Titel |
Kvantitative metoder i psykologi og pædagogik
|
Oversat titel |
Quantitative methods in psychology and pedagogy |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig |
Sabina Pultz (spultz@ruc.dk)
|
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60241
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at gøre de studerende i stand til at forstå, anvende og forholde sig kritisk til kvantitative metoder indenfor uddannelsens forskningsområder. Kurset præsenterer den studerende for forskellige grundbegreber indenfor kvantitative metoder, og der arbejdes både praktisk og teoretisk med disse metoders muligheder og begrænsninger i forhold til at producere viden. |
Uddybende beskrivelse |
I kurset etableres et overblik over, hvad kvantitative metoder er og hvad de kan bidrage med, samt en forståelse af hvilken rolle, kvantitative metoder har spillet i psykologien og pædagogikken historisk set. Desuden introduceres til en vifte af kvantitative metoder, der anvendes i dag (eksperimenter, spørgeskemaundersøgelser, psykometriske tests). I kurset stiftes bekendtskab med forskellige kvantitative undersøgelsesdesign i psykologi og pædagogik; herunder både tværsnitsstudier og longitudinelle studier. Kurset introducerer til de grundlæggende begreber og logikker i kvantitative metoder, herunder hvad er cases og variable – og hvilke typer findes der? Hvilke gyldighedskriterier gælder for den kvantitative metode? Hvordan indsamler man kvantitative data? Hvilke typer af samplingsmetoder findes? Hvad er repræsentativitet, og hvordan sikrer man, at en stikprøve er repræsentativ? Der gives en indføring i centrale beskrivende statistiske variationsmål såsom gennemsnit, median og standardafvigelse. Der vil blive givet en række eksempler på, hvad man bruger de forskellige statistiske mål til. Kurset består desuden i praktiske øvelser, hvor de studerende lærer at lave og beskrive data og producere tabeller, figurer og grafer i et statistisk program. Som led i analysearbejdet introduceres til logikken bag en hypotese-test. Hvornår kan man konkludere, at der er en statistisk signifikant sammenhæng? Som led i det, er der gennemgang af opstilling af nulhypotese og alternativhypotese, p-værdi og signifikansniveauer. Undervejs i kurset trækker vi på toneangivende og centrale psykologiske temaer, såsom stress; både hvordan måler vi det og hvad ved vi om omfanget, personlighedstests, der baserer sig på psykologisk trækteori, etc. |
Pensum |
Der arbejdes med et fast pensum på ca. 300 sider, der består af grundbøger og andre tekster. Heraf nævnes dele nedenfor. Øvrigt pensum er tilgængeligt på Moodle før studiestart. Grundbog: Nielsen, R. S., Gundelach, P., & Frederiksen, M., Kapitel 1, ”Baggrund”, i Frederiksen, M., Gundelach, P., & Nielsen, R. S. (red.) (2017). SURVEY: Design, stikprøve, spørgeskema, analyse. København: Hans Reitzel. (Samfundsvidenskabernes metoder; Nr. 8), pp.11-28 |
Tilrettelæggelse og indsats |
Den forventede arbejdsbelastning er i alt ca. 135 timer / 5 ECTS Timerne er omtrentligt fordelt på følgende måde: Kursustilstedeværelse med forelæsninger fra underviser samt klynger, hvor der arbejdes med øvelser i grupper: 20 timer Generel forberedelse mellem kursusgange: 80 timer Færdighedstilegnelse i statistikprogram: 10 timer Eksamen: 24 timer Evaluering: 1 time Læringsaktiviteter
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Der foretages også en afslutningsvis mundtlig evaluering på kurset, hvorfra der sendes en skriftlig opsamling til studieleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan den studerende
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 9.600-14.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 3 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kurset afsluttes med en individuel skriftlig hjemmeopgave. Opgaven er en individuel og selvstændig aflevering af en opgave, som trækker på den viden og de færdigheder, som er opbygget og opøvet gennem forelæsninger og gruppearbejde i klynger undervejs i kurset. Bedømmelseskriterier: I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 08/11/2023 |