Semester |
F2024
|
Uddannelse |
Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse
|
Aktivitetstype |
Basisprojekt
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Studieadministrationen på Sambach. tilmelder automatisk de studerende til aktiviteterne på 2. semester. |
Uddybende beskrivelse |
I basisprojekt 2 forventes det at de studerende anvender kvalitative metoder, selv indsamler empiri og laver dataanalyse. Basisprojekt 2 bygger videre på basisprojekt 1. i Basisprojekt 2 skal de studerende lave et grundigt litteraturstudie, ligesom den empiriske data skal sammenholdes med den eksisterende samfundsvidenskabelig litteratur inden for det valgte problemfelt. Derved får de studerende viden omkring kvalitative metoder, empiri, dataanalyse og videreudvikler deres forståelse af litteraturens rolle i projektet. På andet semester har de studerende BK6 kvalitative metoder, hvor de studerende lærer forskellige kvalitative metoder, hvordan de indsamler empiri og laver dataanalyse. Disse kvalitative metoder anvender de studerende i deres basisprojekt 2. |
Projektforløbet |
Semesteret starter med en introduktion til projektet, metodekurset og de faglige kurser, hvor de kursusansvarlige og holdkoordinatoren uddyber hvordan semestrets kurser og projektet er forbundet. Derefter er der undervisning hvor de studerende begynder at arbejde med projektets læringsmål og identificerer temaer, som de er interesseret i at undersøge videre i et projekt. De studerende undervises også i forskellige projekt kompetencer, som skal styrke deres projektarbejde og gruppesamarbejde. Under de intensive dage, projektdannelsen, arbejder de studerende med forskellige temaer og problemstillinger, som de evt vil undersøge i løbet af semesteret. I løbet af projektdannelsen identificerer den enkelte studerende en problemstilling, som de sammen med 2-5 andre medstuderende vil undersøge nærmere og tilslut danner de en projektgruppe. Selve projektarbejdet veksler mellem selvstændigt at arbejde forskellige elementer af projekter, møder i projektgruppen og møder med vejlederen, hvor projektgruppen får feedback på det skriftlige materiale som de har fremsendt. Vejlederen kan også spørge ind til samarbejdet i projektgruppen. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Den enkelte studerendes arbejdsindsats fordelt på et 15 ECTS projekt svarer til 405 arbejdstimer. De 405 timers arbejde indbefatter bl.a. semesterstart, projektdannelse, anden undervisning på holdet samt selve projektgruppe arbejdet, og midtvejsevaluering. Projektgruppe arbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering, eksamen mv. Hvert medlem af en projektgruppe forventes at ligge 405 arbejdstimer. |
Pensum |
Pensum bliver udviklet af projektgruppen i samarbejde med den enkelte vejleder. |
Evaluering- og feedback former |
Feedback er en vigtig del af projektarbejdet og sker på forskellige måder gennem hele projektforløbet. peer-til-peer feedback sker internt i projektgruppen, for eksempel når de studerende diskuterer noget litteratur de har læst, eller når projektgruppen taler om empiriindsamlingen og analysen. Hele projektsamarbejdet handler om at give og modtage feedback. Vejlederen er også en vigtig kilde til feedback. Vejlederen giver i begyndelsen feedback på gruppens projekt ideer og problemformuleringerne, senere giver vejlederen feedback på litteraturstudiet, teori, metode og analyse. Feedback sker både gennem vejledningsmøder og skriftlige kommentarer på kladder. De studerende deltager aktivt i midtvejsevalueringen hvor de giver feedback til en anden projektgruppe og modtager feedback fra denne gruppe samt en anden vejleder. Denne feedback er med til at kvalificere projektarbejde og hjælpe projektgruppen videre med projektet. De studerende får eksamensfeedback, som de kan bruge til i fremtidigt projektarbejde. Desuden evaluerer Studienævnet regelmæssigt projektet som helhed. Her er de studerendes evaluering vigtig for videreudviklingen af projektets i forhold til læringsmål og projektforløbet. |
Studieleder/faglig koordinator |
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
|
Eksamensadministration |
Sambach Studieadministration (sambach-studieadministration@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
|
Prøveform |
Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.As per 1 September 2023, the size of the project groups for basic and subject module projects is always minimum 3 students, even if it says otherwise elsewhere. |
ECTS |
15
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Formålet med projektarbejdet er at analysere en samfundsvidenskabelig problemstilling ved at inddrage kvalitative metoder. Analysen skal også være understøttet af samfundsvidenskabelig litteratur. |
Type |
Projekt |
Undervisnings- og arbejdsform |
Den primære undervisningsform består af projektvejledning, hvor den enkelte projektgruppe mødes med den tildelte vejleder efter individuelle aftaler. Projektvejledningen suppleres af et projektunderstøttende forløb. Det projektunderstøttende forløb inkluderer følgende elementer: 1) Projektdannelsedannelse; 2)Projektworkshops; 3) Midtvejsevaluering. Det konkrete indhold af det projektunderstøttende forløbs enkelt-elementer vil fremgå af Moodle. |
Prøveform |
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.
Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet. Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område og det projektunderstøttende forløbs relevans og betydning for processen. Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport og den enkelte studerendes mundtlige præstation. Grupperne kan bestå af 2-6 studerende. Projektrapporten skal for: - 2 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 3 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum. - 4 studerende have et omfang på 100.800-141.600 tegn inkl. mellemrum. - 5 studerende have et omfang på 100.800-141.600 tegn inkl. mellemrum. - 6 studerende have et omfang på 120.000-163.200 tegn inkl. mellemrum. Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag. Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen. Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således: Ved 2 studerende 60 minutter. Ved 3 studerende 75 minutter. Ved 4 studerende 90 minutter. Ved 5 studerende 105 minutter. Ved 6 studerende 120 minutter. Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent. Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle Bedømmelse: 7-trinsskala Censur: intern medbedømmer |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 21/11/2023 |