Titel |
Projekt om udvikling og læring i en samfundsmæssig kontekst
|
Oversat titel |
Project on development and learning in a societal context |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Sabina Pultz (spultz@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60242
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med projektarbejdet på semesteret er at give den studerende en analytisk og kritisk forståelse for centrale kontekstuelle og komplekse vilkår og betingelser som psykologiske og læringsmæssige problemer er indlejret i og kunne udforske, analysere og formulere sig herom i overensstemmelse med akademiske standarder. I forlængelse af semestrets samlede formål inddrages et socialt, organisatorisk og samfundsmæssigt perspektiv- og der arbejdes teoretisk og metodisk med diskussioner og analyser af samspillet mellem kontekst og det konkret afgrænsede emne inden for socialpsykologi og læring. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Projektgruppen søger, fremskaffer og behandler tematisk, teoretisk og metodisk litteratur af et omfang på ca. 1200 sider, der er relevant for projektets problemstilling. Udvælgelsen sker i samråd med vejleder og eventuelt med assistance fra bibliotekar mv. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Den samlede studieindsats for hver studerende er 405 timer, som omtrentligt er fordelt som følger: • Vejledningsmøder, eksklusive forberedelse, 3-7 timer. Det afhænger af gruppestørrelse. • Projekt- og gruppedannelse, ca. 12 timer • Intern evaluering, eksklusive forberedelse og udarbejdelse af skriftligt og mundtligt oplæg, ca. 5 timer. • Eksamen per studerende, eksklusive forberedelse af mundtligt oplæg, ca. 1/2 time. Samlet tid anvendt til eksamen varierer med antallet af studerende i projektgruppen. • Evaluering, ca. 1 time. • Projektarbejde selvstændigt og i gruppen - i alt ca. 380 timer Det forventes samlet set, at hver studerende lægger cirka 20 timers arbejde i projektarbejdet per uge i gennemsnit. Læringsaktiviteter Der arbejdes selvstændigt i problemorienteret i deltagerstyrede grupper. Projektarbejdet understøttes af et struktureret projektudviklings- og gruppedannelsesforløb, midtvejsevaluering og gennem semestret af projektvejledning. Projektarbejdet er understøttet af de følgende læringsaktiviteter: • Introduktionsforløb for kursus og projektarbejde • Projekt- og gruppedannelse • Projektarbejdet i grupper • Vejledning • Intern evaluering • Eksamen |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Projektforløbet evalueres løbende i dialog med vejleder samt i forbindelse med projektdannelsesseminar, intern evaluering og eksamen. Projektgruppen kan desuden give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringspraksis på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af projektet kan den studerende:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 64.800-81.600 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 108.000-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 141.600-163.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 177.600-204.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamen er en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i den skriftlige projektrapport. Eksamen indledes af max 5 min. oplæg fra hver af de studerende i gruppen (2-6 studerende) ud fra et selvvalgt tema. Den resterende del af prøven gennemføres som mundtlig dialog mellem de studerende og eksaminator og censor. På baggrund af projektrapporten og den mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel karaktér efter 7-trinsskalaen. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt projektet opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at: Skriftlig del: • Identificere og afgrænse en relevant problemstilling inden for socialpsykologi og læring • Udvælge, anvende og reflektere over relevante teorier og metoder i relation til den valgte problemstilling • Udarbejde metodisk undersøgelsesdesign, der er adækvat i forhold til projektets problemstilling • Gennemføre teoretisk funderet analyse hvori institutionelle, organisatoriske og/eller samfundsmæssige betingelser medreflekteres • Diskutere, konkludere og perspektivere de gennemførte analyser således at institutionelle, organisatoriske og/eller samfundsmæssige betingelser medreflekteres • Formidle viden og indsigt skriftligt i en videnskabeligt struktureret rapport , og hvor resuméet er forståeligt blandt andre end fagfæller Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier, samt: • Præsentation, dialog og diskussion. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 01/12/2023 |