Titel |
Projekt om arbejdslivet i dets samfundsmæssige kontekst
|
Oversat titel |
Working life in its societal context |
Semester |
F2024
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Tilmelding til projekteksamen: Du skal huske at bekræfte din tilmelding til projektet, ved at tilmelde dig eksamen med din projektgruppe, når projektdannelsen er slut. Du skal tilmelde dig via stads Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60004
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
De studerende bliver gennem problemorienteret arbejde med en selvvalgt eksemplarisk arbejdslivsproblemstilling i stand til at forstå, strukturere, analysere og evt. intervenere i arbejdslivsproblemstillinger i relation til deres samfundsmæssige kontekst såsom marked, regulering, uddannelse og arbejdsmiljø. Ved at udvælge og kombinere relevante metoder, videnskabelig viden og egne undersøgelser videreudvikler de studerende deres kompetencer til at identificere problemstillinger og undersøge, analysere, konkludere og evt. udvikle bæredygtige løsninger. |
Uddybende beskrivelse |
|
Pensum |
Projektgruppen søger, fremskaffer og behandler tematisk, teoretisk og metodisk litteratur der er relevant for projektets problemstilling. Dette sker i samråd med vejleder og eventuelt med assistance fra bibliotekar mv. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats Den samlede studieindsats for hver studerende er 405 timer, som omtrentligt er fordelt som følger:
Det forventes, at hver studerende lægger cirka 20 timers arbejde i projektarbejdet per uge i gennemsnit. Læringsaktiviteter Projektarbejdet er understøttet af de følgende læringsaktiviteter:
Introduktionsforløb for kursus og projektarbejde De to første uger af semesteret er introduktionsuger til kurset 'Arbejdslivets rammer og betingelser' samt til projektarbejdet. Gennem faglige oplæg introduceres de studerende for centrale problematikker og forståelser der udgør del af det faglige indhold på kurset. Herigennem får de studerende input til deres opstart af projekt- og gruppedannelsen. Projekt- og gruppedannelse Projektarbejdet begynder med en projekt- og gruppedannelse, der opstartes i den sidste del af introduktionsforløbet. Projektarbejde i grupper Projektarbejdet foregår i grupper på 2-6 studerende. I projektarbejdet forventes, at hver studerende bidrager produktivt ved blandt andet at bidrage til facilitering af gruppemøder, løfte aftalte opgaver, give konstruktiv feedback på andre gruppemedlemmers arbejde, mv. Vejledning Efter afsluttet gruppedannelse tildeles gruppen en vejleder. Formålet med vejledning er at understøtte projektarbejdet gennem faglig sparring og kritik i form af konstruktiv feedback på projektgruppens arbejde. Projektvejledningen foregår med udgangspunkt i de studerendes problemformulering og under hensyn til at de studerende har frihed til at vælge teori og metode indenfor rammerne af modulets læringsmål. Problemformuleringsseminar Projektforløbet understøttes af et problemformuleringsseminar, som finder sted et par uger efter gruppedannelsen. Formålet med seminaret er, at inspirere grupperne, pege på relevant fagligt input og relevante metoder til det videre arbejde med projektet. Intern evaluering Formålet med den interne evaluering er at styrke projekterne gennem feedback på projektet fra medstuderende og andre vejledere, samt at lære at modtage og give konstruktiv feedback. Derudover er intern evaluering eksamensforberedende i og med at studerende får lejlighed til at øve og få formativ feedback på deres mundtlige fremlæggelse og diskussion af projektet |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Projektforløbet evalueres løbende i dialog med vejleder samt i forbindelse med problemformuleringsseminar, intern evaluering og eksamen. Projektgruppen kan desuden give feedback på vejledningen gennem hele forløbet, hvis der er behov for en fornyet forventningsafstemning. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester . Den skriftlige evaluering går til vejleder, studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringspraksis på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter udarbejdelse af projektet kan den studerende:
|
Prøveform |
Projekteksamen i gruppe med individuel bedømmelse.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 48.000-91.200 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 60.000-110.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 72.000-139.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 84.000-172.800 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 96.000-192.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé, der indgår i bedømmelsen. Projektrapporter skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Projektrapporter skrevet på et fremmedsprog (bortset svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent. Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Bedømmelsen af projektet er er en samlet vurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation ved projekteksamen. Ved projekteksamen tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en dialog mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under projekteksamen stilles spørgsmål inden for det faglige område, der relaterer til projektrapportens faglige område. Bedømmelseskriterier I bedømmelsen af projektet vil der blive lagt vægt på, hvorvidt projektet opfylder alle formelle krav. Der vil blive foretaget en samlet vurdering af i hvor høj grad den studerende i det skriftlige produkt og den mundtlige prøve demonstrerer: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier samt:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 27/09/2023 |