Semester |
E2023
|
Uddannelse |
Socialvidenskab *
|
Aktivitetstype |
Kandidatkursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Du skal tilmelde dig på stads i tilmeldingsperioden, som du kan se på intra Når du tilmelder dig studieaktiviteter, skal du være opmærksom på, om undervisning og eksamen i de forskellige studieaktiviteter er på samme tidspunkt. RUC planlægger studieaktiviteter sådan at der ikke er overlap, hvis du følger dit anbefalede studieforløb. I forhold til valgfrie elementer og studieplaner, som afviger fra det anbefalede studieforløb, kan der dog forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Dette kursus bygger oven på bacheloruddannelsen i socialvidenskabs fagmodulkurser og har samtidens komplekse sociale forandringsprocesser, udfordringer, kriser, uligheds-, magt- og modsætningsforhold inden for rammerne af moderne velfærdssamfund og -stater som omdrejningspunkt. Kurset sigter mod at give de studerende blik for hvorledes forskellige dynamikker, mekanismer og sociale kampe kontinuerligt skaber forandringer men også kontinuitet på forskellige samfundsmæssige niveauer, inden for forskellige sociale arenaer og mellem forskellige sociale grupper. Dette gøres gennem tre centrale blokke. Den første har fokus på sociale forandringsprocesser f.eks. med afsæt i klima eller social bevægelser og som bl.a. berører spørgsmål omkring hvordan der opstår til nye samfundsmæssige formationer, opdelinger, kategoriseringer og modsætningsforhold. Den anden har fokus på velfærd, institutioner og ulighed og adresserer spørgsmål om adgangen til og fordelingen af resurser, services, goder, privilegier, status og indflydelse f.eks. forhold til udviklingen og håndteringen af populisme eller i forhold til forskellige former for sociale interventioner. Den tredje har fokus på køn og mangfoldighed og spørgsmål omkring udbredelsen, sammenhængene mellem og konsekvenserne af forskelssættende kategoriseringer som f.eks. køn, race, etnicitet, seksuel – og religiøs orientering, funktionsnedsættelser og generation. Samt hvilken betydning dette har for bl.a. menneskers medborgskab, tilhørsforhold, hverdagsliv og identitet. Herved forsøger kurset at synliggøre for de studerende hvorledes forandringsprocesser er nært sammenvævede med hvordan vi som samfund fordeler og giver adgang til ressourcer og hvordan vi som samfunds inddeler og kategorisere forskellige sociale grupper og individer. På denne måde sætter kurset også fokus på og bidrager til at rejse nye spørgsmål til betydningen af retfærdighed og kritik og på hvorledes der kan anvises nye veje for sociale og praktiske forandringer i en aktuel samfundsmæssig kontekst og deres konsekvenser for forskellige samfundsgrupper såvel som for samfundets sammenhængskraft. Som et avanceret kandidatkursus bygger kurset på primær forskningslitteratur. Med hensyn til undervisnings- og arbejdsformer veksler kurset mellem forelæsninger og workshops, men kan tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som praktiske aktiviteter, der træner den reflekterede anvendelse af teorier og metoder. Kurset er endvidere bygget op i mindre blokke af forelæsninger med tilhørende workshops dels i relation til de tre tematiske profiler dels i relation til en række problemstillinger, der eksemplificerer og går på tværs af de tre profiler. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Forelæsninger: 24 timer Forberedelse til forelæsning (læsning af tekster): 144 timer (6 timer til læsning pr. forelæsning) Studiegrupper efter hver forelæsning (diskussion af dagens tekster/temaer): 24 timer Workshops: 6 timer Forberedelse til workshop (genlæsning af relevante tekster): 30 timer Eksamen: 0,5 time Forberedelse til eksamen (genlæsning af pensum): 45 timer Timer i alt: 273,5 timer |
Pensum |
Pensum fremgår af Moodle. Pensumlitteraturen den indgår som eksamenslitteratur er alene den litteratur der indgår som primærlitteratur for den enkeltre kursusgange. Sekundærlitteratur og litterature ra de frskellige workshops indgår således ikke i eksamenslitteraturen. |
Evaluering- og feedback former |
Evaluering foregår via eksamen. Feedback forgår løbende gennem spørgsmål og diskussioner, summeøvelser, mindre gruppearbejder og workshops med peer-feedback og underviser kommentarer. |
Eksamensadministration |
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Troels Schultz Larsen (tschultz@ruc.dk)
|
ECTS |
10
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Kurset tager udgangspunkt i to centrale dimensioner af det socialvidenskabelige forskningsfelt. Dels spørgsmålene om historiske såvel som nutidige sociale og samfundsmæssige forandringsprocesser; dels spørgsmålene omkring (u)retfærdighed i forhold til disse forandringer. I relation til den første dimension fokuserer kurset på dynamikker, dilemmaer og sociale kampe omkring sociale og samfundsmæssige forandringsprocesser. En række centrale forandringsprocesser inden for det socialvidenskabelige område skitseres ligesom der præsenteres en række teorier og analytiske greb for at kunne forstå, analysere og forklarer disse forandringsprocesser og deres konsekvenser for forskellige samfundsgrupper. I relation til kursets anden dimension fokuseres der på dynamikker, dilemmaer og sociale kampe, der omgiver de socialvidenskabelige spørgsmål omkring muligheder, betingelser og betydning af modstand, kritik og social (u)retfærdighed i forhold til aktuelle sociale og samfundsmæssige forandringer. Kurset skitserer en centrale teorier og analytiske greb inden for det socialvidenskabelige område for at kunne forstå, analysere, forklare og perspektivere spørgsmål omkring modstand, kritik og social (u)retfærdighed og deres konsekvenser for forskellige samfundsgrupper såvel som for samfundets sammenhængskraft. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, men kan tillige omfatte andre undervisnings- og arbejdsformer som gruppearbejde, øvelser, studenteroplæg, peer feedback og ekskursioner, såvel som praktiske aktiviteter, der træner den reflekterede anvendelse af teorier og metoder. |
Prøveform |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt med omfangsbegrænsninger.
Individuel mundtlig prøve baseret på en 48-timers bunden hjemmeopgave. Den studerende starter prøven med en kort præsentation, hvorefter prøven foregår som en dialog. Der kan ved prøven spørges ind til hele pensum. Det skriftlige produkt skal have et omfang på maksimalt 9.600 anslag inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Eksaminationstid inkl. votering: 25 minutter. Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af de(t) skriftlige produkt(er) og den mundtlige prøve. Tilladte hjælpemidler til prøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: ekstern censor |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 04/04/2023 |