Titel |
Det arbejdende menneske i en organisatorisk og social sammenhæng
|
Oversat titel |
Working life in an organizational and social context |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Arbejdsliv
|
Aktivitetstype |
Obligatorisk |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
15
|
Aktivitetsansvarlig |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Studieleder |
Niels Warring (warring@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
IMT Tilmelding & Eksamen (imt-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60001
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Kurset har fokus på arbejdet som en praktisk og social aktivitet, der oftest foregår i en organisatorisk sammenhæng, placeret i en særlig historisk, kulturel og institutionel kontekst. Kurset giver et overblik over forskellige forståelser af organisationers dynamik, moderne ledelse og ledelsestænkning med særligt henblik på deltagelse, magt og styring. Det giver en dybere indsigt i de forhold som former subjektiviteten i arbejdet, samt de ambivalenser og modsætninger, som forholdene kan give anledning til. Desuden sættes der fokus på arbejdsfællesskaber som udgangspunkt for læring, mening, identitet og organisering, samtidig med at der gives en forståelse af dynamikker omkring in- og eksklusion. Forandring er et vilkår i arbejdslivet, og tematiseres i dette kursus særligt i forhold til temaer som demokratisering, bæredygtighed, kooperative organiseringsformer; temaer som har særlig betydning for arbejdslivet og arbejdet som samfundsmæssig aktivitet. Kurset introducerer forståelser af forandringsdynamikker, og giver desuden kendskab til forskellige metoder, både teoretisk og via praktisk og eksperimenterende arbejde. |
Uddybende beskrivelse |
Kurset er organiseret i tre blokke: I blok 1 arbejder de studerende praktisk med at tilegne sig og praktisere metoder til forandring af arbejdslivet på et teoretisk reflekteret grundlag. Blok 2 og 3 er primært baseret på arbejde med grundtekster inden for arbejdslivsstudier. Blok 1: Fællesskaber, organisering og forandring De studerende arbejder med konkrete forandringsmetoder, workshops og eksperimentarier. Gennem dette arbejde diskuteres og belyses: • Forskellige tilgange til forandringer, baseret på forskellige forståelser af forandringer dynamik, og forestillinger om deres rækkevidde og radikalitet • Fællesskabers betydning som ramme om (eller hindring af) læring og udvikling i arbejdet • In og eksklusionsprocesser i organisationer under forandring, herunder betydning af eksempelvis køn, etnicitet, alder, etc. • Demokrati, bæredygtighed og kooperative former for organisering som forandringshorisont Blok 2: Organisation og arbejde – mellem deltagelse magt og styring De studerende præsenteres for forskellige teoretiske forståelser af: • Mennesket som ressource i arbejdet • Forholdet mellem ledelse og medarbejdere i organisationer • Deltagelse, magt og modstand som dynamik i organisationer • Identitet som omdrejningspunktet for styringsbestræbelser i organisationen • Nye organisations- og ledelsesformer, bevægelser mod demokrati eller entrepreneurskab og prækarisering Der arbejdes med eksempler fra servicearbejde, vidensarbejde, omsorgsarbejde og fremstillingsarbejde. Blok 3: Arbejdets subjektive dimensioner - Socialisation og arbejdsidentitet De studerende præsenteres for forskellige teoretiske forståelser og empiriske tematiseringer af: • Subjektivitet og agency i arbejdslivet • Arbejds-, fag- og professionsidentitet • Køn – socialisering og arbejdsdeling • Anerkendelse og Mening • Læring i arbejdslivet • Demokrati og indflydelse – erfaring og læreprocesser |
Pensum |
Information om pensum vil blive meddelt på moodle inden studiestart. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kurset består af tre tematiske blokke: • Fællesskaber, organisering og forandring • Organisation og arbejde – mellem deltagelse magt og styring • Arbejdets subjektive dimensioner - Socialisering og arbejdsidentitet Hver blok afsluttes med en opgave/produkt, der indgår i den endelige portfolio. Gennem kurset samarbejder de studerende i grupper, som udgangspunkt i anknytning til deres projektarbejde. Kurset gennemføres som en kombination af underviseroplæg, studenteroplæg, plenumdiskussioner, gruppeøvelser, workshops og klyngeaktiviteter. For et 15 ECTS kursus er den samlede forventede arbejdsindsats 405 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 18,5 timer pr. uge Under kursusforløbet. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter: • Deltagelse i holdundervisning (ca. 40 timer) • Selvstændigt arbejde individuelt og i studiegrupper (ca. 268 timer). Gennemsnitlig forberedelse til hver kursusgang er 10-15 timer. • Deltagelse i klyngeaktiviteter (ca. 12 timer) • Deltagelse i workshops (ca. 30 timer) • Udarbejdelse af portfolio, herunder en opgave pr. blok (ca. 55 timer) • Evaluering (ca. 1 time) |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Kurset evalueres løbende dialogisk. Hertil kommer en skriftlig evaluering som gennemføres mindst hver 6. semester. Den skriftlige evaluering går til underviser(e), studieleder og studienævn med henblik på kvalitetsudvikling af uddannelsen. Se mere om evalueringerne på studienævnets side på intranettet. |
Program |
|
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
Efter gennemførelse af Det arbejdende menneske i en organisatorisk og social sammenhæng kan den studerende:
|
Prøveform |
Individuel portfolio
Portfolioen skal have et omfang på 24.000-28.800 tegn inkl. mellemrum. Produkterne kan f.eks. være øvelsesbesvarelser, talepapirer til præsentation, skriftligt feedback, skriftlige refleksioner og skriftlige opgaver. Udfærdigelsen af produkterne kan være underlagt tidsbegrænsninger. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Produkterne til portfolioen udarbejdes helt eller delvist under kursusforløbet. Portfolioen afleveres samlet (uploades på eksamen.ruc.dk). Evt. løbende delaflevering til den kursusansvarlige med henblik på feedback erstatter ikke den samlede aflevering. Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. Bedømmelse: bestået/ikke bestået |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
Den individuelle portfolio består af:
De tre delopgaver har forskellig karakter: Mens den første består af en kombination af designforslag, drejebøger samt refleksioner over forandringspotentialer og vidensgenerering i forhold til en valgt problemstilling, består de sidste to af essayopgaver. Bedømmelseskriterier Der foretages en samlet bedømmelse af portfolioen. I bedømmelsen af portfolioen lægges vægt på, hvorvidt portfolioen opfylder alle formelle krav, samt i hvilket omfang den studerende demonstrerer viden, kompetencer og færdigheder i forhold til at:
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 15/05/2023 |