Semester |
F2024
|
Uddannelse |
Den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse
|
Aktivitetstype |
Basiskursus
|
Undervisningssprog |
Dansk
|
Tilmelding |
Tilmelding sker via stads selvbetjening indenfor annonceret tilmeldingsperiode, som du kan se på Studieadministrationens hjemmeside Når du tilmelder dig kurset, skal du være opmærksom på, om der er sammenfald i tidspunktet for kursusafholdelse og eksamen med andre kurser, du har valgt. Uddannelsesplanlægningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at gennemføre et anbefalet studieforløb uden overlap. Men omkring valgfrie elementer og studieplaner som går ud over de anbefalede studieforløb, kan der forekomme overlap, alt efter hvilke kurser du vælger. |
Uddybende beskrivelse |
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende forståelse af kvantitative metoder og udruste dem med specifikke kompetencer til at anvende udvalgte statistiske metoder til at beskrive og analysere samfundsvidenskabelige data. Endeligt lærer de at anvende statistisk software til bearbejdning og analyse af kvantitative data. Kurset giver en indføring i forskellige typer undersøgelsesdesign (herunder tværsnitsstudier og eksperimenter), operationalisering af begreber, spørgeskemakonstruktion, dataindsamling, deskriptiv statistik, grundlæggende statistisk teori (statistiske sandsynlighedsfordelinger og signifikansbegrebet), formulering og test af hypoteser ved bl.a. chi2 test, t-test og regressionsanalyse. |
Forventet arbejdsindsats (ECTS-deklaration) |
Studerende skal forvente at bruge 130-150 timer på kurset (tilsvarende 5 ECTS). Disse timer er fordelt som følger: 40 timer til at følge de 10 forelæsninger og 10 øvelsesgange. Derudover kan man forvente at bruge 6-8 timer om ugen på læsning og opgaveløsning i de 10 uger kurset afvikles, 8-10 timer på at lave en gruppeopgave, og endeligt 3,5 timer på selve eksamen. |
Pensum |
Grundbog: Galderisi, Peter (2015): Understanding Political Science Statistics. Observations and Expectations in Political Analysis. Routledge. Tekster: Kirk, Roger E. (2001). Promoting Good Statistical Practices: Some Suggestions. Educational and Psychological Measurement, Vol. 61(2), 213-218. Andersen et al. (red) (2012). Metoder i Statskundskab. 2. Udgave. København: Hans Reitzels Forlag: - Risbjerg Thomsen, S. Stikprøveudvælgelse. s 325-338 (13 sider) - Bischoff, C. & Klemmensen, R.. Fra spørgsmål til hypoteser. s. 45-65 (20 sider) - Bang Pedersen. Indekskonstruktion. s. 401-412 (11 sider) Fredriksen et al (red) (2017). Survey. Design, stikprøve, spørgeskema, analyse. København: Hans Reitzels Forlag: - Clement, Sanne Lund. kap. 4-6: 'Fra teorier og begreber til konkrete spørgsmål', 'I respondentens sted: Forståelse, viden og hukommelse', 'Formulering af surveyspørgsmål', s. 89-136. Øvrige: Ejrnæs, A. (2016). Sekundære data i komparative og tidsserieundersøgelser. I C. Juul Christensen og M.A. Hussain (red.), Metoder i samfundsvidenskaberne (s. 205-218). Samfundslitteratur. |
Evaluering- og feedback former |
Der skal afleveres en opgave til kurset, som de studerende får kollektiv feedback på. |
Eksamensadministration |
SAB Tilmelding & Eksamen (sab-eksamen@ruc.dk)
|
Aktivitetsansvarlig |
Carina Saxlund Bischoff (carinasb@ruc.dk)
|
ECTS |
5
|
Læringsudbytte/bedømmelseskriterier |
|
Overordnet indhold |
Målet er, at give de studerende en omfattende introduktion til kvantitative metoder og anvendt statistik samt en indførelse i fagets terminologi og kvantitative funktionelle værktøjer. Herunder spørgeskemaundersøgelser, beskrivende statistik, hypoteser og statistiske test, statistisk signifikans, og lineær regression. Kurset består af forelæsninger, hvor de grundlæggende begreber og analysemetoder gennemgås, efterfulgt af øvelser, hvor de studerende løser forskellige opgaver ved hjælp af statistiske metoder på forskellige datasæt. |
Type |
Obligatorisk kursus |
Undervisnings- og arbejdsform |
Kurset består af en kombination af forelæsninger og holdtilrettelagt undervisning. Som en del af kurset deltager de studerede i gruppearbejde, der munder ud i et skriftligt produkt. Den undervisningsansvarlige fastsætter opgavens retningslinjer og formalia. |
Prøveform |
Individuel skriftlig stedprøve i opgave(r) stillet af kursusansvarlig.
Stedprøvens varighed er 3,5 time. Tilladte hjælpemidler ved stedprøven: alle Bedømmelse: 7-trinsskala |
Omprøveform |
Samme som ordinær eksamen / same form as ordinary exam
|
Eksamenskode(r) | |
Sidst ændret | 14/11/2023 |