Titel |
Formidlingsprojekt: Samarbejde, deltagerinvolvering og design
|
Oversat titel |
Communication Project: Collaboration, participant involvement and design |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Social Intervention
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk at vælge ml. Formidlingsprojekt: samarbejde, deltagerinvolvering og design eller praktikorienteret formidlingsprojekt |
Undervisningssprog |
Dansk / English
|
Studieordning | |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
|
Studieleder |
Trine Østergaard Wulf-Andersen (wulf@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60232 / U60232GB
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med projektarbejdet er at de studerende ud fra en selvvalgt problemstilling teoretisk og praktisk undersøger design, bruger-/borgerinvolvering og samarbejde i et interventionsprojekt i en specifik kontekst. Formidlingsprojektets formål er desuden at de studerende får erfaring med at arbejde i en række eksemplariske formidlingsformater, der har relevans i forskellige interventionskontekster. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med projektarbejde i grupper er at give den studerende mulighed for at tilegne sig faglig viden og kompetencer ved at foretage en eksemplarisk problemorienteret undersøgelse inden for social intervention. Gruppen identificerer, vælger og formulerer selv projektarbejdets problemstilling. Det indledende arbejde med at indkredse problemstillingen sker ifm projektudviklingsseminarer, hvor de studerende i fællesskab og med sparring fra uddannelsens vejledere arbejder med at identificere problemer og interesseområder, kvalificere projektideer og påbegynde formuleringer af videnskabelige problemstillinger inden for social intervention – med særligt fokus på design, bruger/borgerinvolvering og samarbejde i et interventionsprojekt i en specifik kontekst. Dette arbejde ligger til grund for de studerendes projektvalg og projektgruppernes formation. Herefter organiserer projektgruppen selv det teoretiske og praktiske arbejde med den valgte problemstilling og belyse den med henblik på design, bruger/borgerinvolvering og samarbejde og med at udarbejde formidlingsprojektet. Gruppen søger og finder selv, med sparring fra vejleder, den litteratur og evt. andet materiale dette kræver. Formidlingsprojektets formål er desuden at de studerende får erfaring med at arbejde i og reflektere over en række eksemplariske formidlingsformater, der har relevans i forskellige interventionskontekster. Formidlingsprojektet består derfor af to dele: en formidlingsdel og en projektdel. Formidlingsdelen omfatter ét af følgende produkter, som må fylde 7-10 sider af det samlede formidlingsprojekt:
Nærmere beskrivelser af forventninger og krav til de forskellige produkter fremgår af moodle og i forbindelse med undervisningen Projektdelen fylder resten af det samlede omfang. Den udfolder og perspektiverer den interventionsproblemstilling, som formidlingsdelen vedrører. Projektdelen omfatter teoretiske og metodiske refleksioner over formidlingsdelens produkt, og hvordan produktet har relevans og implikationer for samarbejde, bruger/borgerinvolvering og/eller design i forbindelse med social intervention. Formidlingsprojektet understøttes gennem klynger for hele holdet, som kvalificerer de studerendes valg af og arbejde med produkt. Arbejdet understøttes af vejleder, som sparrer med gruppen og giver feedback på gruppens arbejde i alle projektarbejdets faser. Ved den interne evaluering får projektgruppen, gennem gensidig konstruktiv og kritisk diskussion med en opponentgruppe og anden vejleder, mulighed for at kvalificere formidlingsprojektets problemformulering og to dele. Der bruges 45 min. per projektgruppe til denne diskussion. |
Pensum |
I projektudviklingsfasen samt i forbindelse med klynger for hele holdet læses der faglig litteratur til understøttelse af projektgruppernes valg og udvikling af formidlingsprodukt. Fælles pensum for dette angives via Moodle. I løbet af projektarbejdet læser gruppen faglig litteratur, som bruges til udviklingen af problemformuleringen, til valg af teori og metode og til kvalificering af analyser og produkter. Den faglige litteratur, som identificeres og udvælges i dialog med vejleder, udgør aktivitetens pensum. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Projektarbejdet på Social Intervention løber over hele semestret og foregår i grupper, som selv formulerer deres problemstilling og organiserer (sam)arbejdet vedrørende et problemorienteret, eksemplarisk projekt. Projektarbejdet omfatter foruden gruppens eget arbejde deltagelse i fælles projektudviklingsseminarer ved semestrets begyndelse, klynger og intern evaluering, som bidrager til at udvikle og kvalificere projektgruppernes arbejde. Projektarbejdet er med sine 15 ECTS berammet til en samlet arbejdsindsats på 420 timer, som gruppen i fællesskab organiserer, fordelt på gruppe- og vejledningsmøder, individuelt og kollektivt arbejde med læsning, skrivearbejde, feedback, evt. empiriindsamling mm. samt deltagelse i seminarer og klynger, intern evaluering og eksamen. Hver gruppe tildeles straks efter projekt- og gruppedannelsen en vejleder, som bistår gruppens arbejde med at planlægge og udvikle projektet samt udarbejde projektrapporten. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Vi lægger vægt på den løbende, gensidige, formative dialog mellem studerende og undervisere/vejledere og mellem studerende indbyrdes mhp. at styrke læreprocesserne og løbende afstemme forventninger og justere (sam)arbejdsformer. Gruppen foretager således løbende forventningsafstemninger og evalueringer af gruppens arbejde og samarbejde. I forbindelse med vejledning foretages ligeledes løbende forventningsafstemning og evaluering. Projekt- og gruppedannelsesforløb og midtvejsevaluering evalueres mundtligt efter deres afslutning. Det samlede projektforløb evalueres gensidigt i mundtlig dialog med vejleder samt via et skriftligt spørgeskema efter den samlede aktivitets afslutning. |
Program |
Projektudvikling og gruppedannelse: Ved semesterets begyndelse. Beskrivelse af seminarernes indhold samt formål, forventninger og proces deles via Moodle. Klynger: To til tre klyngemøder af et par timers varighed i løbet af semestret, som forestås af den semesteransvarlige i samarbejde med andre vejledere. Klyngerne fokuserer på at kvalificere de studerenes produkter i form af interventionsdesign eller projektansøgning. Intern evaluering: Afholdes omtrent en måned før projektaflevering. Beskrivelse af formål, forventninger og proces knyttet til intern evaluering deles via Moodle. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter at have gennemført dette studieelement vil den studerende kunne:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-7 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 96.000-103.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 144.000-151.200 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. - 7 studerende have et omfang på 177.600-184.800 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Ved 7 studerende 135 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen. Tilladte hjælpemidler ved prøven: PowerPoint præsentation eller tilsvarende samt noter til oplæg/præsentation. Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes formidlingsprojekt. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i formidlingsprojektet. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til formidlingsprojektets faglige område. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af formidlingsprojektet og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Bedømmelsen sker i forhold til i hvilken udstrækning den studerende demonstrerer kompetencen til at:
Ved afslutning af projektforløbet afleveres en læringslog. Formålet med læringsloggen er, at de studerende løbende og systematisk reflekterer over den faglige profil, de er ved at opbygge. Spørgsmål, der kan understøtte refleksioner over, hvordan det samlede semester har bidraget til de studerendes faglige udvikling, fremgår af moodle. Læringsloggen skal være mellem 1-3 sider af 2400 anslag, og der afleveres én læringslog for hver studerende i gruppen i digital eksamen samtidigt med formidlingsprojektet. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 08/11/2023 |