Titel |
Samfundsmæssige betingelser for menneskers hverdagsliv
|
Oversat titel |
Societal conditions for people’s everyday life |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Socialpsykologi og Læring
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning | |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. You register for activities through stads selvbetjening during the announced registration period, which you can see on the Study administration homepage. When registering for courses, please be aware of the potential conflicts and overlaps between course and exam time and dates. The planning of course activities at Roskilde University is based on the recommended study programmes, which should not overlap. However, if you choose optional courses and/or study plans that goes beyond the recommended study programmes, an overlap of lectures or exam dates may occur depending on which courses you choose. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Maja Røn-Larsen (mrl@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60240 / U60240GB
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kursets formål er at give de studerende dybdegående forståelse for forholdet mellem subjektet og den bredere samfundsmæssige kontekst. Med udgangspunkt i aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser, gør kurset de studerende i stand til at forstå, analysere og kritisk reflektere over sammenhænge mellem bredere og komplekse samfundsmæssige, institutionelle og teknologiske kontekster og menneskers udviklings- og læreprocesser i hverdagslivet. De studerende skal ud fra en problemorienteret tilgang lære at forstå betydningen af bredere problematikker, kriser og muligheder. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset bygger på og videreudvikler første semesters teoretiske tilgange til og begreber om det socialpsykologisk forståede subjekt samt dets udviklings- og læreprocesser. På kurset diskuteres den socialpsykologiske teoris muligheder og begrænsninger i analysen af aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og historisk formede udviklingstendenser. Bl.a. belyses teoretisk og empirisk, hvordan subjektet, dets krop og dets relationer til omverden er indlejrede i og udfordret af disse samfundstendenser og processer i hverdagslivet. Kurset har også fokus på, hvilken funktion professionalisering, uddannelsesplanlægning og politik har i udformningen af subjekters lærings- og udviklingsbetingelser i samfundet. På kurset diskuteres endvidere hvorvidt subjektet er og kan være med til at forandre sociale og samfundsmæssige forhold både individuelt og kollektivt. På kurset arbejdes med forskellige aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og historisk formede udviklingstendenser, som for eksempel:
|
Pensum |
I alt ca. 800 sider, som er tilgængelig på Moodle før kursusstart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Samlede forventede arbejdsindsats 270 timer (10 ECTS), fordelt på følgende aktiviteter:
Læringsaktiviteter
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. I kurset indgår endvidere en løbende feedback på studerendes fremlæggelser. Der foretages også en afslutningsvis mundtlig evaluering på kurset, hvorfra der sendes en skriftlig opsamling til studieleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 19.200-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 5 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Opgaven skal dokumentere, at den studerende besidder en sikker beherskelse af det danske skriftsprog, herunder grammatik og sproglig korrekthed. Bedømmelse: bestået/ikke-bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Kursets eksamen består i en individuel besvarelse af en skriftlig hjemmeopgave stillet af kursusansvarlig ved kursets afslutning. Besvarelsen tager udgangspunkt i selvvalgt case eller empirisk materiale indenfor kursets rammer, som analyseres ud fra den viden og de tilgange, de studerende er blevet præsenteret for på kurset. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af den individuelle skriftlige hjemmeopgave vil der blive lagt vægt på, hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav, stave- og formuleringsevnen i opgaven, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 03/11/2023 |