PDF til print Find kalender

Speciale

Titel
Speciale
Oversat titel

Thesis

Semester
F2024
Kandidatuddannelse i
Virksomhedsledelse
Aktivitetstype

Obligatorisk

Undervisningssprog
Dansk
Studieordning
TILMELDING OG STUDIEADMINISTRATIV DATA
Tilmelding
Deltagerantal
ECTS
30
Aktivitetsansvarlig
Ada Scupola (ada@ruc.dk)
Studieleder
Mette Apollo Rasmussen (apollo@ruc.dk)
Undervisere
Studieadministration
ISE Tilmelding & Eksamen (ise-eksamen@ruc.dk)
Aktivitetsnummer
U60032U
FAGLIGT INDHOLD
Overordnet formål

I specialet skal den studerende demonstrere viden og færdigheder i at bruge videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med en afgrænset, akademisk og relevant problemformulering inden for virksomhedsledelse.

Specialet er et større uafhængigt studieprojekt, der er problemorienteret, eksemplarisk og deltagerstyret. Specialet består af en tidsbegrænset og målrettet akademisk proces, hvor et problem formuleres, analyseres og arbejdes med

Uddybende beskrivelse

Specialet kan skrives individuelt eller i grupper, og det kan skrives på tværs af Virksomhedsledelse og Virksomhedsstudier. Specialet skal forsynes med en studieforløbsbeskrivelse. Studieforløbsbeskrivelsen må gerne være et bilag, og tæller dermed ikke med i sidetallet. Der skal reflekteres over læringen, herunder hvordan specialeseminaret og de kollektive læringsprocesser, der er knyttet hertil, er brugt. Der må også meget gerne reflekteres over de valg, som den studerende (eller gruppen og dens medlemmer) har truffet undervejs i studieforløbet, og hvordan disse valg peger frem mod den faglige profil, som gruppens medlemmer ønsker at opbygge, og hvor man forestiller sig, denne faglige profil skal føre hen på det arbejdsmarked, som man gerne vil orientere sig mod. Studieforløbsbeskrivelser skal ikke være omfattende, men være med til at skærpe de studerendes evne til at forklare, hvad de kan, og hvad de har lært, når de studerende om kort tid skal til at søge job.

Specialeforløbet starter med et specialeopstart-seminar semesteret forud for selve specialet. Der afleveres forud for start en specialekontrakt til administrationen, skal godkendes af studieleder, der samtidig allokerer en specialevejleder.

Specialeforløbet understøttes af et specialeseminar beståede af 6 seminarer med lærerpræsentationer, studerendes præsentationer og diskussioner, workshops. Speciale Seminaret på Virksomhedsstudier og Virksomhedsledelse er ikke obligatorisk, men det giver de studerende en fantastisk mulighed for at få avanceret viden om teori, metodologi, litteratur reviews og videnskabsteori samt mulighed for at præsentere og diskutere eget speciale i et uformelt forum.

Speciale Seminaret på Virksomhedsstudier og Virksomhedsledelse er et avanceret kandidat niveau kursus, der berører alle de vigtigste aspekter af speciale skrivning processen.

Det overordnede mål med specialeseminaret er:

  • At give input og inspiration til at skrive specialet;

  • At skabe et forum, hvor de studerende har mulighed for at diskutere både deres egne speciale ideer og fælles temaer relateret til speciale skrivning processen.

Speciale seminarets hovedtemaer er:

Problemformulering og dens relation til de øvrige elementer i opgaven (fx teori, metode, videnskabsteori)

  • Rolle og valg af teori og litterature reviews

  • Rolle og valg af videnskabsteori

  • Rolle og valg af metode og forskningsdesign

  • Projektstruktur, skriveproces og skrivestil

  • Relationer med eksterne organisationer /virksomheder

Speciale Seminaret på Virksomhedsstudier og Virksomhedsledelse er ikke obligatorisk, men det giver de studerende en fantastisk mulighed for at få avanceret viden om teori, metodologi, litteratur reviews og videnskabsteori samt mulighed for at præsentere og diskutere eget speciale emner i et uformelt forum.

Derfor er deltagelse i speciale seminaret særligt gavnligt i den indledende fase af processen, og det er grunden til, at det starter næsten samtidig med speciale semesters begyndelsen.

Specialeseminaret består af 6 seminarer, der hver især foregår ca. hver uge. Hvert seminar består af lærerpræsentationer, studerendes præsentationer og diskussioner, workshops.

Den detaljerede indholdsbeskrivelse for hvert seminar:

1. seminar

I dette seminar gennemfører vi følgende aktiviteter:

Præsentere og diskutere den akademiske status af dit speciale hidtil Tag op relevante faglige og administrative spørgsmål til drøftelse Lav et udkast til din egen studiebeskrivelse, der skal vedlægges det afsluttende speciale Fokus på skriveprocessen for at komme i gang uden mange unødvendige afvigelser.

2. seminar

I dette seminar gennemfører vi følgende aktiviteter:

  • Præsentationer og diskussioner om teori og forskellige måder at anvende den i speciale

  • Diskussioner om valg af teori (er) og teorikonstruktioner i dit speciale

  • Præsentationer og diskussioner af litteratur reviews og introduktion til forskellige typer litteratur reviews

  • Diskussion af aktuelle spørgsmål vedrørende dit speciale

3. seminar

I dette seminar gennemfører vi følgende aktiviteter:

  • Præsentationer, diskussioner og refleksioner om metode, metodevalg, metodekombinationer og anvendelse i afhandlingen

  • Præsentationer, diskussioner og refleksioner om adgang til og brug af empiriske data.

  • Introduktion to forskellige dataindsamlingsteknikker

  • Præsentationer og diskussioner af forskellige typer datakilder

  • Refleksioner om muligheder for at skabe gode samarbejder med virksomheder.

  • Diskussion af metode relaterede-problemer, du måtte have i forbindelse med specialet.

4. seminar

I dette seminar gennemfører vi følgende aktiviteter:

  • Præsentationer, diskussioner og overvejelser om videnskabsteori med fokus på epistemologi og ontologi

  • Præsentationer, diskussioner og overvejelser om brugen af videnskabsteori i specialet

  • Diskussion om aktuelle og specifikke spørgsmål i relation til videnskabsteori i dit speciale

  • Planlægning af følgende seminarer

  • Afsluttende afklarende spørgsmål.

5. seminar

Dette seminar er baseret på de studerendes interesser og spørgsmål og sammen beslutter vi indholdet i løbet af semesteret.

  1. seminar

Midtvejsevaluering for dem der ønsker det.

Den studerende vil tilegne sig viden, færdigheder og kompetencer om teoretiske og videnskabsteoretiske valg-, anvendelses- og fremstillingsmuligheder, metode, avanceret litteratur reviews, projektstruktur, skriveproces og skrivestil. Specialeseminaret er både en genopfriskning af det de studerende har lært ind til nu, men det introducere også nye elementer/metoder/videnskabsteoretiske vinkler.

Grundlæggende litteratur

Der bliver henvist til grundlæggende brugbar litteratur i selve forelæsninger.

Undervisningsform

Undervisning består af forelæsninger, diskussioner, præsentationer og mini-workshops hvor de studerende diskutere og reflekter over de forskellige emner præsenteret i undervisning og emnerne relevante til deres speciale.

Vejledning i anvendelse af kvantitative metoder i projekter og specialer

Der er hjælp at få, hvis du/din gruppe gerne vil belyse en problemstilling med kvantitative data og analyser, og jeres vejleder ikke har mulighed for at hjælpe jer med dette. Vi afholder en workshop, hvor en gruppe forskere fortæller om, hvordan man kan arbejde med kvantitative data i et projekt/speciale. Fokus for workshoppen er at give jer et overblik over offentligt tilgængelige data-sæt indenfor forskellige fagområder og de muligheder I har, hvis I gerne vil indsamle data selv. Vi forudsætter, at deltagerne har taget grundkursus i kvantitative metoder (BK8, Praktisk Statistik eller tilsvarende).

Workshoppen afholdes onsdag d. 6. marts 2024 fra kl. 12:15-14:00 i lokale 25.2-005

Efter workshoppen har I mulighed for at booke tid hos en erfaren studerende, som kan støtte jer i processen omkring download og klargøring af data, analyser og tolkning. Dette er også en mulighed selvom man ikke har deltaget i workshoppen. Skulle der være forhold, som I har brug for ekstra støtte til, så bliver I henvist til en relevant forsker. Skriv til Ivan Foberg (ifoberg@ruc.dk) og aftal en tid.

Pensum

De studerende oparbejder selv relevant teoretisk ramme.

Tilrettelæggelse og indsats

For et 30 ECTS speciale er den samlede forventede arbejdsindsats 780-900 studenterarbejdstimer, hvilket svarer til ca. 37 timer pr. uge i løbet af semesteret. Arbejdet kan forventes at være fordelt på følgende aktiviteter.

Udbudsformat 
Undervisningsevaluering

Aktiviteten evalueres regelmæssigt ud fra studienævnets evalueringsprocedure. Den aktivitetsansvarlige vil blive orienteret om en eventuel evaluering af aktiviteten ved semesterstart se link til studienævnets evalueringspraksis her https://intra.ruc.dk/nc/for-ansatte/organisering/raad-naevn-og-udvalg/oversigt-over-studienaevn/studienaevn-for-erhvervsoekonomi-og-virksomhedsstudier/arbejdet-med-kvalitet-i-uddannelserne/.

Program

Gruppe-/projektdannelse

Projektarbejde og rapportskrivning

Projektvejledning

Deltage i specialeseminar

Udarbejde studieforløbsbeskrivelse

Eksamen

BEDØMMELSE
Læringsmål 

  • Den studerende lærer at anvende forskningsbaseret viden og forståelse inden for fagområdet virksomhedsledelse (der omfatter virksomhedens udvikling, organisation, ledelse, innovation, strategi og værdiskabelse). Herunder skal den studerende reflektere over placeringen af eget speciale inden for det akademiske område.

  • Den studerende identificerer og præsenterer en akademisk problemformulering relateret til virksomhedsledelse og vælger, anvender og evaluerer relevant videnskabelig litteratur samt relevante videnskabelige metoder og teorier i forbindelse med virksomhedsledelse og i relation til en selvvalgt problemformulering.

  • Den studerende skal vælge, præsentere og retfærdiggøre valget af et forskningsdesign baseret på relevant videnskabsteori og udvælge, anvende og retfærdiggøre kvalitative og / eller kvantitative forskningsmetoder, der er relevante for analysen.

  • På videnskabeligt grundlag analyserer, kategoriserer, diskuterer, reflekterer over og evaluerer den studerende teorier inden for virksomhedsledelse og herigennem demonstrerer den studerende teoretisk overblik, dybde og konceptuel klarhed i analysen af cases og / eller spørgsmål relateret til virksomhedsledelse.

  • Den studerende lærerselvstændigt at initiere, styre og gennemføre et projekt ud fra en kompleks, tværfaglig problemformulering og på en reflekterende og kritisk måde, at udføre en langvarig akademisk forsknings- og skriveproces samt at kommunikere forskningsbaseret viden til peers og praktikere.

  • Endelig lærer den studerende at kritisk vurdere og reflektere over egen læring som en videnskaber og facilitator.

Prøveform
Speciale med mundtligt forsvar

Den mundtlige prøve er en individuel prøve for studerende, der har udarbejdet specialeafhandlingen alene eller har anmodet om individuel prøve. Øvrige mundtlige specialeprøver afholdes som gruppeprøver.


Der foretages en individuel bedømmelse af den enkelte studerendes præstation.
Bedømmelsen er en samlet bedømmelse af specialeafhandlingen og den mundtlige præstation.

Hvis man vælger at arbejde i gruppe, må gruppen bestå af 2-4 studerende.

Specialet skal for:
- 1 studerende have et omfang på 122.400-163.200 tegn inkl. mellemrum.
- 2 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 163.200-204.000 tegn inkl. mellemrum.

Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, resumé, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Specialet skal forsynes med et resumé.
Specialer skrevet på dansk, norsk eller svensk skal forsynes med et resumé på engelsk. Specialer skrevet på et fremmedsprog (bortset fra svensk og norsk) kan forsynes med et resumé på dansk.
Resuméet indgår i den samlede bedømmelse med en vægtning på 5 procent.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 1 studerende 30 minutter.
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i specialet indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: ekstern
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Prøveform ved særlige tilfælde
Prøveform og bedømmelses-kriterier (udmøntet)

Skriftligt og mundtligt demonstration af empirisk og teoretisk viden om virksomhedsledelse inden for specialeemnets genstandsfelt og argumentere for valg af en afgrænset, fagligt relevant, videnskabelig problemstilling

Identificere og kritisk argumentere for valg akademisk litteratur og metode samt videnskabsteoretisk ståsted til belysning af valgt problemstilling, herunder forståelse af den akademiske genre og målgruppe, specialet henvender sig til.

Selvstændigt kombinere og mestre akademiske indsigter (teorier, metoder, tilgange)

Selvstændigt omsætte teorier, metoder og tilgange til en akademisk undersøgelse og analyse i overensstemmelse med akademiske tekstnormer og med henblik på en akademisk målgruppe.

Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U60032U
Sidst ændret 18/01/2024

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: 1 Find kalender (1) PDF til print (1)

Fredag 02-02-2024 09:30 - 02-02-2024 12:00 i uge 05
Specialeseminar (VL)

Fredag 09-02-2024 09:30 - 09-02-2024 12:00 i uge 06
Specialeseminar (VL)

Fredag 23-02-2024 09:30 - 23-02-2024 12:00 i uge 08
Specialeseminar (VL)

Fredag 01-03-2024 08:30 - 01-03-2024 11:00 i uge 09
Specialeseminar (VL)

Fredag 05-04-2024 09:30 - 05-04-2024 12:00 i uge 14
Specialeseminar (VL)

Onsdag 01-05-2024 09:30 - 01-05-2024 12:00 i uge 18
Specialeseminar (VL)

Mandag 03-06-2024 10:00 - 03-06-2024 10:00 i uge 23
Specialeaflevering