Titel |
Specialiseringskursus: Digital Leder
|
Oversat titel |
Specialisation course: Digital Manager |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Digital Transformation
|
Aktivitetstype |
Valgfrit Det er obligatorisk, at man skal vælge ét af specialiseringskurserne. Det er valgfrit at vælge ml. Digital Leder eller Digital Designer. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Nina Boulus-Rødje (ninabr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60081
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med specialiseringskurserne er at give de studerende mulighed til at specialisere sig inden for digital ledelse og sætte de studerende i stand til at forstå samspillet mellem det digitale, organisationen og forretningen, samt sikre samspil med virksomhedens it-arkitektur, forretningsmodeller, digitalisering strategier, ledelse og styring |
Uddybende beskrivelse |
Kurset giver deltagerne avanceret indblik og færdigheder i aspekterne af at kunne agere som digital leder forstået som at have digitalt lederskab. Kursets formål er at give de studerende indsigt i og kompetencer til at:
I kurset gennemgås følgende emner over følgende aspekter af den digitale lederrolle: - Enterprise arkitektur - Proces-innovation - it-strategi - it-governance - udbud og kravspecifikation - evaluering af og med IT Kurset består af lektioner med lige dele oplæg og lige dele øvelser baseret på teorien. I øvelserne vil der gøres brug af en eller flere eksemplariske cases med formålet at opnå læringsmålene. Kurset giver deltagerne avanceret indblik og færdigheder i aspekterne af at kunne agere som digital leder forstået som at have digitalt lederskab. Fx er det altafgørende at en digital leder har: […] an across-the-board understanding of technology at a high level and of the real-world issues and problems the system is required to solve. You should have real experience with designing and building systems, although it may not always be possible to have direct, practical knowledge of the specific technologies you plan to use […] People skills are very important, such as the ability to build consensus, facilitate change, and rapidly learn about unfamiliar business areas and technologies. Rozanski and Woods, 2014, pp. 66-67. I kurset gennemgås følgende emner med teorier og metoder som beskriver og hjælper med at udfylde grundområderne af digitalt lederskab: - Enterprise arkitektur: herunder it-arkitektur, arkitektens rolle, systemtænkning, proces og værktøjskasse. - Proces-innovation: herunder scenariebeskrivelser, procestænkning, værdikæder og modellering af disse, samt business proces management. - IT-strategi: herunder langtidsplanlægning, positionering, alignment forretningsmodeller, vision og strategieksekvering - IT-governance: herunder evidensbaseret ledelse, rolledefinition, compliance mm. - Udbud og kravspecifikation: herunder - Kompleksitet: herunder assessment, definition og mitigation, samt forskellen på navigation og reduktion. - Evaluering af og med it: herunder gevinstdefinition, gevinstmåling, gevinstrealisering. |
Pensum |
Litteratur og materialeliste vil bestå af centrale bøger om enterprise- og it-arkitektur, samt det nyeste state-of-the-art forskningslitteratur inden for digitalt lederskab. Listen vil blive løbende vedligeholdt som kurset udvikler sig. Pensumlisten består af en netto-liste som er kernestoffet og den studerende udvælger herefter litteratur fra en overordnet brutto-liste til den skriftlige aflevering. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset er bygget op omkring to ugentlige mødedage med lektioner og øvelser. Øvelser og præsentationer vil blive blandet 50/50 af lektionstiden. De studerende afleverer i grupper en 20 sider lang refleksionsrapport som skriftlig aflevering baseret på udvalgt litteratur fra kurset, som skal illustrere de studerendes evner til at tilegne sig, applikere, vurdere og reflektere over viden på området inden for Digital Leder. Refleksionsrapporten bør omfatte udvalgte områder inden for digitalt lederskab, samt tage udgangspunkt i at formidle, anvende og applikere konkret litteratur til et konkret eksempel og forholde sig kritisk reflekterende hertil. Refleksionsrapportens krav til indhold og struktur opgives i starten af kurset. Kurset afholdes parallelt med specialiseringsprofil-projektet, hvor de studerende anvender grundlæggende aspekter fra kurset Digital Leder og arbejder med en case-virksomhed i grupper. Studieindsats Kurset er 10 ECTS, svarende til en arbejdsbelastning på cirka 270 timer. Den ugentlige belastning i de første 8 uger vil være ca 18 timer, hvoraf 7 vil være konfrontationstid og og 11 timers forberedelse. (Det vil sige i alt 84 timers konfrontation og 148 timers forberedelse).
Læringsaktiviteter Holdundervisning og øvelser. Der vil også blive arbejdet med gruppearbejde der kan supplere det sideløbende projektarbejde. Lektionerne vil bestå af 100 minutters præsentation og 100 minutter øvelser. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres formativt første gang ca efter 8 uger og til sidst i kursusforløbet. Der bruges surveys og efterfølgende konstruktiv dialog for at kunne ændre kurset i en retning der passer til holdet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
De studerende vil oparbejde viden og færdigheder til at
|
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af skriftlig aflevering
Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 48.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den mundtlige eksamen indledes af den studerende med et kortvarigt oplæg på 2-3 minutter. Oplægget efterfølges af spørgsmål som kan tage udgangspunkt i hele pensum samt den valgte litteratur til den skriftlige rapport i dialog med eksaminator og studerende. Bedømmelseskriterier
I bedømmelsen af det skriftlige produkt vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende kan:
I bedømmelsen af den mundtlige præstation vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende kan:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 30/01/2024 |