PDF til print    Find kalender

Basisprojekt 2

Semester
F2024
Uddannelse
Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse
Aktivitetstype
Basisprojekt
Undervisningssprog
Dansk
Tilmelding

Studieadministrationen på Sambach. tilmelder automatisk de studerende til aktiviteterne på 2. semester.

Uddybende beskrivelse

I basisprojekt 2 forventes det at de studerende anvender kvalitative metoder, selv indsamler empiri og laver dataanalyse.

Basisprojekt 2 bygger videre på basisprojekt 1. i Basisprojekt 2 skal de studerende lave et grundigt litteraturstudie, ligesom den empiriske data skal sammenholdes med den eksisterende samfundsvidenskabelig litteratur inden for det valgte problemfelt. Derved får de studerende viden omkring kvalitative metoder, empiri, dataanalyse og videreudvikler deres forståelse af litteraturens rolle i projektet.

På andet semester har de studerende BK6 kvalitative metoder, hvor de studerende lærer forskellige kvalitative metoder, hvordan de indsamler empiri og laver dataanalyse. Disse kvalitative metoder anvender de studerende i deres basisprojekt 2.

Projektforløbet

Semesteret starter med en introduktion til projektet, metodekurset og de faglige kurser, hvor de kursusansvarlige og holdkoordinatoren uddyber hvordan semestrets kurser og projektet er forbundet.

Derefter er der undervisning hvor de studerende begynder at arbejde med projektets læringsmål og identificerer temaer, som de er interesseret i at undersøge videre i et projekt. De studerende undervises også i forskellige projekt kompetencer, som skal styrke deres projektarbejde og gruppesamarbejde.

Under de intensive dage, projektdannelsen, arbejder de studerende med forskellige temaer og problemstillinger, som de evt vil undersøge i løbet af semesteret. I løbet af projektdannelsen identificerer den enkelte studerende en problemstilling, som de sammen med 2-5 andre medstuderende vil undersøge nærmere og tilslut danner de en projektgruppe.

Selve projektarbejdet veksler mellem selvstændigt at arbejde forskellige elementer af projekter, møder i projektgruppen og møder med vejlederen, hvor projektgruppen får feedback på det skriftlige materiale som de har fremsendt. Vejlederen kan også spørge ind til samarbejdet i projektgruppen.

Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration)

Den enkelte studerendes arbejdsindsats fordelt på et 15 ECTS projekt svarer til 405 arbejdstimer.

De 405 timers arbejde indbefatter bl.a. semesterstart, projektdannelse, anden undervisning på holdet samt selve projektgruppe arbejdet, og midtvejsevaluering.

Projektgruppe arbejdet omfatter blandt andet litteratursøgning, læsning og review af litteratur, udarbejdelse og læsning af oplæg, vejledermøder, gruppemøder, udarbejdelse af projektrapporten, evaluering, eksamen mv.

Hvert medlem af en projektgruppe forventes at ligge 405 arbejdstimer.

Pensum

Pensum bliver udviklet af projektgruppen i samarbejde med den enkelte vejleder.

Evaluering- og feedback former

Feedback er en vigtig del af projektarbejdet og sker på forskellige måder gennem hele projektforløbet.

peer-til-peer feedback sker internt i projektgruppen, for eksempel når de studerende diskuterer noget litteratur de har læst, eller når projektgruppen taler om empiriindsamlingen og analysen. Hele projektsamarbejdet handler om at give og modtage feedback.

Vejlederen er også en vigtig kilde til feedback. Vejlederen giver i begyndelsen feedback på gruppens projekt ideer og problemformuleringerne, senere giver vejlederen feedback på litteraturstudiet, teori, metode og analyse. Feedback sker både gennem vejledningsmøder og skriftlige kommentarer på kladder.

De studerende deltager aktivt i midtvejsevalueringen hvor de giver feedback til en anden projektgruppe og modtager feedback fra denne gruppe samt en anden vejleder. Denne feedback er med til at kvalificere projektarbejde og hjælpe projektgruppen videre med projektet.

De studerende får eksamensfeedback, som de kan bruge til i fremtidigt projektarbejde.

Desuden evaluerer Studienævnet regelmæssigt projektet som helhed. Her er de studerendes evaluering vigtig for videreudviklingen af projektets i forhold til læringsmål og projektforløbet.

Studieleder/faglig koordinator
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
Eksamensadministration
Sambach Studieadministration (sambach-studieadministration@ruc.dk)
Aktivitetsansvarlig
Helene Dyrhauge (dyrhauge@ruc.dk)
Prøveform

Pr. 1. september 2023 er gruppestørrelsen på Basisprojekter og Fagmodulprojekter altid minimum 3 studerende. Dette gælder også selvom der måtte stå andet andre steder.

As per 1 September 2023, the size of the project groups for basic and subject module projects is always minimum 3 students, even if it says otherwise elsewhere.

ECTS
15
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier
  • Videns

    • Viden om de valgte kvalitative metoders betydning for besvarelsen af samfundsvidenskabelig problemformulering
    • Forståelse af de forskellige elementer i projektrapporten, med fokus på refleksion af metodevalgets betydning for besvarelsen af problemformuleringen
  • Faglige færdigheder

    Udføre et grundigt litteraturstudie:

    • Anvende den valgte samfundsvidenskabelig litteratur til at diskutere og sammenholde med den empiriske data i samspil med den valgte teori
    • Udføre et grundigt litteraturstudie, som eksplicit reflekter over de valgte samfundsvidenskabelig litteraturs kvalitet og relevans ift. besvarelsen af problemformuleringen

    Forståelse af metodiske valg og refleksioner:

    • Selvstændig empiriske dataindsamling gennem kvalitative metoder
    • Reflektere eksplicit over det empiriske materiales relevans ift. undersøgelsesdesign, og relatere dette til undersøgelsens videnskabelige og faglige kvalitet
    • Begrunde og reflektere over de anvendte kvalitative metoder i forhold til undersøgelsesdesignet
    • Operationalisere valgte metoder og teori
  • Kompetencer

    • Kompetence i at faciliteter og planlægge et projektforløb
    • Kompetence i at give konstruktiv feedback på andre studerendes arbejde og reflektere over feedback fra andre studerende
Overordnet indhold

Formålet med projektarbejdet er at analysere en samfundsvidenskabelig problemstilling ved at inddrage kvalitative metoder. Analysen skal også være understøttet af samfundsvidenskabelig litteratur.

Type

Projekt

Undervisnings- og arbejdsform

Den primære undervisningsform består af projektvejledning, hvor den enkelte projektgruppe mødes med den tildelte vejleder efter individuelle aftaler.

Projektvejledningen suppleres af et projektunderstøttende forløb. Det projektunderstøttende forløb inkluderer følgende elementer: 1) Projektdannelsedannelse; 2)Projektworkshops; 3) Midtvejsevaluering.

Det konkrete indhold af det projektunderstøttende forløbs enkelt-elementer vil fremgå af Moodle.

Prøveform
Mundtlig gruppeprøve for deltagerne i projektarbejdet.

Ved prøven tages der udgangspunkt i de studerendes projektrapport. I prøven indgår individuelle oplæg inden for et selvvalgt emne, der er relevant for problematikken belyst i projektrapporten. Hvert individuelt oplæg har en varighed på op til 5 min. De individuelle oplæg efterfølges af en samtale mellem de studerende og bedømmerne med udgangspunkt i projektet.

Der kan under prøven stilles spørgsmål inden for projektrapportens faglige område og det projektunderstøttende forløbs relevans og betydning for processen.

Der foretages en individuel bedømmelse på baggrund af projektrapport og den enkelte studerendes mundtlige præstation.

Grupperne kan bestå af 2-6 studerende.

Projektrapporten skal for:
- 2 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 3 studerende have et omfang på 81.600-122.400 tegn inkl. mellemrum.
- 4 studerende have et omfang på 100.800-141.600 tegn inkl. mellemrum.
- 5 studerende have et omfang på 100.800-141.600 tegn inkl. mellemrum.
- 6 studerende have et omfang på 120.000-163.200 tegn inkl. mellemrum.
Omfangskravene er inklusive eventuel forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer og andre illustrationer, men eksklusive eventuelle bilag.

Projektrapporten skal forsynes med et resumé på dansk eller engelsk, der indgår i bedømmelsen.

Eksaminationstiden inkl. votering fastsættes således:
Ved 2 studerende 60 minutter.
Ved 3 studerende 75 minutter.
Ved 4 studerende 90 minutter.
Ved 5 studerende 105 minutter.
Ved 6 studerende 120 minutter.

Stave- og formuleringsevnen i projektrapporten indgår i bedømmelsen med en vægtning på 10 procent.

Tilladte hjælpemidler ved prøven: Alle

Bedømmelse: 7-trinsskala
Censur: intern medbedømmer
Omprøveform
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r) : U26701
Sidst ændret 21/11/2023

Undervisningsgange:

Vis kursusgange for Hold: Eksamen Find kalender (Eksamen) PDF til print (Eksamen)

Onsdag 29-05-2024 10:00 - 29-05-2024 10:00 i uge 22
Basisprojekt 2 - Projektaflevering (SAM)

Mandag 17-06-2024 08:15 - Fredag 28-06-2024 18:00 i uge 25 og uge 26
Basisprojekt 2 - Eksamensperiode (SAM)

Torsdag 01-08-2024 08:15 - Fredag 30-08-2024 18:00 i uge 31 til uge 35
Basisprojekt 2 - Reeksamensperiode (SAM)

Vis kursusgange for Hold: SAB-A Find kalender (SAB-A) PDF til print (SAB-A)

Torsdag 01-02-2024 10:15 - 01-02-2024 12:00 i uge 05
BP2 – Intro til basisprojekt 2 (Fælles)

Torsdag 01-02-2024 12:15 - 01-02-2024 14:00 i uge 05
BP2 - Intro (SAB-A)

Torsdag 15-02-2024 08:15 - 15-02-2024 10:00 i uge 07
BP2 - Workshop 1 Projektledelse (SAB-A)

Torsdag 15-02-2024 10:15 - 15-02-2024 12:00 i uge 07
BP2 - Projektdannelse (SAB-A)

Torsdag 22-02-2024 08:15 - 22-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-A)

Fredag 23-02-2024 08:15 - 23-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-A)

Onsdag 28-02-2024 08:15 - 28-02-2024 10:00 i uge 09
BP2 - Workshop 2 - håndtering af udfordringer og konflikter i samarbejdet (SAB-A)

Onsdag 28-02-2024 10:15 - 28-02-2024 12:00 i uge 09
BP2 - Projektdannelse (SAB-A)

Tirsdag 02-04-2024 08:15 - 02-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Onsdag 03-04-2024 08:15 - 03-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Fredag 05-04-2024 08:15 - 05-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Vis kursusgange for Hold: SAB-B Find kalender (SAB-B) PDF til print (SAB-B)

Torsdag 01-02-2024 12:15 - 01-02-2024 14:00 i uge 05
BP2 – Intro til basisprojekt 2 (Fælles)

Torsdag 01-02-2024 14:15 - 01-02-2024 16:00 i uge 05
BP2 - Intro (SAB-B)

Torsdag 15-02-2024 08:15 - 15-02-2024 10:00 i uge 07
BP2 - Workshop 1 Projektledelse (SAB-B)

Torsdag 15-02-2024 10:15 - 15-02-2024 12:00 i uge 07
BP2 - Projektdannelse (SAB-B)

Torsdag 22-02-2024 08:15 - 22-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-B)

Fredag 23-02-2024 08:15 - 23-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-B)

Onsdag 28-02-2024 08:15 - 28-02-2024 10:00 i uge 09
BP2 - Workshop 2 - håndtering af udfordringer og konflikter i samarbejdet (SAB-B)

Onsdag 28-02-2024 10:15 - 28-02-2024 12:00 i uge 09
BP2 - Projektdannelse (SAB-B)

Tirsdag 02-04-2024 08:15 - 02-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Onsdag 03-04-2024 08:15 - 03-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Fredag 05-04-2024 08:15 - 05-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Vis kursusgange for Hold: SAB-C Find kalender (SAB-C) PDF til print (SAB-C)

Torsdag 01-02-2024 10:15 - 01-02-2024 12:00 i uge 05
BP2 – Intro til basisprojekt 2 (Fælles)

Torsdag 01-02-2024 12:15 - 01-02-2024 14:00 i uge 05
BP2 - Intro (SAB-C)

Torsdag 15-02-2024 08:15 - 15-02-2024 10:00 i uge 07
BP2 - Workshop 1 Projektledelse (SAB-C)

Torsdag 15-02-2024 10:15 - 15-02-2024 12:00 i uge 07
BP2 - Problemstillinger Arbejde med problemstillinger i samfundsvidenskab (SAB-C)

Torsdag 22-02-2024 08:15 - 22-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-C)

Fredag 23-02-2024 08:15 - 23-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-C)

Onsdag 28-02-2024 08:15 - 28-02-2024 10:00 i uge 09
BP2 - Workshop 2 - håndtering af udfordringer og konflikter i samarbejdet (SAB-C)

Onsdag 28-02-2024 10:15 - 28-02-2024 12:00 i uge 09
BP2 - BP2 Kickstart jeres projekt (SAB-C)

Tirsdag 02-04-2024 08:15 - 02-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Onsdag 03-04-2024 08:15 - 03-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Fredag 05-04-2024 08:15 - 05-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Vis kursusgange for Hold: SAB-D Find kalender (SAB-D) PDF til print (SAB-D)

Torsdag 01-02-2024 12:15 - 01-02-2024 14:00 i uge 05
BP2 – Intro til basisprojekt 2 (Fælles)

Torsdag 01-02-2024 14:15 - 01-02-2024 16:00 i uge 05
BP2 - Intro (SAB-D)

Torsdag 15-02-2024 08:15 - 15-02-2024 10:00 i uge 07
BP2 - Workshop 1 Projektledelse (SAB-D)

Torsdag 15-02-2024 10:15 - 15-02-2024 12:00 i uge 07
BP2 - Problemstillinger Arbejde med problemstillinger i samfundsvidenskab (SAB-D)

Torsdag 22-02-2024 08:15 - 22-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-D)

Fredag 23-02-2024 08:15 - 23-02-2024 18:00 i uge 08
BP2 - Projektdannelse (SAB-D)

Onsdag 28-02-2024 08:15 - 28-02-2024 10:00 i uge 09
BP2 - Workshop 2 - håndtering af udfordringer og konflikter i samarbejdet (SAB-D)

Onsdag 28-02-2024 10:15 - 28-02-2024 12:00 i uge 09
BP2 - Kickstart jeres projekt (SAB-D)

Tirsdag 02-04-2024 08:15 - 02-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Onsdag 03-04-2024 08:15 - 03-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)

Fredag 05-04-2024 08:15 - 05-04-2024 18:00 i uge 14
BP2 - Midtvejsevaluering (SAM)