Titel |
Digital implementering og forandring
|
Oversat titel |
Digital implementation and change |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Digital Transformation
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
5
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Nina Boulus-Rødje (ninabr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60086
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kurset er at sætte de studerende i stand til at forstå samspillet mellem det digitale og den konkrete implementering af forandringer i en organisation, samt at kunne anvende forskellige fremgangsmåder og perspektiver til ledelse og styring af organisatorisk forandring. De studerende skal lære at vælge en passende fremgangsmåde for an forandring, givet en organisatorisk kontekst og forandrings-situationen i en organisation. Valget skal afspejles i en plan for en forandring, som den studerende skal kunne implementere i en organisation |
Uddybende beskrivelse |
Overordnet indhold: Formål med dette kursus er at sætte de studerende til at forstå samspillet mellem det digitale og den konkrete implementering af forandringer i en organisation, samt at kunne anvende forskellige fremgangsmåder og perspektiver til ledelse og styring af organisatorisk forandring. Kurset giver de studerende et overblik over organisationsteori og forskellige tilgange til organisatoriske forandringer ssom det fremstår ifm. digital transformation. Organisatoriske forandringer dækker tilgange som f.eks. ”disruption” eller ”reengineering” af forretningsprocesser, ledelsesdrevet, målingsdrevet, og produktionsfokuseret forandring, samt mere kritiske og reflekterende tilgange så som medarbejder- og læringsdrevet forandring, udforskning, translation og transformation, så vel som socialisering og relationel koordinering. Desuden vil valgfri eller frivillig ændring og mekanismerne, der påvirker spredning og anvendelse af det digitale, blive dækket. De studerende skal lære situationsbestemt at vælge en passende fremgangsmåde for en forandring, givet en organisatorisk kontekst og en forandrings-vision for en organisation. Valget skal afspejles i en plan for en forandring, som den studerende skal kunne implementere i en organisation. |
Pensum |
Literatur og materialeliste vil bestå af centrale bøger og/eller artikler. Herunder: Hagedorn-Rasmussen, P., Pries-Heje, J., Bødker, K., Elsborg, S., & Scheuer, J. D. (2016). Robust organisationsforandring: Design og implementering i orkanens øje. Samfundslitteratur. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Kursets 5 ECTS udgør 135 timer i arbejdsindsats, fordelt på følgende:
Læringsaktiviteter Kurset vil følge forskellige type læringsaktiviteter, som fx
|
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Der vil løbende indsamles feedback i løbet af semesteret sammen med en afsluttende formel evaluering i slutningen af kurset. |
Program |
Kurset vil dække en række emner indenfor digital implementering og forandring, som fx., 1. Introduktion og grundmodeller for forandring 2. Psykologiske, sociologiske og teknologiske mekanismer der påvirker den enkeltes holdning til og deltagelse i forandring 3. Ledelsesdrevet og tvungen forandring, Lewin og Kotters model 4. Frivillig forandring 5. Medarbejder- og specialist-drevet forandring 6. Læringsdrevet forandring og adfærdsdesign (nudging) 7. Socialisering, social kapital og relationel koordinering til forandring 8. BPR, Innovation og disruption 9. Produktions-fokuseret, og målingsdrevet forandring 10. Forandrings-nexus’en til situationsbestemt forandring |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
De studerende vil oparbejde viden og færdigheder til at
|
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 48.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 20 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
I bedømmelsen af prøven vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende:
Og hvorvidt opgaven opfylder alle formelle krav. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 02/06/2023 |