facilitering af gruppemøder, udføre aftalte opgaver, give konstruktiv feedback til andre gruppemedlemmers arbejde mv. Vejledning: Efter projekt- og gruppedannelsen tildeles gruppen en vejleder. Formålet med vejledningen er at understøtte projektarbejdet gennem faglig sparring og kritik i form af konstruktiv feedback på projektgruppens arbejde. Projektvejledningen foregår med udgangspunkt i de studerendes problemformulering og under hensyn til de studerendes frihed til at vælge teori og metode inden for rammerne af læringsmålene for projektet. Det forventes, at gruppen selv tager initiativ til at aftale møder med vejleder samt forud for mødet sender en dagsorden for mødet samt læsevejledning for skriftlige oplæg. Ved starten af vejledningsforløbet foretager gruppe og vejleder en forventningsafstemning omkring vejledningen, og vejleder giver feedback på gruppeportfolioen, som gruppen sender til vejleder forud for det første møde. Retningslinjer for indholdet af gruppeportfolioen vil fremgå af en vejledning, der lægges på moodle. Intern evaluering: Projektforløbet understøttes af en intern evaluering. Her får projektgruppen gennem konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og en anden vejleder mulighed for at kvalificere projektets design, problemformulering og besvarelsen af denne. Til intern evaluering fremsender gruppen en projektbeskrivelse på 10-20 sider. Gruppen forbereder endvidere mundtlig feedback til opponentgruppen. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Projekt- og vejledningsforløbet evalueres desuden løbende i dialog med projektgruppens vejleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering af projektforløbet, som gennemføres mindst hvert 3. år. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 110.400-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 132.000-141.600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 156.000-168.000 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 168.000-182.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 168.000-182.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport samt eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg af højst 5 minutters varighed med relevans for de problemstillinger, der belyses i projektrapporten. Projektgruppen vælger selv emner for oplæggene og aftaler fordelingen af disse mellem gruppemedlemmerne. Efter de individuelle oplæg følger en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Det foretages en individuel bedømmelse af hver studerende på baggrund af projektrapporten og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 28/06/2023 |