Titel |
Grundlag for planlægning - Grundkursus med feltstudier
|
Oversat titel |
Basis for planning – Foundational course with field work |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Bæredygtig Omstilling (TekSam)
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig | |
Studieleder |
Simon Bolwig (bolwig@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60015
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset har til formål at introducere til generelle analytiske og teoretiske perspektiver på planlægning og facilitering af bæredygtig omstilling og give de studerende praktisk kendskab til planlægningen gennem et tilhørende feltkursus. Kurset kombinerer viden om samfundsvidenskabelige planlægningsteorier og -traditioner, begreber og fremgangsmåder med viden om det teknisk-naturvidenskabelige grundlag for planlægning af bæredygtig omstilling samt viden om planlægning i praksis gennem det tilhørende feltkursus. |
Uddybende beskrivelse |
Forelæsninger, gruppearbejde, felttur til Bornholm i uge 11 (10.-15. marts), og gruppeopgave. Teoretiske perspektiver på bæredygtig omstilling (herunder innovation), governance, og planlægning kombineres med cases fra forskellige områder og sektorer, fx. energi, klima, landbrug og naturressourcer, miljø, og affald/cirkulær økonomi. Fokus i dette kursus er på hvordan bæredygtig omstilling og planlægning kommer til udtryk og implementeres på regionalt og lokalt niveau, dvs. under indflydelse af lokale forhold, betingelser og praksisser: politiske, sociale, kulturelle, økonomiske, erhvervsstruktur, naturressourcer, mm. Her vurderes også samspillet mellem lokale forhold og offentlig politik/regulering, markedsforhold og infrastruktur (fx hvad angår energi) på højere niveauer (nationalt, EU, globalt). Nye og innovative perspektiver på bæredygtig omstilling og planlægning diskuteres, f.eks. helhedsorientering, missioner som retningssættende for bæredygtighed i politik og virksomheder, nye ejerskabsformer i produktion og forbrug, samt standarder og programmer for rapportering af klimamål og -regnskaber (f.eks. GHG Protocol og Science-Based Targets initiative). Ofte inddrages feltturens geografiske område, Bornholms Regionskommune, som empirisk grundlag: Forandringsteorier - med fokus på theory of change (TOC) er en strukturerende tilgang for kurset og for kursusopgaven (eksamensopgaven). Dataindsamling inkluderer forskellige feltarbejdsmetoder og det etnografiske feltarbejde. Metoder og teorier fra K1 kurser samt K2 metodekursus forventes også inddraget i feltarbejdet og eksamensopgaven. Undervisningen suppleres med oplæg fra gæsteforelæsere fra virksomheder, kommuner, og tænketanke. |
Pensum |
Teoretisk, metodisk og empirisk litteratur om bæredygtig omstilling, governance, og miljø-, klima-, og ressource-planlægning med fokus på de regionale og lokale niveauer. Litteratur om nye og innovative perspektiver på bæredygtig omstilling og planlægning. Plandokumenter på udvalgte planområder, og dokumenter for feltturens geografiske områdekommune, virksomheder, NGO’er og vidensinstitutioner. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset tilrettelægges i samarbejdet mellem kursusansvarlig og forelæsere, og vil udvikle sig i form og indhold løbende efter studerendes behov og aktuelle problemstillinger i planlægningens bidrag til bæredygtig omstilling.
10 ECTS = 270 timer: 40 timer til forelæsninger og gruppearbejde ’i klassen’ (10 kursusgange @ 4 timer); 40 timer til deltagelse i feltkurset; 70 timer til forberedelse af kursusgange (10 kursusgange @ 7 timer); 10 timer til ekstra forberedelse af feltkursus; 50 timer til gruppeopgaver og -feedback; 30 timer til udarbejdelse af eksamensopgave; 30 timer til forberedelse og deltagelse i mundtlig eksamen.
• Holdundervisning med forelæsninger, diskussioner og gruppearbejde. • Gruppedannelse som afsæt for diskussioner undervejs, for feltturens egne undersøgelser og opgaveudarbejdelse (se sidste punkt), samt endelig eksamensopgave udformning og gruppeeksamen. • Vejledning i gruppearbejdet på felttur og i opgave. • Felttur med overnatning, besøg i kommune, på energi- og miljøanlæg, hos industrier og fødevareproducenter, i naturområder, mm. • Opgaver undervejs: udformning af problemområde, interviewplan og læsningsplan for feltturens undersøgelser, dernæst udformning af abstract for feltturens resultater og af PowerPoint præsentation for alle på kurset samt gæster fra felten. • Opgaveaflevering for hele kurset. |
Udbudsformat |
Forelæsninger foregår på Campus og på feltturens destination. Felttur - 5 dage. Gæsteoplæg fra erhvervsfolk, NGO og vidensinstanser fra feltområdet. |
Undervisningsevaluering |
Evaluering sker løbende mundtligt samt ved kursusafslutning, hvor kurset evalueres i en dialog mellem studerende og underviser. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Skriftlige evalueringer går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringer på studienævnets side på intranettet. |
Program |
Model for hver kursusgang før og efter felttur
Foreløbigt kursusprogram
Felttur på Bornholm (uge 11) - Søndag aften: Udrejse til Bornholm (Nexø Hostel). - Mandag og ½ tirsdag: Fælles program for alle hele dagen. - ½ tirsdag, onsdag og torsdag: Gruppernes individuelle feltarbejde. - Fredag: Fælles minikonference i Rønne og hjemrejse.
Aflevering af gruppeeksamensopgave (essay), som struktureres i henhold til TOC-teori og metode. Mundtlig gruppeeksamen |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Viden, færdigheder og kompetencer:
|
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af skriftlig aflevering.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Det skriftlige produkt skal for: - 2 studerende have et omfang på 14.400-28.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 16.800-33.600 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 16.800-33.600 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 19.200-38.400 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 19.200-38.400 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 45 minutter. Ved 4 studerende 60 minutter. Ved 5 studerende 65 minutter. Ved 6 studerende 70 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Prøveform Gruppeeksamen baseret på gruppeopgave. Eksamen foregår som følger: • Eksaminator udfærdiger individuelle eksamensspørgsmål (1 spørgsmål per gruppemedlem), der tager udgangspunkt i gruppeopgaven og adresserer relevante teorier, begreber eller metoder relateret til pensum. • Hvert gruppemedlem modtager på e-mail ét eksamensspørgsmål 3 hverdage før dagen for eksamen. Spørgsmålene fordeles tilfældigt blandt gruppemedlemmerne. På basis af spørgsmålet forberedes et individuelt mundtligt oplæg på 3-4 minutter, støttet af 1-2 slides. • Alle gruppemedlemmers individuelle slides samles i én præsentation forud for eksamen. • Til eksamen holder hver studerende (gruppemedlem) sit oplæg på 3-4 minutter, hvorefter den studerende eksamineres individuelt i 4-5 minutter. • Når alle studerende er blevet eksamineret individuelt, foregår den mundtlige prøve som en samtale mellem eksaminator og gruppen. Dialogen knytter an til feltarbejdet og den gennemførte analyse. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af ’Grundlag for planlægning – Grundkursus med feltstudier’ vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende: • Kan reflektere over betydningen af det teknisk-naturvidenskabelige grundlag for bæredygtig omstilling. • Kan vurdere og evaluere forskellige samfundsvidenskabelige teoretisk-analytiske perspektiver og deres relevans for forskellige sektorer, planlægningsproblemstillinger og bæredygtig omstilling. • Kan vurdere og evaluere lokal planlægnings betydning for bæredygtig omstilling. • Kan vurdere og reflektere over feltarbejdsmetoder og deres relevans for forskellige empiriske problemstillinger og situationer, eksemplificeret igennem feltstudiet på Bornholm. • Kan vurdere og diskutere relevans af teori- og metodeelementer fra forelæsningerne og kursuslitteraturen ift. udvikling af eksamensopgavens empiriske emnefelt. Desuden hvorvidt den skriftlige eksamensopgave opfylder alle formelle krav. Der lægges vægt på, at den skriftlige fremstilling i opgaven er videnskabelig klar og præcis, at opgaven er logisk inddelt i kapitler og afsnit, med tydelige og dækkende overskrifter, og korrekt henvisning til figurer/tabeller og kilder, og et minimum af stavefejl og grammatikfejl. Obligatorisk deltagelse i kursets felttur For at bestå kurset skal man deltage i kursets 5-dages felttur, da det kun er under denne felttur, at man kan tilegne sig erfaring med og kompetencer i de feltarbejdsmetoder som er centrale læringsmål i kurset. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 17/10/2023 |