Titel |
Arbejdspsykologi, organisation og læring
|
Oversat titel |
Work psychology, organisation and learning |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv / Socialpsykologi og Læring / Sygepleje
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk Kurset udbydes for studerende fra både Arbejdsliv og Socialpsykologi og læring. Kurset udbydes af Arbejdsliv. |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Susanne Ekman (ekman@ruc.dk)
|
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60005
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Formålet med kursusforløbet er at give den studerende dybtgående eksemplarisk indsigt i aktuelle psykologiske og læringsmæssige problemstillinger i arbejdslivet. Herunder forskningens samspil med praksis og problemstillingers tværfaglige karakter. Kurset kan endvidere fungere specialeforberedende ved at give studerende mulighed for indledende fordybelse i og arbejde med et eller flere elementer i kommende speciale. |
Uddybende beskrivelse |
Kursets formål er at sætte de studerende i stand til på videnskabeligt grundlag at identificere og analysere problemstillinger og forskellige problemforståelser vedrørende arbejdspsykologi, organisation og læring. Kurset Arbejdspsykologi, Organisation og Læring (AOL) udbydes til studerende på Arbejdsliv samt til studerende på Socialpsykologi og Læring (SoL). Kurset indeholder både socialpsykologiske og sociologiske elementer. Kurset gør den studerende i stand til at udarbejde analyser af forskellige tilgange og forståelser af arbejdsliv, organisation og læring. Den studerende skal identificere og afgrænse et område og belyse dette blandt andet på baggrund af 200 siders selvvalgt litteratur. På kurset kvalificeres den studerende til at lave et overblik over et givent felt samt diskutere og kritisk reflektere over, hvilken betydning forskellige teorier og perspektiver har for vores måder at analysere og forstå problemstillinger i arbejdslivet. Undervisningen er i store dele organiseret omkring casearbejde med afsæt i igangværende forskningsprojekter eller aktuelle forskningsfelter i tæt dialog med kursets undervisere. Kurset veksler mellem forelæsninger og workshops. Der vil være forelæsninger, som hver gennemgår temaer, der er centrale i forståelsen af arbejdspsykologi, organisation og læring. Det kan fx være:
|
Pensum |
Omtrent 800 siders pensum, herunder 600 siders fast fælles pensum og 200 siders selvvalgt. Kriterierne for den valgte litteratur er, at den er overvejende forskningsbaseret (som minimum 150 siders). Kursets undervisere tager stilling til, om den foreslåede litteratur kan godkendes. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Studieindsats 10 ECTS, svarende til 270 timers arbejdsindsats for hver studerende. De 270 timer er fordelt omtrentligt som følger:
Læringsaktiviteter I løbet af kurset vil følgende læringsaktiviteter indgå:
Forløbet bredes ud over semesteret for at skabe bedst mulige rammer for at kombinere med projektarbejdet. Kurset tilbyder gode vilkår for integration af undervisning og projektskrivning. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Der foretages også en afslutningsvis mundtlig evaluering på kurset, hvorfra der sendes en skriftlig opsamling til studieleder. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af kurset kan de studerende:
|
Prøveform |
Portfolio udarbejdet i gruppe afsluttet med mundtlig prøve.
Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Portfolioen skal for: - 2 studerende have et omfang på 24.000-40.800 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 24.000-40.800 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 26.400-43.200 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 28.800-45.600 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 31.200-48.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 30 minutter. Ved 3 studerende 45 minutter. Ved 4 studerende 60 minutter. Ved 5 studerende 75 minutter. Ved 6 studerende 90 minutter. Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Eksamen er en mundtlig gruppeprøve, der tager udgangspunkt i gruppens skriftlige portefølje. Porteføjleopgaver Porteføljeopgaverne vil bestå af følgende produkter, alle sammen relateret til den givne tematiske specialisering i gruppen:
Der bliver udleveret empiri på det tematiske fokusområde. Empirien udleveres af underviserne og består af indlæg fra pressen, som illustrer nogle konkrete forhold på det givne fokusområde. Mulige tematiske fokusområder: Prekært arbejde Tid i arbejdet, herunder rytmer, firedages arbejdsuge etc. Arbejdsintensivering og udpining på arbejdspladsen, herunder ’giftig gæld’, moralsk stress etc. "Post-work" og andre aktuelle bud på alternativer til det eksisterende arbejdssamfund Mundtlig prøve Eksamen indledes af max 5 min. oplæg fra hver af de studerende i gruppen ud fra et selvvalgt tema. Den resterende del af prøven gennemføres som mundtlig dialog mellem de studerende og medbedømmere. Grupper skal i udgangspunktet bestå af fire studerende. Ved ulige antal studerende på holdet, kan gruppen undtagelsesvis have en anden størrelse. Her vil omfangskravene til porteføljen være anderledes, hvilket udspecificeres i rubrikken 'prøveform'. Bedømmelseskriterier: I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, hvorvidt det skriftlige produkt opfylder alle formelle krav, samt i hvor stor udstrækning den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at: Skriftlig del:
Mundtlig del: Samme som de skriftlige bedømmelseskriterier samt:
På baggrund af det skriftlige produkt og den mundtlige prøve fastsættes en samlet, individuel karakter efter 7-trinsskalaen. |
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 15/05/2023 |