PDF til print Find kalender

Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling

Titel
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling
Oversat titel

Project in planning for sustainable transition

Semester
F2024
Kandidatuddannelse i
Bæredygtig Omstilling (TekSam)
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
15
Aktivitetsansvarlig
Simon Bolwig (bolwig@ruc.dk)
Studieleder
Simon Bolwig (bolwig@ruc.dk)
Undervisere

Andreas Aagaard Christensen, anaach@ruc.dk Ane Kirstine Aare, akaare@ruc.dk Bo Elling, be@ruc.dk Cristina C. Landt, cclj@ruc.dk Henrik Hauggaard-Nielsen, hnie@ruc.dk Niels Heine Kristensen, nheinek@ruc.dk Simon Bolwig, bolwig@ruc.dk Stine Rosenlund Hansen, stroha@ruc.dk Thomas Budde Christensen, tbc@ruc.dk Tobias Pape Thomsen, tpapet@ruc.dk Tyge Kjær, tk@ruc.dk

Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60014
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

Projektet har til formål at give kompetencer til at analysere og evaluere forudsætninger for og konsekvenser af offentlige og private planlægningstiltag rettet mod bæredygtig omstilling.

Uddybende beskrivelse

Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling sigter på at analysere, vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling. Fokus er på målrettet planlægning af et konkret miljø- og ressourceproblem, dets aktuelle eller potentielle effekter for miljø og samfund samt analyse, vurdering og opstilling af forslag til planlægningsindsats for bæredygtig omstilling. Projektarbejdet kan fokusere på problemer relateret til at omsætte strategi og miljømål i konkrete initiativer og planer, involvering af aktører, valg af virkemidler, over udfordringer relateret til implementering og håndhævelse. Grundlaget for analyser, vurderinger og udvikling af planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling bygger på indsigt i og anvendelse af teknisk-naturvidenskabelig såvel som samfundsvidenskabelig viden.

Pensum

Der opgives ikke pensum for projekt i planlægning for bæredygtig omstilling.

Projektarbejdet bygger på problemorientering, teknisk-naturvidenskabelig og samfundsvidenskabelig viden og anlægger et planlægningsperspektiv. Projektet sigter på at undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser, offentlige såvel som private, for at styre mod bæredygtig omstilling, herunder vurdere behov for ny viden og kompetenceopbygning inden for et afgrænset område.

Vidensgrundlaget for projekt i planlægning for bæredygtig omstilling bestemmes af den valgte problemformulering og hvad der er fokus på at analysere for at vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling. Projektet bygger på en selvvalgt problemstilling som knytter an til et aktuelt miljøproblem og et eller flere reguleringsfelter. Den studerende vælger ud fra den valgte problemstilling begreber, teorier og metoder, fra såvel det teknisk-naturvidenskabelige som det samfundsvidenskabelig felt, som vurderes at udgøre et relevant grundlag for at besvare problemformuleringen og evt. arbejdsspørgsmål.

Vidensgrundlaget for projektarbejdet er betinget af miljøproblemets afgrænsning og de valg og fravalg som rammesætter problemformulering, teori og metode, analyse og løsningsforslag. Projektet forudsætter eksplicitte refleksioner over relevans og rækkevidde samt behov for at indsamle ny viden for at analysere, vurdere og opstille planlægsindsatser for bæredygtig omstilling. Det kan være spørgsmål relateret til behov for at kombinere begreber, teorier og metoder på nye måder eller behov for at tilvejebringe ny empirisk viden for at analysere, vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling.

Vidensgrundlaget for at undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser kan udgøre viden om miljømål, love og regler, planer, planprocesser, aktører såvel planindsatser som implementering og håndhævelse.

Vidensgrundlaget for projektet og relevansen af at integrere teknisk-naturvidenskabelig såvel som samfundsvidenskabelig viden drøftes med projektvejleder, opponentgruppe og opponentgruppens vejleder til problemformuleringsseminar og intern evaluering.

Tilrettelæggelse og indsats

Studieindsats

For til fulde at leve op til projektarbejdets målsætninger er der en klar forventning til studerende om aktiv deltagelse i problemformuleringsseminar, møder med projektvejleder og intern evaluering samt aflevering af skriftlige oplæg til problemformuleringsseminar og til intern evaluering, inklusiv individuel studieforløbsbeskrivelse.

Projektforløb i planlægning for bæredygtig omstilling på 15 ECTS svarer til en forventet arbejdsindsats på 405 timer. Heraf anvendes:

  • 40 timer til semesterstart, herunder deltagelse i inspirationsoplæg, sessioner med ideudvikling, projektdannelse og sparring med medstuderende og potentielle projektvejleder. Afsluttes med gruppedannelse og formulering af projektbeskrivelse.

  • 260 timer til udarbejdelse af projektrapport eksklusiv koordinering og udarbejdelse afskriftlige og mundtlige oplæg til problemformuleringsseminar og intern evaluering.

  • 5 timer til udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelse, inklusiv dialog med vejleder om progression i studieforløbet og ønsker til kompetenceprofil.

  • 20 timer til møder med projektvejleder om projektets problemformulering, afgrænsning, teori og metode, analyseramme, indsamling og analyse af empiri, resultater og perspektiver samt drøftelse af studieforløbsbeskrivelse og progression i studieforløbet inklusive problemformuleringsseminar og intern evaluering.

  • 20 timer til problemformuleringsseminar inklusiv koordinering og udarbejdelse af skriftligt oplæg til seminaret, og forberedelse af skriftlig og mundtlig peer feedback.

  • 50 timer til intern evaluering inklusiv koordinering og udarbejdelse af skriftligt oplæg til intern evaluering, og forberedelse af skriftlig og mundtlig peer feedback.

  • 10 timer til eksamen, inklusiv koordinering og forberedelse af mundtlig oplæg.

Læringsaktiviteter

Selvstændigt arbejde med planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling

Projektarbejdet i planlægning for bæredygtig omstilling bygger på selvstændigt arbejde med at analysere, vurdere og foreslå en planlægningsindsats for at håndtere eller løse et aktuelt eller fremtidigt miljøproblem. Projektarbejdet sigter på at formulere og udvikle en planlægningsorienteret problemstilling, udvælge relevante begreber, teorier og metoder fra det samfundsvidenskabelige og det teknisk-naturvidenskabelig felt, styre indsamling af viden og empiriske data, samt vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling på et afgrænset område. Projektarbejdet bygger på en selvvalgt problemformulering, begrunder og anvender begreber, teorier og metoder fra det teknisk-naturvidenskabelige felt og samfundsvidenskaberne, og anlægger et planlægningsorienteret perspektiv på bæredygtig omstilling.

Semesterstart med inspiration til projektdannelse

Semesterstarten begynder med et fælles arrangement for alle studerende på kandidatuddannelsen i Bæredygtig omstilling (TekSam) og inkluderer studerende på Teksam Fagmodul I.

Semesterstartens fællesdel giver et overblik over aktuelle perspektiver på planlægning for bæredygtig omstilling. Der vil være gæsteoplæg såvel som oplæg fra alumner, aftagere og forskere som kan inspirere udvikling af projektideer, samling om projektideer og føre til projektdannelse relateret til planlægning for bæredygtig omstilling. Semesterstarten afsluttes med gruppedannelse og tilmelding til projekt i planlægning for bæredygtig omstilling.

Semesterstart og projektdannelse understøttes af potentielle projektvejledere.

Semesterstarten for 2. semesterstuderende introducerer til aktivitetsbeskrivelsen for projektarbejdet og sætter fokus på hvordan selvstyrede projektforløb indfrier forventninger til projekt i planlægning for bæredygtig omstilling. Studieforløbsbeskrivelser udgør fortsat grundlaget for projektgruppens fælles beskrivelse af visioner og faglige mål med projektarbejdet og er et værktøj for reflektere over egen læring og faglige udvikling og progression i opbygning af ny viden og kompetencer.

Projektarbejde i grupper

Projektarbejdet foregår i grupper af 2-6 studerende. Projektarbejdet understøttes efter projektdannelsen gennem faglig vejledning fra tildelt projektvejleder. Ud over faglig sparring og feedback fra egen projektvejleder vil der i projektforløbet være peer feedback fra anden projektgruppe i forbindelse med obligatorisk problemformuleringsseminar og intern evaluering, og faglig sparring og feedback fra anden gruppes projektvejleder.

Projektvejledning

Første møde med projektvejleder forventes at sætte fokus på visioner og faglige mål for projektarbejdet og hvordan projektarbejdet bidrager til udvikling af ny viden og kompetencer relateret til analyse, vurdering og udvikling af planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling inden for et afgrænset område. Dialogen skal danne grundlag for udarbejdelse af studieforløbsbeskrivelsens fælles del og efterfølgende udarbejder hver af projektgruppens medlemmer den individuelle del af studieforløbsbeskrivelsen. Dialogen skal videre sikre at projektvejleder og projektgruppen afstemmer forventninger og ønsker til vejledning og feedback samt hvordan samarbejdet og møder med projektvejleder koordineres og planlægges.

Som led i projektarbejdet skal hvert medlem af projektgruppen udforme en studieforløbsbeskrivelse. Den individuelle studieforløbsbeskrivelse indeholder en fælles beskrivelse af visioner og faglige mål for projektarbejdet og en individuel beskrivelse af visioner og mål for egen faglig udvikling, for opbygning af viden og kompetencer til at samarbejde, koordinere processer og indgå i dialog med fagfæller. Studieforløbsbeskrivelsen er et redskab til at reflektere over valg og fravalg og skabe grundlag for at reflektere kritisk over hvordan et aktuelt projektarbejde bidrager til ønsket viden og kompetenceprofil og til progression i det samlede uddannelsesforløb.

Projektgrupper forventes at tage initiativ til at indkalde projektvejleder til dialog om visioner og faglige mål og perspektiver for det kommende projektarbejde. Videre forventes projektgruppen at tage initiativ til at indkalde og give et input til strukturering af møder med projektvejleder f.eks. gennem udarbejdelse af dagsorden eller læsevejledning for skriftlige oplæg.

Projektvejledningen foregår i respekt for at projektarbejdet er problemorienteret, tværfagligt og selvstyret. Studerende har frihed til vælge problemformulering inden for et afgrænset planlægningsfelt som knytter an til bæredygtig omstilling. Videre bygger projektarbejdet på at studerende selv vælger begreber, teorier og metoder og begrunder disse valg i forhold til at besvare problemformuleringen og selvstændigt indsamler og analyserer empirisk viden og data relateret til aktuelle såvel som fremtidige planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling.

Projektvejledning kan inkludere feedback på mundtlige såvel som skriftlige oplæg. Fokus kan f.eks. være på:

  • hvordan projektet bidrager til at analysere, vurdere og opstille planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling.

  • Hvordan den valgte problemformulering knytter an til samfundsvidenskabelige begreber, teorier og metoder og det teknisk-naturvidenskabelige grundlag for planlægning for bæredygtig omstilling.

  • Hvordan den valgte problemstilling og den empiriske analyse af planlægningsindsatser bidrager til ny viden om teknologiske, samfundsmæssige og miljømæssige forudsætninger, vilkår og effekter.

Link til projektvejledningspraksis: Følg dette link

Problemformuleringsseminar med peer feedback

Problemformuleringsseminaret har fokus på projektets problemfelt, relevansen af den valgte problemformulering i forhold til at undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling, undersøgelsens design og tidsplan samt hvordan problemformulering og arbejdsspørgsmål knytter an til planlægning af indsatser, herunder miljømål, love og regler, tilblivelse af planer, involvering af aktører såvel som implementering og effekter af planlægningsindsatser.

Det skriftlige oplæg præsenterer argumenter for projektets problemfelt, problemformuleringens relevans, afgrænsning og refleksioner over hvordan evt. arbejdsspørgsmål relateret til at undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling bidrager til at besvare problemformuleringen. Oplægget forventes at indeholde refleksioner over valg af begreber, teorier og metoder, samfundsvidenskabelige såvel som teknisk-naturvidenskabelige, og hvordan evt. valg og fravalg rammesætter empiriindsamling og analyse af planlægningsindsatser. Projektets design og tidsplan kan beskrives i form af en kommenteret indholdsfortegnelse, referenceliste og en plan for arbejdet frem til intern evaluering.

Oplæg til problemformuleringsseminar bør have et omfang der gør det muligt at give konstruktiv feedback på problemfeltet, problemformuleringens relevans, undersøgelsens afgrænsning og design, herunder refleksioner over hvordan der kan tilvejebringes et vidensgrundlag som muliggør undersøgelse af den valgte problemformulering og giver grundlag for at undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser som vil kunne bidrage til bæredygtig omstilling.

Anbefalet minimumssidetal for oplæg til problemformuleringsseminar er 10 sider eller 24.000 anslag eksklusive forside, indholdsfortegnelse og referenceliste. Studieforløbsbeskrivelsens fælles beskrivelse af projektarbejdet vedlægges som bilag til det skriftlige oplæg.

Aktiviteten koordineres af de involverede projektgrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg samt tidspunkt og sted for problemformuleringsseminaret. Problemformuleringsseminaret afholdes i de anbefalede uger, evt. i ugen før eller næstkommende uge. Projektgrupperne bør være opmærksom på at planlægge tidspunktet for problemformuleringsseminaret, så det tillader begge projektgrupper at aflevere et skriftligt oplæg som muliggør konstruktiv feedback.

For 2 projektgrupper afsættes der 2 timer til problemformuleringsseminar.

Opponentgruppe og opponentvejleder fremgår af oversigten over tildeling af vejledere til projekter på Moodle.

Intern evaluering med peer feedback

Den interne evaluering har fokus på sammenhænge mellem problemfelt, problemformulering, begreber, teorier og metoder, opstilling af analyseramme, indsamling af empiri, analyse og resultater samt vurdering af effekter for miljø og samfund af planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling.

Intern evaluering kan f.eks. sætte fokus på:

  • Giver den empiriske analyse grundlag for at undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling?

  • Hvordan vurdere den empiriske analyses resultater, rækkevidde og begrænsninger?

Oplægget til intern evaluering bør have et omfang der gør det muligt at give konstruktiv feedback på projektets røde tråd og hvordan projektet bidrager med ny viden til at undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser som vil kunne bidrage til bæredygtig omstilling på et afgrænset område. Kan den empiriske analyse og resultater omsættes i anbefalinger og forslag til planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling?

Anbefalet minimumssidetal for oplæg til intern evaluering er problemformuleringsseminar er 20 sider eller 48.000 anslag eksklusive forside, indholdsfortegnelse og referenceliste. Revideret fælles beskrivelse af projektarbejdet (studieforløbsbeskrivelsen) vedlægges som bilag til det skriftlige oplæg.

Aktiviteten koordineres af de involverede projektgrupper som står for at indkalde projektvejledere og aftale aflevering af skriftlige oplæg samt tidspunkt og sted for intern evaluering. Intern evaluering afholdes i de anbefalede uger, evt. i ugen før eller næstkommende uge. Projektgrupperne har ansvar for at planlægge tidspunktet for intern evaluering, så det tillader begge projektgrupper at aflevere et skriftligt oplæg som muliggør konstruktiv feedback.

For 2 projektgrupper afsættes der 2 timer til intern evaluering.

Opponentgruppe og opponentvejleder fremgår af oversigten over tildeling af vejledere på Moodle.

Deltager studerende ikke aktivt i intern evaluering udarbejder den studerende et refleksionsdokument med feedback til opponentgruppen. Refleksionsdokumentet skal være på min. 7.200 og max. 14.400 tegn inkl. mellemrum, og godkendes af egen vejleder. Refleksionsdokumentet skal adressere opponentgruppens oplæg og give feedback i form af konstruktive ideer til projektets røde tråd, det vil sige sammenhæng mellem problemformulering, anvendelse af begreber og teorier, empiriindsamling og analyse samt mulige konklusioner.¨

Studieforløbsbeskrivelse

Studieforløbsbeskrivelsen er et refleksionsdokument som bygger på at kandidatstuderende forventes at tage ansvar for egen læring og faglige udvikling og specialisering, herunder opbygge viden og kompetencer til at indgå i samarbejde, dialog og give feedback til fagfæller.

Studieforløbsbeskrivelsen falder i 2 dele. En fælles beskrivelse af visioner og faglige mål med projektet, og en beskrivelse af individuelle visioner og mål for viden og bygning af kompetencer relateret til projektarbejdet i planlægning for bæredygtig omstilling. Over kandidatforløbet giver studieforløbsbeskrivelserne et overblik over progressionen i studieforløbet og hvordan successive projektforløb bidrager til viden og opbygning af kompetencer til at varetage opgaver i regulering, planlægning og indsatser for bæredygtig omstilling.

Studieforløbsbeskrivelsen for projekt i planlægning sætter fokus på hvordan projektarbejdet bidrager til opbygning af viden og kompetencer til at analysere, vurdere og foreslå planlægningsindsatser samt analysere og vurdere potentielle effekter af planlægningsindsatser for miljø og samfund. Der kan være fokus på aktuelle såvel som fremtidige behov for planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling af produktion og forbrug.

Studieforløbsbeskrivelsens individuelle del udarbejdes på baggrund af den fælles beskrivelse af visioner og faglige mål med projektet i planlægning for bæredygtig omstilling. Fokus i den individuelle del kan være på ønsker til individuel kompetenceprofil f.eks. kompetencer i aktørinvolvering.

Studieforløbsbeskrivelsen fungerer fremadrettet i forhold til at reflektere over hvordan projektarbejdet bidrager til opbygning af viden og kompetencer relateret til planlægning for bæredygtig omstilling. Viden og kompetencer som er aktuelt relevante eller forventes at blive relevante for omstilling af produktion og forbrug. Studieforløbsbeskrivelsen anvendes afsluttende til at gøre status over hvordan projektarbejdet i planlægning bidrager til at indfri projektgruppens visioner og faglige mål, og individuelle ønsker til viden og kompetenceprofil.

Studieforløbsbeskrivelsen udarbejdes efter første møde med projektvejleder. Skabelonen for studieforløbsbeskrivelse for projekt i planlægning for bæredygtig omstilling danner udgangspunkt for dialog om behov for ny viden og kompetencer på feltet. Den fælles beskrivelse af projektet vedlægges som bilag til det skriftlige oplæg til problemformuleringsseminar. Til intern evaluering vedlægges en status for hvordan projektet forventes at bidrage til at indfri visioner og faglige mål.

Studieforløbsbeskrivelserne, både den fælles og den individuelle beskrivelse afleveres som bilag sammen med projektet.

Skabelon for studieforskrivelse kan findes på Moodle for projekt i planlægning for bæredygtig omstilling eller følg dette link.

Udbudsformat 

På campus Projektarbejdet og de obligatoriske aktiviteter foregår på campus: semesteropstart og projektdannelse, projektvejledning, problemformuleringsseminar, intern evaluering og mundtlig eksamen.

Projektarbejdet anbefales at foregå på campus da det giver mulighed for uformel sparring med vejledere og andre projektgrupper og bidrager til et godt studiemiljø.

Evt. andre mødesteder Semesteropstart og projektdannelse kan foregå som internat på andre lokaliteter.

Virtuelt Under særlige forhold kan projektvejledning foregå virtuelt efter aftale f.eks. via TEAMS/ZOOM/SKYPE.

Undervisningsevaluering

Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Hvis gruppen oplever problemer med samarbejdet kan den anmode vejlederen om hjælp.

Vejleder efterspørger mundtlig feedback på vejledningen fra gruppen minimum to gange i projektforløbet, men gruppen kan give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning.

Projektforløb evalueres gennem elektronisk survey og/eller kombineret mundtlig og skriftlig evaluering. Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet.

Program

F2024

Semesterstart

Semesterstart og projektdannelse foregår fra 1.-7. februar 2024.

Projekttilmelding og vejlederønsker

Projekttilmelding 7. februar. Ved projekttilmelding opgives vejlederønsker i samme felt som projektbeskrivelsen.

Vejledertildeling

Vejleder tildeles i uge 7/8.

Feltstudier

Feltstudier relateret til Grundlag for planlægning - grundkursus med feltstudier foregår i uge 11.

Problemformuleringsseminar

Aflevering, tid og sted koordineres af projektgrupper. Problemformuleringsseminar anbefales afholdt i ugerne: 9/10.

Intern evaluering

Aflevering, tid og sted koordineres af projektgrupper. Intern evaluering anbefales afholdt i ugerne: 18 & 20.

Projektaflevering

6. juni 2024

Mundtlig Eksamen og eksaminationsemner

Eksaminationsemner udleveres 3 dage før mundtlig eksamen. 17.-28. juni 2024

BEDØMMELSE
Læringsmål 

Viden, færdigheder og kompetencer:

  • kan kombinere og evaluere viden om teknologiske, samfunds- og miljømæssige vilkår for planlægning for bæredygtig omstilling

  • identificere og afgrænse planlægningsorienterede problemstillinger

  • udvælge og anvende relevant teori- og metodegrundlag til at indsamle viden om og analysere afgrænsede problemfelter

  • analysere planlægningens miljømæssige såvel som samfundsmæssige grundlag og virkemåde i forhold til bæredygtig omstilling

  • undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling samt at kunne analysere og vurdere planlægningsindsatsernes potentielle effekter for både samfund og miljø

  • tilrettelægge egen faglige udvikling, samarbejde og indgå i faglige diskussioner og give feedback til fagfæller samt evaluere procesforløb i projektarbejde

Prøveform
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.

Grupperne kan bestå af 2-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 86.400-141.600 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 96.000-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 96.000-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 108.000-172.800 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 108.000-172.800 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen samt individuelle studieforløbsbeskrivelser

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala

Censur: ekstern censor
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Aktiv deltagelse og aflevering af skriftligt oplæg, inkl. individuel studieforløbsbeskrivelse, til problemformuleringsseminar og intern evaluering giver den bedste forudsætning for at levere et projekt i planlægning for bæredygtig omstilling og en mundtlig eksamen, der lever op til læringsmålene.

Oplæg, varighed

Prøven indledes med et mundtligt oplæg af 5 minutters varighed. Oplægget bygger på et antal eksaminationsemner stillet af projektvejleder. Er der flere deltagere i projektet, fordeler de studerende eksaminationsemner mellem sig. Evt. kan emnerne fordeles efter lodtrækning.

Eksaminationsemner udarbejdes af projektvejleder og sendes via mail 3 dage før mundtlig eksamen.

De studerende fordeler eksaminationsemner, koordinerer fremlæggelsen og forbereder sig til eksamen som gruppe.

De individuelle oplæg kan adressere vidensgrundlag, vilkår og effekter af aktuelle såvel som potentielle planlægningsindsatser på et afgrænset område samt reflektere over behov for ny viden for at analysere, vurdere og foreslå planlægningsindsatser som fremmer bæredygtig omstilling.

Efterfølges af spørgsmål inden for projektrapportens område og dialog.

Prøven foregår som en samtale med eksaminator og ekstern censor. Dialogen kan omfatte spørgsmål inden for hele projektet område, herunder problemformuleringen og analysens anknytning til planlægning på et afgrænset område.

Omfangskrav

Omfangskrav for 2. semesterprojekter er eksklusive individuel studieforløbsbeskrivelse.

Omfanget af individuel studieforløbsbeskrivelse anbefales at være på max. 7.200 anslag.

Øvrige formalia

Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling skal indeholde et resumé på engelsk på max. 2.400 anslag.

Resuméet skal adressere den selvvalgte problemstilling, projektets metodiske valg, analysens tyngdepunkt og resultater samt fremhæve de væsentligste konklusioner for at for analysere, vurdere og foreslå offentlige såvel som private planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling.

Stave- og formuleringsevnen indgår i bedømmelsen.

I vurdering af stave- og formuleringsevne er der vægt på videnskabelig, klar og præcis sprogbrug.

Resumé, stave- og formuleringsevne samt studieforløbsbeskrivelse indgår i den samlede bedømmelse.

Bedømmelseskriterier

I bedømmelsen af projekt i planlægning for bæredygtig omstilling vil der blive lagt vægt på i hvor høj udstrækning den studerende demonstrerer og

• kan identificere og afgrænse en problemstilling som kombinerer viden om teknologiske, samfundsmæssige og miljømæssige effekter i forhold til at analysere, vurdere og forslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling for såvel offentlige myndigheder som private virksomheder og organisationer

• kan analysere planlægningens miljømæssige såvel som samfundsmæssige grundlag, virkemåde og effekter i forhold til at fremme bæredygtig omstilling på et afgrænset område

• kan udvælge og anvende relevante begreber, teorier og metoder til at analysere viden og empiri om planlægning på et afgrænset område

• kan undersøge, vurdere og foreslå planlægningsindsatser for bæredygtig omstilling og vurdere potentielle effekter

• kan selvstændigt reflektere over behov for ny viden for at undersøge, vurdere og foreslå planlægningstiltag, der vil kunne bidrage til bæredygtig omstilling på et afgrænset område.

Og hvorvidt projektet opfylder alle formelle krav.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60014
Sidst ændret 20/03/2024

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Torsdag 01-02-2024 09:00 - 01-02-2024 16:00 i uge 05
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Semestartstart og projektdannelse (BO)

Fredag 02-02-2024 09:00 - 02-02-2024 16:00 i uge 05
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Projektdannelse (BO)

Mandag 05-02-2024 09:00 - 05-02-2024 16:00 i uge 06
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Projektdannelse (BO)

Tirsdag 06-02-2024 09:00 - 06-02-2024 16:00 i uge 06
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Projektdannelse (BO)

Onsdag 07-02-2024 09:00 - 07-02-2024 16:00 i uge 06
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Projektdannelse (BO)

Onsdag 07-02-2024 23:59 - 07-02-2024 23:59 i uge 06
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Deadline for vejlederansøgning (BO)

Mandag 26-02-2024 08:15 - Fredag 08-03-2024 18:00 i uge 09 og uge 10
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Problemformuleringsseminar (BO)

Mandag 29-04-2024 08:15 - Fredag 03-05-2024 18:00 i uge 18
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Intern evaluering (BO)

Mandag 13-05-2024 08:15 - Fredag 17-05-2024 18:00 i uge 20
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Intern evaluering (BO)

Torsdag 06-06-2024 10:00 - 06-06-2024 10:00 i uge 23
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Projektaflevering (BO)

Mandag 17-06-2024 08:15 - Fredag 28-06-2024 18:00 i uge 25 og uge 26
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Mundtlig eksamensperiode (BO)

Torsdag 01-08-2024 08:15 - Fredag 30-08-2024 18:00 i uge 31 til uge 35
Projekt i planlægning for bæredygtig omstilling - Mundtlig reeksamensperiode (BO)