PDF til print Find kalender

Projekt: Byplanlægning i praksis

Titel
Projekt: Byplanlægning i praksis
Oversat titel

Project: Urban Planning in Practice

Semester
E2023
Kandidatuddannelse i
By og Plan
Aktivitetstype

Valgfrit

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning

Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk

TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding

Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside

Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads

Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger.

Deltagerantal
ECTS
15
Aktivitetsansvarlig
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
Studieleder
Kristian Nagel Delica (kdelica@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60288
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

I projektet i tredje semester udbygger og specialiserer de studerende deres viden og færdigheder relateret til strategisk planlægning og stedsanalyse, og bygger derved videre på indsigter fra første og andet semester. De studerende har mulighed for at fordybe sig i en selvvalgt problemstilling vedrørende planlægning i relation til f.eks. klimaprojekter, bolig, social integration, byudviklingsprocesser, landdistriktsudvikling, kulturmiljøer, byrum, mobilitet eller hverdagspraksis. Der udføres en undersøgelse, som indeholder en proces, hvor de studerende, såvidt det er muligt, deler viden med borgere, virksomheder, myndigheder eller andre samarbejdspartnere.

Uddybende beskrivelse

Projektarbejdet går i dybden med det konkrete indhold i et eksempel på planlægning, hvor de studerende er i direkte kontakt og dialog med involverede aktører, og hvor de studerende arbejder direkte med analyser og/eller planer som indgår i eksemplet. Projektarbejdet kan gøre dette på flere måder, f.eks.

  • Analysere en planlægningscase, som allerede har haft et forløb - og hvor projektarbejdet indeholder en redegørelse for og kritisk analyse af de analyser og/eller planlægningsdokumenter, som indgik i planlægningscasen.

  • Tage del i planlægningscase, som er i gang og hvor de studerende observerer, deltager i og/eller bidrager med at udkaste analyser og/eller plandokumenter.

  • Lade sig inspirere af indholdet i kurset ‘Planlægning i virkeligheden’, der netop også ser på konkrete planlægningscases.

Det er en mulighed at projektrapporten består af to dele, f.eks.

  • En mere akademisk del: Teoretiske og metodiske overvejelser i forlængelse af litteraturen på feltet

  • En mere praktisk del med analyser, og/eller bidrag til planer og strategier.

Pensum

Projektets problemformulering er styrende for projektgruppens valg af relevant litteratur. Projektrapporten forventes at indeholde et review af den relevante litteratur inden for det specifikke faglige felt problemformuleringen adresserer.

Det anbefales at inddrage litteratur og tilgange fra 3. semester kurset ”By & Plan i virkeligheden”

Tilrettelæggelse og indsats

Studieindsats 405 timer

Overslag over fordelingen af timer på aktiviteter: Selvstændigt arbejde inkl. projektarbejde (365 timer), vejledning inkl. forberedelse (15 timer), intern evaluering inkl. forberedelse (15 timer), eksamen inkl. forberedelse (10 timer).

Læringsaktiviteter

Aktivitetens større/væsentlige læringsaktiviteter:

Projekt- og gruppedannelse

Projektarbejde i grupper som indeholder besøg og feltophold i kommuner, virksomheder eller andre steder, hvor der arbejdes med byplanlægning i praksis

Vejledning

Intern evaluering hvor der både gives og modtages forberedt peer feedback til/fra anden projektgruppe ud fra projektudkast.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Det anbefales, at projektgruppen løbende evaluerer læringsfællesskabet og samarbejdet. Hvis gruppen oplever problemer med samarbejdet kan den anmode vejlederen om hjælp.

Det anbefales at projektvejledningen på det første vejledermøde indledes med en gennemgang af både de studerendes og vejlederens forventninger til og forudsætninger for projekt- og vejledningsforløbet.

Vejleder efterspørger mundtlig feedback på vejledningen fra gruppen minimum to gange i projektforløbet, men gruppen kan give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning.

Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet.

Program
BEDØMMELSE
Læringsmål 
  • vurdere og afgrænse viden om det udvalgte fagområde og de faglige termer og begreber der knytter sig dertil, på et avanceret niveau

  • definere og reflektere over den valgte undersøgelses placering i, og bidrag til, det faglige felt

  • selvstændigt overskue og analysere komplekse datasæt

  • formidle komplicerede problemstillinger på en klar og forståelig måde og indgå i dialog med relevante borgere, virksomheder, myndigheder eller andre samarbejdspartnere omkring konkrete omstillingsprocesser.

Prøveform
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse

Grupperne kan bestå af 2-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 84.000-139.200 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 108.000-172.800 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 108.000-172.800 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 141.600-206.400 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 141.600-206.400 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala

Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport og eventuelt supplerende materiale. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten.

De individuelle oplæg (max. 5 min) efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet og oplæggene.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektmodulets faglige område. Herunder kan der stilles spørgsmål til udvalgte dele af semestrets obligatoriske kurser.

Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation.

Omfangskrav, indholdskrav samt eksaminationstid fremgår af studieordningen jf. Ovenfor.

Bedømmelseskriterier

Bedømmelsen af projekt og eksamen gælder det faglige niveau i den studerendes evne til at

  • identificere den relevante faglige viden om projektets problemfelt, vurdere denne viden og udpege tendenser og udviklingspotentialer indenfor dette faglige felt, med særligt henblik på vurdering og nyudvikling af begreber og tilgange.

  • vurdere og anvende relevante metoder til vidensdeling og dialog med aktører indenfor det udvalgte faglige felt.

  • identificere, udvælge og anvende relevante typer data i projektets analyse

  • udvikle bidrag til planer eller strategier, som både er analytisk velbegrundede og mulige at implementere

  • samt opfylde studieordningens formelle krav.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60288
Sidst ændret 20/04/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 01-09-2023 10:15 - 01-09-2023 18:00 i uge 35
Projekt: Byplanlægning i praksis - Projektdannelse (B&P)

Mandag 04-09-2023 08:15 - 04-09-2023 18:00 i uge 36
Projekt: Byplanlægning i praksis - Ekskursion (B&P)

Tirsdag 05-09-2023 10:15 - 05-09-2023 18:00 i uge 36
Projekt: Byplanlægning i praksis - Projektdannelse (B&P)

Onsdag 06-09-2023 10:15 - 06-09-2023 18:00 i uge 36
Projekt: Byplanlægning i praksis - Projektdannelse (B&P)

Torsdag 07-09-2023 10:15 - 07-09-2023 18:00 i uge 36
Projekt: Byplanlægning i praksis - Projektdannelse (B&P)

Onsdag 22-11-2023 10:00 - 22-11-2023 10:00 i uge 47
Projekt: Byplanlægning i praksis - Aflevering af oplæg til intern evaluering (B&P)

Onsdag 29-11-2023 10:15 - Fredag 01-12-2023 16:00 i uge 48
Projekt: Byplanlægning i praksis - Intern evaluering (B&P)

Onsdag 10-01-2024 10:00 - 10-01-2024 10:00 i uge 02
Projekt: Byplanlægning i praksis - Projektaflevering (B&P)

Mandag 15-01-2024 08:15 - Onsdag 31-01-2024 18:00 i uge 03 til uge 05
Projekt: Byplanlægning i praksis - Mundtlig eksamensperiode (B&P)

Torsdag 01-02-2024 08:15 - Torsdag 29-02-2024 18:00 i uge 05 til uge 09
Projekt: Byplanlægning i praksis - Mundtlig reeksamensperiode (B&P)