Titel |
Udfordringer for velfærdssamfundet og mulige konsekvenser (Specialiseringskursus)
|
Oversat titel |
Advanced study course |
Semester |
E2023
|
Kandidatuddannelse i |
Socialvidenskab * / Politik * / Politik og Forvaltning * / Politik og Forvaltning / Socialvidenskab
|
Aktivitetstype |
Valgfrit |
Undervisningssprog |
Dansk
|
Studieordning |
Læs mere om uddannelsen og find din studieordning på ruc.dk |
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA | |
Tilmelding |
Tilmelding sker via STADS-Selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Deltagerantal |
|
ECTS |
10
|
Aktivitetsansvarlig |
Bent Greve (bgr@ruc.dk)
|
Studieleder |
Kenneth Reinicke (kennethr@ruc.dk)
|
Undervisere |
|
Studieadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsnummer |
U60612
|
FAGLIGT INDHOLD | |
Overordnet formål |
Et specialiseringskursus har til formål at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et emnefelts teorier/teoriretninger og empiriske anliggender. Kurset sætter de studerende i stand til kompetent at kunne vælge og argumentere for en teori/teoriretnings anvendelighed og relevans i forhold til givne problemstillinger. De udbudte kurser er baseret på instituttets forskning på feltet og viden på højeste internationale niveau. Kursernes specifikke emnefelt vil være beskrevet i aktivitetsbeskrivelsen. Specialiseringskurser på Politik og Forvaltning udbydes under et af tre profilområder:
|
Uddybende beskrivelse |
Der skal spares. Skatterne skal sænkes. Indvandringen er for stor. Globaliseringen fjerner job fra Danmark. Uligheden er stigende. Social dumping sænker lønnen. Der bliver flere ældre. Sundhedsvæsenet fungerer ikke. EU bestemmer for meget over den danske model. Integrationen fungerer ikke. Professionelle drukner i administration. Der er brug for flere højtuddannede som kommer til Danmark. Udsagnene er mange og de afspejler nogle af de udfordringer den danske velfærdsstat står overfor – og som også gælder en række andre lande i Europa. Kurset forsøger at beskriver hvordan forskellige udfordringer kan forstås og analyseres, herunder hvordan det samtidig kan have indflydelse på udviklingen i den danske velfærdsstat. De seneste års ”velfærdsreformer” og krav om senere tilbagetrækning og større arbejdsudbud inddrages som eksempler på konsekvenser af forståelsen af ”problemerne” i den danske model. Udfordringer handler samlet om demografiske forandringer, finansielle kriser, COVID19 og vanskeligheder, legitimitetsmæssige ændringer og forandringer og udvikling i solidaritet i det danske samfund. Men også om produktionsforandringer, deleøkonomi m.v. Ændringer som ses i privatisering, frit valg, individuelle brugerkrav, integration, fra bruger til kunde, og krav til offentligt ansatte i relation til bl.a. innovation og effektivitet og inddragelse af andre aktører. Ændringer i holdninger til ret og pligt og større fokus på arbejdsmarkedet, og dermed i arbejdsmarkedsindsatsen, samtidig med en svækkelse af de traditionelt stærke relationer med arbejdsmarkedets parter er en anden udfordring for velfærdssamfundet. Kurset stiller dermed skarpt på aktuelle udfordringer og pres på den danske velfærds- og arbejdsmarkedsmodel ved at se på en række forskellige udfordringer og deres mulige konsekvenser. |
Pensum |
Pensum vil fremgå af beskrivelsen til de enkelte kursusgange. |
Tilrettelæggelse og indsats |
Kursusforløbet tager udgangspunkt i forelæsninger, men vil tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som eksempelvis gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback. Holdundervisning: 12 dobbeltforelæsninger af to timer mv. 30 timer. Forberedelse: 175 timer Eksamen: 35 timer. Timer i alt: 270 timer svarende til 10 ects point. |
Udbudsformat |
|
Undervisningsevaluering |
Der bliver mulighed for løbende feed-back i undervisningen og en fælles afslutning evaluering af kursus og kursusforløb. |
Program |
Kommer i detaljer før kursets start også for at sikre, at nye emner kan inddrages. Studerende ønsker til specifikke emner vil dermed også bedre kunne imødekommes. |
BEDØMMELSE | |
Læringsmål |
|
Prøveform |
Individuel skriftlig hjemmeopgave.
Hjemmeopgaven skal have et omfang på 16.800-24.000 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Hjemmeopgavens varighed er 7 dage inkl. evt. weekend og helligdage. Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Prøveform ved særlige tilfælde |
|
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet) |
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 01/05/2023 |